Avatar billede michel4700 Nybegynder
15. maj 2005 - 18:25 Der er 33 kommentarer

p adresser

hej jeg har lige installeret xp på blærbaren og min stationær

og hvergang jeg logger på internettet kan jeg være på indtil den skal opdatere min ip adresse

har tdc bredbånd med en *hub*så jeg kan dele min internet forbindelse hvad skal jeg gøre for at de begge kan køre det skal siges den ikke vil opdatere ip adresserne på begge computere men de kan begge være på også selvom jeg sætter min stationær til selve modemet sker der det samme plzz hjælp mig
Avatar billede michel4700 Nybegynder
15. maj 2005 - 18:25 #1
ip adresser
Avatar billede thesurfer Nybegynder
15. maj 2005 - 18:29 #2
Du skal bruge en router. Routeren får din offentlige IP adresse, og opretter interne IP adresser til din computere.

Det er bedre med en switch, end med en hub..

3COM har lavet en router, med indbygget 4 ports switch.. den hedder OfficeConnect Cable/DSL Gateway.. jeg har version 3C857.. fungerer fint med 3 computere.. faktisk 4 , da den sidste er en MacIntosh :)
Avatar billede thesurfer Nybegynder
15. maj 2005 - 18:31 #3
hmm.. den hedder Macintosh.. det fungerer fint..

Men du skal bruge en router.. og helst en swich (gerne indbygget)..
Avatar billede khj Nybegynder
15. maj 2005 - 18:32 #4
Du kan intet gøre. På en TDC bredbånd privat giver kun to adresser. Den ene går til modemet og den anden til PC'en. Derfor kan du ikke have begge PC'er på samtidig. Du har måske også oplevet at hvis du lige slukker den ene pc og sætter den anden på virker det ikke med det samme, først efter lidt tid. Det er TDC's DHCP tildeling at gøre.

Du kan kun få flere pc'er på, ved at få en router på. (Jeg mener nemlig ikke at TDC vil give dig flere adresser) Det eneste de ellers kan er at tildele dig een fast IP istedet for to dynamiske.
Avatar billede michel4700 Nybegynder
15. maj 2005 - 18:33 #5
hmm har en switch sry troede det var en hub :)
Avatar billede thesurfer Nybegynder
15. maj 2005 - 18:35 #6
Så ved du hvad du mangler :-)
Avatar billede michel4700 Nybegynder
15. maj 2005 - 18:35 #7
khj : det passer bare ikk fordi med win me kan det sagtens lade sig gøre
Avatar billede thesurfer Nybegynder
15. maj 2005 - 18:37 #8
hehe.. samme sekund :-)

Din ip skal indtastes i din router, som så opretter nogle interne ip adresser, til dine comps..

Dvs, du behøver kun 1 ip.. den du allerede har..

forbindelsen:

stik i væggen -> modem -> router -> switch -> dine pc'er
Avatar billede khj Nybegynder
15. maj 2005 - 18:39 #9
thesurfer > Ja, vi er bare hurtige :)

michel4700 > Hvordan virker det med ME ???? At du kan have mange ME'er på ?
Avatar billede skau Nybegynder
15. maj 2005 - 18:40 #10
Det passer ikke - ifølge TDC får man rent faktisk 2 interne IP (selvom man kun får et stik at sætte udstyr i).
Jeg har 4 gange sat det op hos familie, og det virker fint med en switch eller en hub, sålænge man kun sætter 2 pc'ere på .... altid.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
15. maj 2005 - 18:41 #11
khj> Jeg mente michel4700 og jeg.. indlæggene 15/05-2005 18:35:36 :-)
Avatar billede skau Nybegynder
15. maj 2005 - 18:42 #12
Jeg ved godt de kun supporterer at man sætter 1 pc på (eller en router) men det er fakstisk sådan at det skulle kunne bringes til at virke (og det er jo også det spørgeren fortæller) - jeg ved bare ikke hvorfor din forbindelse forsvinder ved renew
Avatar billede khj Nybegynder
15. maj 2005 - 18:42 #13
thesurfer > ... sorry, men jeg mente dig - whatever :))
Avatar billede michel4700 Nybegynder
15. maj 2005 - 18:43 #14
khj ja det har kørt fint i 2 år
Avatar billede skau Nybegynder
15. maj 2005 - 18:44 #15
Eftersom det også sker når du sætter comp direkte på (der hvor hubben normalt sidder) tror jeg det er et opsætningsspørgsmål).
Jeg har oplevet at det nogengange kan skyldes powersave på netkortet (ihvert fald på den blærbare)
Avatar billede khj Nybegynder
15. maj 2005 - 18:44 #16
Jeg må lige spørge om dette. Har du en forbindelse fra TDC hvor du skal lave en dial-up forbindelse til LAN ?
Avatar billede michel4700 Nybegynder
15. maj 2005 - 18:45 #17
jeg er altid på nettet hvis det er det du mener
Avatar billede ksoren Nybegynder
15. maj 2005 - 18:47 #18
Det kan ske, hvis du har installeret en firewall som blokerer for dhcp. Så bliver du smidt af når din ip lease ophører
Avatar billede michel4700 Nybegynder
15. maj 2005 - 18:49 #19
bruger kun windows firewall
Avatar billede khj Nybegynder
15. maj 2005 - 18:49 #20
Det er lidt det som jeg mente. Nogle af deres gamle forbindelser er stadig "dial-up" og man kan typisk få dem konverteret. Jeg bed mærke i det fordi du skrev at du "logger" på internettet.
Avatar billede khj Nybegynder
15. maj 2005 - 18:51 #21
Jeg vil sige som skau, at det er klart værd at kigge efter powersafe på netkortet.
Avatar billede michel4700 Nybegynder
15. maj 2005 - 18:52 #22
så er det et forkert ordvalg for som jeg sagde jeg er altid på når compen tænder er den på nettet
Avatar billede khj Nybegynder
15. maj 2005 - 18:56 #23
OK. Og du siger at dette problem gælder for alle PC'er som du går på nettet med ?
Avatar billede michel4700 Nybegynder
15. maj 2005 - 18:57 #24
jap
Avatar billede khj Nybegynder
15. maj 2005 - 19:11 #25
Så tror jeg ikke at det er pc'erne som er problemet. Måske har du noget software installeret på dem alle som er det der driller. Men jeg har oplevet mange TDC løsninger som køre "ustabilt" men svært at id'e fordi de, som i dit tilfælde, jo rent faktisk virker.

