Avatar billede -jesper- Nybegynder
19. maj 2005 - 18:41 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Påstand - Udskift/rens linse i DVD afspiller efter ca. 4 år

Hejsa,

Jeg har et lille spørgsmål omkring en DVD afspillet jeg håber nogen kan hjælpe mig med. En Panasonic DMR-ES10 (kan bl.a. DVD-RAM) har fået en dom med fra en forhandler om at der burde tegnes en ekstra forsikring fordi at laseren/linsen alligevel nok skal til rensning/udskiftning efter måske 4 år - at så kunne det bestemt betale sig at købe denne forsikring.

Umiddelbart er jeg lidt skeptisk - hvor mange har I hørt om der har haft det problem inden for 4 år? Synes da jeg kan erindre DVD-afspillere der har kørt længere uden problemer..

Kan I hjælpe med lidt info? I bliver selvfølgelig ikke hængt op på noget :)

Jesper
Avatar billede uffesteenberg Novice
19. maj 2005 - 19:10 #1
Kan ikke afgøre det, men ved da i hvert tilfælde at linsen i min CD-afspiller trængte til resning (godt nok mere end 4 år).. jeg rensede den med ren alkohol og pludselig hakkede cd'erne meget mindre og den kunne lige pludselig spille alle mine brændte cd'er!!

Måske kan du selv rense linsen forsigtigt med en vatpind og alkohol eller et special-resnemiddel??
Avatar billede -jesper- Nybegynder
20. maj 2005 - 10:16 #2
Super - mange tak :) Hvis du smider et svar, så lukker jeg :)..
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
20. maj 2005 - 10:28 #3
hmmm, jeg har ikke hørt om nogle som har haft problemer med sådan noget. Personligt har jeg haft min DVD (Sony DVP-S725 mener jeg) siden engang i slut 90'erne, og den køre uden problemer. Måske kunne den godt trænge til en rensning, men ikke mere end hvad et speciel middel kan klare, tror jeg nok.

Omvendt, så kan jeg ikke lade være med at tænke på den sag, men Fona, hvor de bevidst/ubevidst sagde til kunden at Ipod'en havde en masse fejl, som sikkert ville komme ind for en bestemt tidsramme. Derfor rådede sælger, kunden til at købe en ekstra forsikring til mange penge. Jeg tror det var kontant jeg så det i. I sådan en situation, ville jeg ikke købe forsikringen. Tilgengæld ville jeg prøve at presse sælger til at skrive under på, at varer nok har fejl fra starten af. Sker uheldet så et Ipod'en står af inden for de 2 års reklamationstid man har, så ville jeg mener man har en god sag.

Husk at ved en garanti eller forsikring, skal du stilles bedre end købeloven stilelr dig. Når en ekspedient prøver at sælge mig en ekstra forsikring, så siger jeg altid, at det jo selvfølgelig er ud over det som købeloven giver mig. Pludselig er de sgu ikke så interesserede i at sælge forsikringen, faktisk har jeg aldrig oplevet nogle der ville... Tankevækkende.
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
20. maj 2005 - 10:34 #4
Så altså det er en opvejelse af hvor dyr afspilleren er nu, hvad du tror du kan få om 4 år og hvor dyr forsikringen er.
Avatar billede -jesper- Nybegynder
20. maj 2005 - 10:55 #5
Det var også lidt i den bold-gade jeg synes det lød som om. Altså netop som et forsøg på at vride de sidste kroner ud af salget. Det sidste du skriver lyder ihvertfald særdeles interessant :)

Det var lige de svar jeg havde brug for - mange tak. Hvis I lægger et svar, så får I point..
Avatar billede uffesteenberg Novice
20. maj 2005 - 12:39 #6
Svar - og held og lykke ;-)
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
20. maj 2005 - 12:57 #7
Ja, held og lykke.

Men hensyn til købeloven, hvis du ikke er klar over det. Så er man som forbruger faktisk blevet stillet dårligere end man tidligere var, fordi:

Tidligere:
Man havde 1 året garanti, mener jeg de kaldet det.

Nu:
Man har 2 års reklamationsret, eller som jeg også kalder det brokkeret. Den er så delt op sådan, at det første halve år skal butikken bevise, at du har behandlet varer forkert, derudover er det faktisk dig som kunde, der skal bevise, at fejlen var tilstede fra starten af. Og hvordan skulle man kunne gøre det som almindelig forbruger?

Altså ud over de første 6 måneder, kan du brokke dig lige så tosset du vil, men butikken har ikke pligtig til at byttet varen, med mindre du kan bevise at varen altså havde en fejl, da du købte den.