Avatar billede romina Nybegynder
16. maj 2005 - 19:07 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Skal man være god til matematik?

Hejsa
Jeg vil gerne lære at modellere og lave animation i Maya eller 3D StudieMax.Derfor vil jeg høre, om man skal være god til Matematik for at kunne modellere i 3D StudieMax?
Tak på forhånde
Romina
Avatar billede rhandersen Nybegynder
16. maj 2005 - 19:10 #1
Nej, det behøver du ikke.

Jeg har selv prøvet at begynde, men jeg fangede aldrig rigtigt interessen.

Så jeg lærte kun at lave en kopi af min globus på mit værelse der drejede rundt med et verdenskort på osv:P
Avatar billede romina Nybegynder
16. maj 2005 - 19:14 #2
Jeg skal til at vælge fag på mit uddannelsessted. Har tænkt meget over om 3D er noget for mig. Synes du det er svært at lære og arbejde med programmet.
Avatar billede michael-k Nybegynder
16. maj 2005 - 19:21 #3
Det bestemt ikke en ulæmpe at kunne matematik. Det jo en 3 dimensionel verden du kommer til at udforske så det ikke altid helt logisk at bevæge sig rundt i sådan et univers :)

Vi blev feks undervist i matematik på mit studie. Dog ikke kun på grund af 3d.

Men det ikke en nødvendighed, så det er bestemt ikke den faktore som skal skræmme dig væk :)
Avatar billede rhandersen Nybegynder
16. maj 2005 - 19:26 #4
Ja, det er halvsvært i starten.

Men der findes masser af gode tutorials.
Avatar billede esbar Nybegynder
19. maj 2005 - 22:43 #5
Jeg er selv 14 år, og havde da rimelig let ved at komme igang med det grundlæggende max.  og det skal siges at jeg er >>ikke<< god til matematik, så hvorfor skulle du ikke? Men det er da bestemt en god ting at kunne når du skal arbejde med det..
Avatar billede p43000mhz Nybegynder
18. juni 2005 - 23:01 #6
Jeg er 15 og har "modlet" en del til battelfield 1942 og battefield vietnam.
selvfælgelig er d svært i starten, men du kommer hurtigt efter d hvis du bare træner. matematik er underordnet, ihvertfald i d jeg har lavet.
jeg skal ikke kunne sige hvad man ellers kan i 3dsmax men d jeg lavvede krævede stort set ikke nogen kunnen inden for mat ....man skal selfølgelig lige kunne regne 2 + 2 men ellers er d som michel siger ikke noget der skal sræmme dig væk

håber d var til en hjælp :D
Avatar billede geek Nybegynder
21. juni 2005 - 21:58 #7
Som de andre skriver er modeleringsdelen ikke noget problem selvom man ikke er skarp til matematik, animation kan man også komme langt med uden det vilde matematik.
Men skal man lave kvalitets animation kan man meget læt komme ud i nogle harske funktioner for hvorledes objecter skal bevæge sig for at se ordentligt ud.
Har selv rodet en del med underlige funktioner for hvorledes kamera og andre objekter skal flytte sig, for det ser godt ud.

Men lad bestemt ikke matematik skræmme dig fra 3D programmer...
Avatar billede osborne Nybegynder
27. juni 2005 - 21:02 #8
Du kommer rigtig langt uden at kende ret meget til matematik .. hvis du vil over og lave MaxScripts er det dog en god ide a vide lidt om formler, linær algebra osv. men igen afhænger det af hvad du vil scripte. Og det gælder udanset om du vælger Max (hvor man scripter i MaxScript) eller Maya (hvor scriptsproget hedder MEL).
Avatar billede osborne Nybegynder
09. oktober 2005 - 01:37 #9
..
Avatar billede osborne Nybegynder
22. oktober 2005 - 01:15 #10
Rodmina,
Måske tid til at lukke dit spørgsmål her?
Avatar billede osborne Nybegynder
31. oktober 2005 - 19:13 #11
Du skal mindst kende lige så meget til matematik som det kræver at lukke dit spørgsmål her og point ;-)