Avatar billede rathkjen Nybegynder
14. maj 2005 - 10:35 Der er 36 kommentarer og
1 løsning

3Com OfficeConnect hjælp

Hey there..

Jeg har en 3Com® OfficeConnect® Wireless 11g Cable/DSL Gateway ( http://www.3com.com/products/en_US/detail.jsp?tab=features&pathtype=purchase&sku=3CRWE554G72 ) og den virker ikke fordi jeg har TDC prof. med statisk fast ip, og der sidder jo en router i min 3com.

er der nogen der kan hjælpe??

// RathkjeN
Avatar billede jens_bach Nybegynder
14. maj 2005 - 21:54 #1
dit problem er at tdc holder IP'en til mac ard. i en time (eller en halv)..
så hvis du bare tager tdc routeren fra og vændter en halv time så er den der :)
Avatar billede rathkjen Nybegynder
17. maj 2005 - 12:31 #2
undskyld jeg først svarer nu...

hmmm, jamen jeg har ikk fået en router fra tdc, jeg kører "ren" linie
Avatar billede rathkjen Nybegynder
17. maj 2005 - 12:34 #3
problemet er vel egentlig at min 3com prøver at dele en fast ip med routeren, som den jo så ikke kan og derfor fucker det... eller hva? :S
Avatar billede hr_flick Nybegynder
17. maj 2005 - 12:43 #4
Jeg har den samme router som du nævner, men jeg forstår ikke rigtigt dit problem.
Avatar billede rathkjen Nybegynder
17. maj 2005 - 13:25 #5
jeg har statisk fast ip, og derfor skal jeg jo skrive en ip ind på computeren, når jeg så vil logge på nettet via min trådløse router så kommer der intet, jeg tror det har noget med routeren at gøre da den vel vil dele den fast ip.. men skal ikk kunne sige det...
Avatar billede hr_flick Nybegynder
17. maj 2005 - 14:40 #6
Jeg har også statisk ip.
Så jeg har sat Internet-settings op til den statiske IP-adresse, og så har jeg sat LAN-adressen til en anden IP, på et andet net.
EKS.
Internet settings:
  IP-adress: xxx.xxx.xxx.xxx (din statiske IP)
  Seb-net:  xxx.xxx.xxx.xxx (det sub-net du er på)
  ISP-Gateway:  xxx.xxx.xxx.xxx (den gateway du benytter)
LAN-settings: 192.168.2.1 (en adresse du selv vælger)
              255.255.255.0 (sub-nettet der passer til IP)

Håber at det kan hjælpe dig.
Avatar billede hr_flick Nybegynder
17. maj 2005 - 14:41 #7
Skulle selvfølgelig have været sub-net, under Internet-settings, ligesom der står i parantesen.
Avatar billede rathkjen Nybegynder
18. maj 2005 - 08:16 #8
Hmmm, kiggede lidt på det i går men syns ikk helt jeg kan få det til at funke, jeg syns ikke jeg har de samme funktioner som du skriver, ikke alle i hvert fald... men vil lige kigge på det her i dag også, så skriver jeg igen..
Avatar billede hr_flick Nybegynder
18. maj 2005 - 09:05 #9
Jeg prøver lige at lave et screen-shot til dig af min opsætning. Så´giver det måske mere emning.

Jeg er lige kommet til at tænke på, om dine problemer kan skyldes krypterering. HAr du sat noget kryptering op?
Avatar billede rathkjen Nybegynder
18. maj 2005 - 09:35 #10
tak det ville jeg blive glad for...

