Avatar billede kongshammer Nybegynder
12. maj 2005 - 15:04 Der er 18 kommentarer og
2 løsninger

Død PC efter BIOS-opdatering

Hej eksperter - håber der er gode råd at hente her:

Jeg har lige udskiftet dele i en ældre PC: Bundkort, CPU, flere RAM, GXF-kort, DVD-brænder og ekstra Harddisc (Hvorfor så ikke en ny pc? - Tja, det var heller ikke meningen, at der skulle have været skiftet SÅ meget - men som I sikkert ved: Det griber hurtigt om sig *gg*)

Konfigurationen er nu:
Asus p5s800-VM bundkort
Intel Celeron D 2,53GHz CPU
768 Mb RAM - 1X256 + 1X512
Asus V9570, Nididia GeForce FX 5700 LE grafikkort
2 Maxtor harddisce á 40 og 140 Gb
Samsung DVD-brænder
Samsung CD-drev

Det hele fungerede tilsyneladende fint indtil: Jeg begyndte at spille Call Of Duty. Efter at have spillet det flere gange, begyndte PC'en pludselig at gi' blå skærm. Efter genstart fik jeg på Microsoft's side at vide, at der var problemer med driverne til grafikkortet. Jeg hentede sidste driver-version og installerede den (afinstallerede den gamle først) - men problemet fortsatte. Nu var beskeden fra Microsoft dog ikke problemer med grafikkortet men "a device-driver" - og at jeg skulle fjerne for nyligt tilføjet hardware - lidt svært, når stort set al hardware er nyt. I den blå skærm står der desuden noget i retning af "IRQ_NOT_LESS_OR_EQUAL_TO" - ved ikke om der kommer mere herefter, men der står i hvert fald ikke noget.

Jeg troede først problemet bare var COD spillet, men den lavede også samme nummer en aften jeg havde sat den til at virusscanne - om morgenen stod den med blå skærm.

Jeg fjernede grafikkortet og afinstallerede driverne igen og satte skærmen til on-board grafikkortet. Rettede i BIOS og maskinen fungerede - men jeg ville have det store grafikkort til at virke.

Med ASUS-bundkortet følger også et program til at opdatere BIOS via nettet, så det gjorde jeg også.

Da jeg herefter ville starte maskinen igen - for at gå ind og rette så AGP-porten igen skulle aktiveres, sketer der.....intet.

Maskinen er død - skærmen får intet signal.

Der kommer strøm på bundkortet (der er en diode der lyser) blæserne kører - harddiskene arbejder - DVD og CD-drev blinker, så det er en lyst), men der sker intet - ikke engang et bip.

Det virker som om den ikke kommer igennem POST - og at den bare starter forfra på POST hele tiden (Hvis jeg åbner CD-skuffen, går der 3 sek. så lukker den selv igen og indikatoren lyser/blinker)

Jeg har prøvet at resette CMOS ved at fjerne batteriet på bundkortet og flytte jumperen, som beskrevet i manualen - ikke kun de foreskrevne 5 - 10 sekunder, men en hel nat - samme resultat.

Jeg har prøvet at fjerne alt hardware, undtagen CPU og starte op - samme resultat, ikke engang et bip.

Jeg overvejer om det er et nyt bundkort, der skal til - men hvad kan der evt. være sket med det gamle - og hvordan finder jeg ud af, om det er bundkort eller CPU, der er defekt??

Er der nogle der har et løsningsforslag???
Avatar billede kongshammer Nybegynder
12. maj 2005 - 15:14 #1
Sorry - jeg ved godt spørgsmålet er meget langt,(nu da jeg ser det) men jeg mente det var beste at beskrive så meget som muligt - hvis der er uddybende spørgsmål, så kom endelig med dem...

På forhånd tak

L. Kongshammer
Avatar billede huset Praktikant
12. maj 2005 - 17:21 #2
Puha sikke noget crap hva :(

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
Det kan være fejl i RAM, ustabil PSU, overophedet CPU, defekt bundkort, driverproblemer, defekte kabler, forkerte BIOS indstillinger, noget der er overclocket for meget, men da du siger du har clearet CMOS tror jeg ikke fejlen er der.

