Avatar billede thomaslp Nybegynder
17. maj 2005 - 20:12 Der er 9 kommentarer

Hvordan installerer jeg mit WLAN

Hej,

lad mig starte med at sige at jeg ved intet...eller næsten intet....om Linux, da jeg lige har kastet mig over dette styresystem. Jeg har en Mandrake 10 kørende. Installationen fandt ikke en driver til mit D-link 610 WLan kort. Jeg har fundet ud af at driveren rtl8180 virker med dette netkort. Jeg har downloaded driveren og har nu filen rtl8180-0.21.tar.gz. Hvad gør jeg nu? Vær venligst rimelig præcis da jeg som sagt er ny på dette område.
Avatar billede strych9 Praktikant
17. maj 2005 - 20:52 #1
tar -zxvf rtl8180-0.21.tar.gz

og så læser du README, feks med "vim README" og hvad der ellers ligner instruktioner.

Læs eventuelt min artikel om Linux på kommandolinjen. Kunne være gavnlig for dig.
Avatar billede thomaslp Nybegynder
17. maj 2005 - 21:12 #2
når jeg kører make får jeg denne fejl:
Makefile:8: /lib/modules/2.6.3-4mdk/build/.config: No such file or directory
make: *** Ingen regel til at skabe mål '/lib/modules/2.6.3-4mdk/build/.config'. Stop.
Avatar billede strych9 Praktikant
17. maj 2005 - 21:21 #3
har du kørt ./config først?
Avatar billede strych9 Praktikant
17. maj 2005 - 21:23 #4
rent faktisk: prøv ./config --help
fordi: her kan du tilføje og tage nogle features fra. Det er muligt at du skal lave ./config --disable-et-eller-andet
Avatar billede strych9 Praktikant
17. maj 2005 - 21:31 #5
Hvis det stadig ikke virker synes jeg du skal gå over i en hel anden grøft og benytte ndiswrapper. Den gør det muligt at køre Windows ndis drivere på linux.

Her er en howto: http://www.linuxquestions.org/questions/answers/286
Avatar billede thomaslp Nybegynder
21. maj 2005 - 20:30 #6
Jeg tror der må være noget galt med mit linux setup. Når jeg kører ./config får jeg denne fejl:

[root@localhost ndiswrapper]# ./config
bash: ./config: No such file or directory

Når jeg forsøger at installere ndis jf. vejledningen du linker til får jeg denne fejl:

make -C driver install
make[1]: Entering directory `/home/tlt/Documents/ndiswrapper/driver'
Can't find kernel sources in /lib/modules/2.6.3-4mdk/build;
  give the path to kernel sources with KSRC=<path> argument to make
make[1]: *** [prereq_check] Fejl 1
make[1]: Leaving directory `/home/tlt/Documents/ndiswrapper/driver'
make: *** [install] Fejl 2
Avatar billede strych9 Praktikant
22. maj 2005 - 12:23 #7
Du skal have kernel sources installeret på systemet. Har ikke lige tid til at forklare hvorfor i dag, men kig din installations CD igennem, og der skulle gerne være en pakke med Mandrake kernel sources 2.6.3-4mdk
Avatar billede thomaslp Nybegynder
22. maj 2005 - 23:05 #8
er hermed installeret. jeg har fulgt ndiswrapper vejledningen som du henviser til, og når jeg kører denne går det fint indtil jeg skal til at konfigurere netkortet. her finder den ikke wlan0....og dermed kan jeg ikke komme videre.
Avatar billede krazyunreal Nybegynder
03. juni 2005 - 12:26 #9
Vi har vist samme problem

http://www.eksperten.dk/spm/622437