hmm, nej det mener jeg ikk jeg har... nej har jeg ikke, men ja kunne jo være. :)
Avatar billede hr_flick Nybegynder
18. maj 2005 - 09:44 #11
Her kan du se to screen-shots af min opsætning:
http://www.flick.dk/3COM_1.htm
http://www.flick.dk/3COM_2.htm
Skriv lige når du har set dem - så jeg kan fjerne dem igen.
Avatar billede rathkjen Nybegynder
18. maj 2005 - 17:40 #12
hmmm, der er måske problemet, jeg ved ikk lige hva det er du sidder med der :D
Avatar billede hr_flick Nybegynder
18. maj 2005 - 17:43 #13
HAr du ikke sådan et web-interface til din router?
Avatar billede hr_flick Nybegynder
18. maj 2005 - 17:44 #14
Det kunne være du lige skulle prøve at forklare mig hvordan du har tilsluttet din router.
Avatar billede rathkjen Nybegynder
18. maj 2005 - 18:16 #15
jeg har sat den ene netkabel den med adsl ind hvor den skal sidde også virkede det da jeg ikke havde fast ip... har ikk brugt nogle programmer eller sådan.. :$
Avatar billede hr_flick Nybegynder
18. maj 2005 - 19:30 #16
HVad så nu ?
HVad har du prøvet ?
Virker det jeg har vist dig på screen-shots ?
Kan du komme i kontakt med routeren fra din computer ? OG har du det samme web-interface ?
Avatar billede rathkjen Nybegynder
18. maj 2005 - 21:29 #17
jamen min stationær kører også bare via en switch, men skal egentlig bare bruge den 3com til min bærbar som skal kører på trådløst..

jeg ved ikk om det virker da jeg ikk kender det der du har taget screen-shot af.. :)
Avatar billede hr_flick Nybegynder
19. maj 2005 - 00:04 #18
Hvis du kun har én statisk IP-adresse, kan du ikke køre med din stationære og den bærbare, samtidig gennem switchen. Så skal de have forskellige IP-adresser og det går jo ikke hvis du kun har én.
Men hvis du dropper switchen og kører begge maskiner gennem routeren, skal det virke.
Du har jo i realiteten en 4 ports switch i routeren - der er 4 stik til ethernet bag på routeren.
Så det kablet til din stationære i routeren og den bærbare over trådløst. Så er det din router der deler ekstra IP-adresser ud og du kan have ligeså mange maskiner tilsluttet som du ønsker (næsten)
Avatar billede rathkjen Nybegynder
19. maj 2005 - 18:47 #19
nåå nej nej, jeg har like, 14 iper eller sådan noget, hvis jeg kobler min bærbar op via alm. netstik virker i-net også fint, men ville gerne ha den trådløs.. men det der du har screen-shots af hvad er det? for det har jeg aldrig arbejdet med og det er nok det jeg skal gøre for at få det lavet :)