Men igen kan det godt være dine RAM der enten er gået, eller også sidder de i de forkerte DIMM's (slots)

Måden de skal sidde på, står beskrevet i dine manual.

Du siger du har opdateret din BIOS. DUMT, når man ikke 100 % ved hvad det er (gør du det?)
Dette kan resultere i alskens ulykker beklageligt, og jeg har set utallige smadret maskiner pga af dette!

Har du gule anmærkninger i enheds??

Denne måde kan du gå frem efter evt. >>

Citat tubber

Ellers gå frem efter denne

Test med en ren installation af win og med alle driver installeret
Tjek køling af køling CPU
Skift derefter en komponent af gangen evt Ram>CPU>PSU og så MB tilsidst

Gem denne da den er en god fremgangsmåde næste gang:

1: Ram ud og i (tænd evt. uden ram for at sikre sig fejlbip kommer)
2: 1 ramblok hvis man har mere end en blok, stadig fejl byt dem rundt

Nu er rammene udelukket

3: Alle PCI kort ud så der kun er CPU, Ram og grafikkort

Nu er PCI kortene udelukket

4: Grafikkortet ud (har et gammelt PCI grafikkort liggende jeg smidder i istedet), ellers skulle der gerne komme fejl bip

Nu er grafikkort og AGP slotten udelukket

5: CPU af og på
6: Stadig fejl test CPU på et andet motherboard (det er så træls at teste en andens CPU i et board der har en fejl der rister CPU'en)

Nu er CPU'en udelukket

7: En anden PSU

Stadig hardwarefejl ja så er det kun mobotherboard tilbage

Den indeholder næsten alle af emner indenfor fejlfinding

Også et langt svar :D
Avatar billede kongshammer Nybegynder
12. maj 2005 - 21:40 #3
>Puha sikke noget crap hva :(

JEP!! :-((

>IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
>Det kan være fejl i RAM, ustabil PSU, overophedet CPU, defekt bundkort, >driverproblemer, defekte kabler, forkerte BIOS indstillinger, noget der er >overclocket for meget, men da du siger du har clearet CMOS tror jeg ikke fejlen er >der.

Ja, der er nok at tage af..Da problemerne begyndte at melde sig kørte jeg to programmer - ét til at teste RAM - noget med at lave en boot-diskette, boote fra den og så køre RAM-test en hel nat = Ingen problemer - derudover fik jeg fat i et progtam til at køre stress-test af CPU'en - også en hel nat = Rimelig temperatur (ca. 42-45 grader) og ingen problemer. Men selvfølgelig kan der være opstået fejl på begge dele efterfølgende... Jeg har ikke eksperimenteret med OC på den - men har fået meddelelse om, efter et crash, at OC-værdierne var forkerte (eller sådan noget) og at BIOS ville gå tilbage til standardværdier. Der er noget med at BIOS'en er "Crash-free" = at den selv skulle resette i tilfælde af problemer...

>Men igen kan det godt være dine RAM der enten er gået, eller også sidder de i de >forkerte DIMM's (slots)
>Måden de skal sidde på, står beskrevet i dine manual.

Manualen til MB beskriver ikke hvordan RAM-blokkene skal sidde, kun at de RAM-blokke jeg bruger, er "Qualified" - men der er kun to RAM-slots - den mindste RAM-blok i slot A og den store i slot B (og jeg har prøvet at bytte om, kun bruge den ene osv...)

>Du siger du har opdateret din BIOS. DUMT, når man ikke 100 % ved hvad det er (gør >du det?)
>Dette kan resultere i alskens ulykker beklageligt, og jeg har set utallige smadret >maskiner pga af dette!

Ja, jeg ved man skal passe på ved BIOS-opdateringer - jeg har gjort det før, det har dog været ved at boote på en diskette med den nye bios på. Men på den medfølgende CD-ROM ligger jo netop et program til at opdatere BIOS via internettet - og jeg har opdateret BIOS før. Men nu jeg tænker over det: Første gang jeg opdaterede BIOS valgte jeg den nyeste BETA-version - anden gang valgte jeg den seneste ALFA, det kan have medført en "nedgradering af BIOS" - men det skulle der vel ikke være noget galt i...???