Du kan meget vel have et ustabilt skillefilter eller modem. Hvis jeg var dig, for computerne bør jo ikke gøre dette, du har mere en en computer som har problemet og dermed ligger fejlen meget vel i TDC's udstyr. Medmindre at du altså har noget software installeret på pc'erne som er skyld i problemet. Det ved du jo sikkert da det skal være noget installeret og ikke noget Windows standard. Derfor ville jeg ringe til TDC helpdesk og få dem til at sætte en 24 timers overvågning på. (Gør det over et døgn, hvor du kan være sikker på at du er en del på, ellers kan de måske ikke se noget af denne overvågning).
Avatar billede Slettet bruger
15. maj 2005 - 20:17 #26
Hvis du betaler 10 kr. om måneden kan du få en fast IP-adresse ved TDC du configurerer routeren som tildeler (normalt) op til 4 IP-adresser til indtil 4 forskellige computere så er dit problem løst
Avatar billede skau Nybegynder
15. maj 2005 - 20:30 #27
ja og hvis du betaler 0 kr ekstra og sætter din router til dhcp får du det samme ?!?! (men nu har du jo ikke en router).

Jeg synes du skal gøre som KHL foreslår - for det skal virke
Avatar billede skau Nybegynder
15. maj 2005 - 20:32 #28
han hedder khj ;o)
Avatar billede serverservice Praktikant
16. maj 2005 - 14:34 #29
->michel4700 Har du tdcwebspeed og betalt for 2 ipadresser så - skal du sørge for at dine macadresser på de 2 netkort bliver registreret ved tdc - det kan du gøre ved at ringe til deres hotline og oplyse dem eller logge ind med http://service.webspeed.dk/selfService/100.jsp på den ene pc som sikkert allerede er registretet -
Avatar billede serverservice Praktikant
16. maj 2005 - 14:40 #30
Under alle omstændigheder synes jeg at forslaget om at købe en router er det bedste i længden - du får mulighed for at opsætte dit eget netværk med op til 253 pcér hvis du har lyst og desuden en hardware firewall som er at foretrække.

jeg plejer at anbefale denne som jeg selv har - ellers en dlink eller måske  3com, men du må ikke købe noget billigt bras et sted.
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=18516
Avatar billede skau Nybegynder
16. maj 2005 - 14:43 #31
Hvis du ikke tror på at du har 2 ip adresser - så se side 6 i denne brochure fra TDC - de reklamerer ikke med det men du har to.
http://download.tdconline.dk/pub/tdc/privat/internet/bredbaand/pdf/informationsbrochure.pdf?
Avatar billede skau Nybegynder
16. maj 2005 - 14:46 #32
Jeg har en wrt54gs og den virker meget godt, så hvis du skal ha en router ville det være mit forslag.
Men det skal virke selcvom du ikke har en router - jeg ville fejlmelde til TDC og holde hårdt på at de har lovet 2 dynamiske IP
Avatar billede serverservice Praktikant
16. maj 2005 - 15:01 #33
Er det ikke webspeed så glem mit indlæg 16/05-2005 14:34:59 , Men det ville da ikke undre mig hvis tdc endnu engang har leveret en forbindelse som de ikke kan administrere rent teknisk.