Avatar billede simonhoejer Nybegynder
13. maj 2005 - 14:50 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Skjule filer på cd

Hej Kloge Hoveder

Jeg er ikke helt sikker på at dette er den rigtige gruppe, hvis ikke er jeg meget ked af det :-(

Jeg skal lave en cd med en præsentationen på, men jeg vil gerne skjule nogle af de filer der er på cden så de ikke umidelbart kan ses hvis man åbner cddrevet og kigger på indholdet. Altså lige som hvis man skjuler en normal mappe på i Windows. Filerne er temmlig vigtig for afviklingen af præsentationen, men må helst ikke kopieres, så derfor skal løsningen både skjule filerne for brugeren, men samtidigt sikre at den kan findes af selve computeren når den bliver kaldt.

Håber I forstår og kan hjælpe.

På Forhånd Tak!

-Simon Moore Højer
Avatar billede bufferzone Praktikant
13. maj 2005 - 14:54 #1
Du kan sagtens skjule filer på en CD, men ikke så præsentationen samtidigvirker. Hvis præsentationsn har adgang til filerne, vil en bruger med fysisk kontakt til CD-rommen også let kunne finde filerne.

Et alternativ du kunne overveje er at placere de vigtige filer på en web server og så lave links i præsentationen. Web serveren skal så beskyttes med en firewall og du skal tilgå den via VPN. Dette ville betyde at du skal være logget på, at du skal etablere VPN kontakt til web serveren for at præsentationen virker, hvis man bare har CD'en har man ikke adgang til filerne
Avatar billede simonhoejer Nybegynder
13. maj 2005 - 15:00 #2
Er der slet ingen måde at skjule filerne på så de bare ikke kan ses når man åbner cd-drevet eller stifinder men at f.eks. en html-side stadig kan linke til den??? Den var dog ærgeligt :(

Det med webserver holder ikke, da præsentationen har stor sandsynlighed for at havne på en PC uden internetforbindelse eller en maget ringe en af slagsen.
Avatar billede wise Seniormester
13. maj 2005 - 22:33 #3
Den eneste måde du kan skjule dem på er nøjagtig sammen måde som på enhver anden disk - og som bufferzone skriver - er de ualmindelig lette at finde. Mine maskiner viser fx altid skjulte filer. Du kan altså kun skjule dem for den "helt almindelige" bruger, og ikke nogen med bare lidt viden.

Selvfølgelig kommer det også meget an på om de skal skjules for at undgå at nogen "stjæler" dem - eller bare for ikke at forvirre brugeren. Windows måde at skjule en fil er kun for det sidste...

En alternativ måde at "skjule" dem på er at omdøbe dem, så de fx ikke hedder .avi som videoklip. Dermed vil "de" ikke direkte fra stifinderen kunne finde filklippene. Igen det er ikke svært for den garvede - og det kræver at du kan overtale din præsentation til at spille et videoklip der fx hedder data.dat.