(er meget taknemlig for din hjælp, du må godt få nogle flere point hvis vi kan få det løst ;-))
Avatar billede hr_flick Nybegynder
19. maj 2005 - 21:57 #20
Okay - jeg tolker dit svar således at du overhovedet ikke har rørt ved routerens opsætning. Det skal du.
Men jeg er nødt til at vide om du har tænkt dig at kunne have både din bærbare og din stationære computer tilsluttet samtidig?
Lad os starte der!
Avatar billede rathkjen Nybegynder
19. maj 2005 - 22:18 #21
:) tja det har jeg faktisk heller ikk :$ der ligger problemet jo nok.. men, det jeg vil have er at min bærbar skal kører over routeren via det trådløse, og ja så stationær via et netstik... så er vi startet :D
Avatar billede hr_flick Nybegynder
19. maj 2005 - 22:44 #22
HVor får du dit internet fra nu?
Er det en adsl-boks eller sådan noget ligenede?
Avatar billede rathkjen Nybegynder
20. maj 2005 - 08:35 #23
ja adsl boksen, direkte..
Avatar billede hr_flick Nybegynder
20. maj 2005 - 10:12 #24
Her er hvad jeg foreslår dig at gøre:
1. Sæt net-kablet til din stationære computer i en af de 4 LAN-porte (der står en lille tekst ved portene på bagsiden af routeren)
2. Gå ind i Egenskaber for dit netværkskort (på den computer du har tilsluttet routeren), og så skal du ændre IP-adressen fra det den er nu, til 192.168.1.2, og sæt sub-net/undernetmaske til 255.255.255.0, og endelig sæt Gateway-adressen til 192.168.1.1.
3. Åben en browser på den tilsluttede computer og i adresse-feltet skriver du: hhtp://192.168.1.1
4. Nu skulle du så få forbindelse til routerens web-inteface. Og her skal du så logge ind. I manualen til din router kan du se password til routeren. Husk at ændre det efter du har logget på første gang. Det er en MEGET dårlig ide at have fabrikkens password på routeren.
5. Nu skal du så bruge de skærmbilleder jeg gav dig linket til, og sætte routeren op som jeg beskrev.
6. Efter at have sat routeren op, skal du sætte kablet fra ADSL-boksen til routeren i porten hvor der står Ethernet cable/DSL.
7. Så sætter du et kabel fra en af LAN-portene til din stationære comuter. Internettet virker ikke før at du har ændret Egenskaberne for netværkskortet igen.
8. Så åben indstillinger for netværkskort, åben Egenskaber og skrift kortets IP-adresse til en adresse i den range du har opgivet dit LAN til at være.
Hvis du har fulgt min anvisning om at give routeren adressen 192.168.2.1 skal du give dit netkort en adresse der ligger mellem 192.168.2.2-192.168.2.255. Hvis du har sat hak ved at benytte DHCP(i routeren) skal du blot klikke ved at kortet tildeles IP-adresse automatisk.
9. NU skulle din Stationære være på nettet igen.
10. For at opsætte det trådlæse netværk skal du igen åbne interfacet til routeren.
så i en browser skriver du routerens nye ip-adresse (for LAN-siden) http://192.168.2.1 og så skal du indtaste dit nye password.
11. SÅ skal du vælge wireless og der skal du opsætte din trådløse forbindelse.
12. Jeg vil anbefale dig at kigge i følgende pjece: http://www.catbitesdog.dk/wifi/pjece.pdf

Held og lykke
Avatar billede hr_flick Nybegynder
20. maj 2005 - 13:14 #25
Hov har lige set en lille fejl - under punkt 3 skulle der selvfølgelig stå http://192.168.1.1
Avatar billede hr_flick Nybegynder
23. maj 2005 - 16:29 #26
Har du fået det til at virke?????
Avatar billede rathkjen Nybegynder
23. maj 2005 - 16:36 #27
hmm tja, prøver på at finde den der kode til det opsætning.. den står i brugervejledningen siger du?

den leder jeg lige efter nemlig :D
Avatar billede hr_flick Nybegynder
23. maj 2005 - 17:32 #28
HVis du ikke har tørt ved routerens opsætning er password: admin
Avatar billede rathkjen Nybegynder
23. maj 2005 - 17:57 #29
hmm okay men nu mangler jeg jo det du sendte mig der på de links der før :D
Avatar billede hr_flick Nybegynder
23. maj 2005 - 18:22 #30
Så er det tilgængeligt igen!
Avatar billede rathkjen Nybegynder
23. maj 2005 - 19:20 #31
sådan jeg har sku fået det til at virke :D herligt
Avatar billede hr_flick Nybegynder
24. maj 2005 - 09:57 #32
Glæder mig at høre.
Avatar billede rathkjen Nybegynder
24. maj 2005 - 12:35 #33
skal du have dine point.? :)
Avatar billede hr_flick Nybegynder
24. maj 2005 - 13:37 #34
Det vil da ikke være dårligt - så her får du lige et svar.

Fik du forøvrigt læst pjecen med anbefalinger til trådløs sikkerhed?
Avatar billede rathkjen Nybegynder
24. maj 2005 - 13:39 #35
ja har læst den men har ikk lige fået lavet noget endnu på det, men vil da overveje at få det gjort ;)

endnu engang tak..
Avatar billede hr_flick Nybegynder
24. maj 2005 - 20:13 #36
Ellers må du skrive igen - hvis du skal have hjælp til opsætningen af kryptering og andre små sikkerheds tips.

Jeg kan kun anbefale dig at gøre det - selvom chancen for at blive "misbrugt" af andre måske overvældende *S*
Avatar billede hr_flick Nybegynder
24. maj 2005 - 20:14 #37
Og tak for points