Avatar billede merda Nybegynder
14. maj 2005 - 17:49 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til Gnome-installation: CD isn't bootable

Hej skal lige sige at jeg ikke har den største forstand på Linux så forklar mig venligst tingene detaljeret. Jeg har lige formateret min gamle Dell Labtop med styresystemet Windows NT 2000 fuldstændigt, og nu vil jeg så gerne prøve Linux og til det formål har jeg valgt Gnome, da jeg har hørt en masse godt om denne udgave.

Fint nok jeg downloader så den seneste version Gnome 2.10 LiveCD, og brænder følgende filer (dem der var i downloaden) over på en CD:

gnome-livecd-2.10.0.iso
gnome-livecd-2.10.0.iso.md5

Jeg går så ind i booting setup da jeg starter min computer da jeg har indsat cd'en, MEN så står der: CD is not bootable... to try again hit F1 blah blah blah...

Hvad er grunden til dette? Undskylder for de små point, men hjælp mig venligst, jeg har ikke flere, og tror heller ikke den er så svær for Jer eksperter!

På forhånd tak.
Avatar billede jakand Nybegynder
14. maj 2005 - 18:03 #1
Har du brændt den således at du på CD'en har de to filer liggende?
Avatar billede jakand Nybegynder
14. maj 2005 - 18:05 #2
En iso fil er en kopi af en CD, dvs. at du med dit brænderprogram skal vælge at brænde fra en .iso fil, i Nero hedder det "Brænd billede"
Avatar billede jakand Nybegynder
14. maj 2005 - 18:10 #3
Forresten, så skal du være opmærksom på at det kun er en liveCD du er ved at brænde. dvs. at den kører Linux fra CD'en uden at installere noget som helst på harddisken, og alt du ændrer er forsvundet efter næste genstart.
Hvis du vil køre Gnome frem for KDE, så har jeg hørt meget godt om Ubuntu Linux:
http://ubuntu.com/

Hvis du får problemer med at den ikke kan genkende alt hardware, så kan du evt. prøve Suse istedet, den finder det meste.
Avatar billede merda Nybegynder
14. maj 2005 - 18:26 #4
Jeg prøver det med ISO'en nu, valgte DATA før, så det kan måske være derfor, tak for hjælpen indtil videre!
Avatar billede merda Nybegynder
14. maj 2005 - 18:29 #5
PS: Nu når det er en liveCD og det der, hvad skal jeg så vælge hvis den skal installere hele lortet på harddisken, altså med Gnome?
Avatar billede jakand Nybegynder
14. maj 2005 - 18:37 #6
Jeg tror ikke at du kan installere fra en liveCD.
Prøv med Ubuntu den distro benytter Gnome, og skulle være ret brugervenlig for begyndere.
Avatar billede merda Nybegynder
14. maj 2005 - 18:45 #7
Tusind tak for hjælpen, alt virker som det skal... takker! Svar
Avatar billede jakand Nybegynder
14. maj 2005 - 18:47 #8
selv tak ;)
Avatar billede merda Nybegynder
15. maj 2005 - 07:51 #9
Setting Up Primary Installation

Her er jeg noget til og der har den stået i 8 timer på 25%... kan det være rigtigt?
Avatar billede jakand Nybegynder
15. maj 2005 - 10:10 #10
Nej, det burde ikke tage mere end en time at installere det hele.