Avatar billede Slettet bruger
03. april 2001 - 12:59 Der er 7 kommentarer og
3 løsninger

Erstat med =~ s//

Jeg skal erstatte et mellemrum i $variable med ingenting. Altså skal \" test\" blive til \"test\". Men mellemrummet skal kun fjernes hvis det står som det første i $variable.
Avatar billede sandie2000 Nybegynder
03. april 2001 - 13:07 #1
Hmm der er sikkert en lettere metode, men dette virker:

$neverused=\"dethererderihvertfaldingenstrengderindeholder\";
$neverusedophold=\"dethererderihvertfaldingenstrengderindeholder\";
$variable = \"$neverused$variable\";
$variable =~ s/$neverusedophold//i;
$variable =~ s/$neverused//i;

Avatar billede sandie2000 Nybegynder
03. april 2001 - 13:08 #2
Hov experten sletter ophold
der skal være et ophold i anden linie inden sidste \"
Avatar billede sandie2000 Nybegynder
03. april 2001 - 13:11 #3
Hvis et ophold er første tegn i $variable bliver det fjernet, men kun hvis det er første tegn, det er det du ønsker ikke?
Avatar billede Thomas Nybegynder
03. april 2001 - 14:38 #4
Check med en substr() om det første tegn er et mellemrum....
eks...

if (substr($variable,0,1) eq \' \') {
  $variable = substr($variable,1);
}

Det er ikke testet, men det er da værd at arbejde videre med (o:

//Thomas
Avatar billede sandie2000 Nybegynder
03. april 2001 - 21:02 #5
Øh laver det ikke $variable til første bogstav i stedet for resten, således at $variable bliver til ophold

Dette må virke:

if (substr($variable,0,1) eq \' \') {
  $variable =~ s/ //i;
}

den fjerner første ophold, hvis første bogstav er et ophold

Avatar billede Thomas Nybegynder
03. april 2001 - 21:06 #6
Læste lidt om substring på perl.com, der stod rent faktisk, at hvis man ikke medtog length (altså substr(variable,offset,length)) så blev det til enden af strengen, derfor gik jeg ud fra at det virkede... men det skal jo prøves - det var bare et forslag! (o:
Avatar billede jespernaur Nybegynder
03. april 2001 - 21:57 #7
$variable =~ s/^ //;

Hvis første tegn i $variable er et blanktegn, vil det blive fjernet, ellers ikke.

Mvh
Jesper Naur
Avatar billede Slettet bruger
03. april 2001 - 22:34 #8
Der var den! Takker  :)
Avatar billede sandie2000 Nybegynder
04. april 2001 - 12:13 #9
raivo>> Det er muligt du har ret, har ikke testet, Men Jespers løsning er da klart den bedste!
Avatar billede Thomas Nybegynder
04. april 2001 - 15:34 #10
Jeg ville også have skrevet den sådan, men jeg var på arbejde, og kunne ikke lige finde den helt rigtige syntaks for det (o: