Avatar billede mads111 Nybegynder
13. maj 2005 - 23:42 Der er 8 kommentarer

Kan brugeren finde rundt?

Hej,
Jeg tænker lidt på, om brugeren af min hjemmeside www.timmer.dk godt kan regne ud at menupunktet "Referencer" kun viser en liste over udvalgte referencer, og at man skal gå ind under "Kompetencer" for at se slideshows af tidligere arbejde.

Hvad mener i?
Avatar billede apo Praktikant
14. maj 2005 - 00:15 #1
Hvorfor gøre tingene i omvendt rækkefølge; Hvorfor ikke tillade at brugeren kan gå logisk til værks?

Det mest logiske er at når brugeren klikker på 'Referencer', så er det fordi han/hun vil se hvem der har fået lavet noget hos dig, og hvad de har fået lavet (Hvorfor skjule det for potentielle kunder?). Referencer betyder jo netop at du refererer til noget: Det arbejde du allerede har udført.

Kompetencer derimod handler om hvad du overordnet set er i stand til at udføre (En slags produktsider). Derfor vil det mest logiske være, at du beskriver over for kunderne hvilke opgaver du påtager dig, og hvordan fremgangsmetoderne er.

Forslag:

Referencer skal indeholde en liste med klikbare links til det arbejde du allerede har udført.

Kompetencer skal indeholde beskrivelser (Evt. med eksempler) af det arbejde du kan udføre. Derved kan kunderne få en idé om hvad de kan bruge dig til.

Apo
Avatar billede olebole Juniormester
14. maj 2005 - 00:30 #2
<ole>

Men du bør slette din kommentar i toppen af siden. Skriver du noget før DTD'en, disable'er du brugen af en hel del CSS i IE ... ikke mindst går det helt galt med box-modellen.
Du kan prøve at sætte dette lille script ind på din side:

<script type="text/JavaScript">
alert(document.compatMode)
</script>

Prøv først med kommentaren - og bagefter uden. Scriptet returnerer 'backCompat', hvis CSS er diabled og 'CSS1Compat', hvis IE forstår CSS.

Derudover er det en rigtig dårlig idé at skrive XHTML. WWW er slet ikke klar til XHTML endnu - og da du alligevel server siden som ren HTML, bliver siden parses som HTML.
Da HTML ikke tillader XHTML-lukninger af tags ( />), skal browseren altså først reparere koden, før den er i stand til at arbejde med den ... udover, at du jo i første omgang forvirrer den med en XHTML-DTD, der burde være en HTML-DTD.

Læs evt. noget mere om problemerne med XHTML her:
    http://www.eksperten.dk/artikler/537
    http://www.eksperten.dk/artikler/538

/mvh
</bole>
Avatar billede mads111 Nybegynder
14. maj 2005 - 10:37 #3
Hej,
Er vi ovre i at "Referencer"-siden linker til de forskellige cases, og "Kompetencer"-punktet skal hedde "Cases" istedet?
Avatar billede mads111 Nybegynder
14. maj 2005 - 10:43 #4
Hej igen,
Det ville måske være bedre at "Referencer" ændres til "Kundeliste" og stadig kun viser "Udvalgte kunder", og uden links, og så "Kompetencer" rettes til enten "Cases" eller "Eksempler"?
Avatar billede simsevu Juniormester
14. maj 2005 - 16:33 #5
jeg er super glad for dit design, det er meget simpelt at finde rundt i.. men der er en ting.. nu ved jeg ikke om de andre også har skrevet det.. har ikke lige læst men inde under dine referencer/exempler.. må der gerne være et navigations system man selv kan styre.. så man ikke skal sidde og vente på den kommer frem igen den man gerne vil se, som man ikke nåede at trykke.. påå.. men ellers et nydeligt 9-tal på tretten skalaen..
Avatar billede mads111 Nybegynder
14. maj 2005 - 16:39 #6
simsevu: Hej, tak for dit svar, og rosen..
Jeg sidder selv og spekulere på om jeg under "Webdesign eksempler" skal gøre så man selv trykker "næste", af samme grund som du selv skriver.. "Grafisk design eksempler" og "Foto eksempler" synes jeg ikke det gør noget den selv skifter (laver et slideshow), men det er måske bare mig der synes det?
Avatar billede simsevu Juniormester
14. maj 2005 - 18:05 #7
ja, det er smart nok det med slideshow.. det er bare ikke brugervenligt det pissede mig lidt af jeg ikke kunne komme tilbage til den første.. fordi jeg kiggede den anden vej..
Avatar billede mads111 Nybegynder
14. maj 2005 - 19:09 #8
simsevu:
Så har jeg opdateret "Webdesign eksempler", så du selv skal trykke frem/tilbage.. Der er også kommet lidt flere eksempler ind.