>Har du gule anmærkninger i enheds??

Da jeg sidst havde "kontakt" med Windows og Enhedshåndtering var alt OK...

>Denne måde kan du gå frem efter evt. >>
>Citat tubber
>Ellers gå frem efter denne
>Test med en ren installation af win og med alle driver installeret
>Tjek køling af køling CPU
>Skift derefter en komponent af gangen evt Ram>CPU>PSU og så MB tilsidst
>Gem denne da den er en god fremgangsmåde næste gang:
>1: Ram ud og i (tænd evt. uden ram for at sikre sig fejlbip kommer)
>2: 1 ramblok hvis man har mere end en blok, stadig fejl byt dem rundt
>Nu er rammene udelukket
>3: Alle PCI kort ud så der kun er CPU, Ram og grafikkort
>Nu er PCI kortene udelukket
>4: Grafikkortet ud (har et gammelt PCI grafikkort liggende jeg smidder i istedet), >ellers skulle der gerne komme fejl bip
>Nu er grafikkort og AGP slotten udelukket
>5: CPU af og på
>6: Stadig fejl test CPU på et andet motherboard (det er så træls at teste en andens >CPU i et board der har en fejl der rister CPU'en)
>Nu er CPU'en udelukket
>7: En anden PSU
>Stadig hardwarefejl ja så er det kun mobotherboard tilbage
>Den indeholder næsten alle af emner indenfor fejlfinding

Ja, men som beskrevet: Uanset hvad jeg piller af MB og starter op sker der intet - ingen POST - ingen BIOS ingen bip - absolut intet.

>Også et langt svar :D

Ja, det lugter af et nyt MB - og hvis det så er CPU'en, ja, så må den skiftes også. Bare svært at forklare konen at man skal bruge 1500-2000 kr igen, efter af have købt nyt for mindre end 2 måneder siden...  :-))

Tak for dit svar - jeg prøver nogle af tingene og lader spørgsmålet stå åbent og håber på flere gode ideer

L. Kongshammer
Avatar billede dragonknight Juniormester
13. maj 2005 - 00:58 #4
Så vidt jeg husker, så har netop dette bundkort EZ Flash BIOS Update onboard, og det kunne jo være, at du kan få den igang igen af denne vej.

Når du starter den, og trykker ALT + F2, så skal den sige noget med: "EZFlash Starting BIOS Update....osv." Det kan godt ske, at det ikke lykkes for dig første gang, men så prøv igen.

Gør den det, kan det gøres. Hent den nyeste BIOS her: http://www.asus.com.tw/support/download/item.aspx?ModelName=P5S800-VM&Type=Latest&SLanguage=en-us

Den skal du have over på en diskette, og navnet på den udpakkede fil SKAL være P5S800VM.ROM

Du stikker den disketten, og genstarter den, og trykker ALT + F2 igen, og den skulle gerne tage den nye BIOS helt af sig selv.

Det står helt sikker også i den manual, under afsnittet med BIOS Update. Kik efter AZ Flash.
Avatar billede kongshammer Nybegynder
13. maj 2005 - 01:16 #5
Det er rigtigt - denne process (EZ Flash) er beskrevet i manualen (der er fire forskellige muligheder...) og jeg har prøvet. Disketten er klar - sidder i - men jeg når ikke engang til at kunne klikke ALT+F2. Manualen beskriver at der skal tastes ALT+F2 under POST - men det er min fornemmelse at den ikke når til, eller når igennem POST - der kommer ingen fejl-bip selvom både harddiske, RAM, endog CPU er afmonteret. (Ved godt at CPU ikke har godt af at blive monteret/afmonteret flere gange, men jeg er rimeligt desperat))

LK
Avatar billede huset Praktikant
13. maj 2005 - 15:39 #6
har du mulighed for et andet bundkort at teste med?
Avatar billede huset Praktikant
15. maj 2005 - 12:45 #7
hvordan står det til?
Avatar billede huset Praktikant
17. maj 2005 - 13:47 #8
Tid til feedback her?
Avatar billede dragonknight Juniormester
18. maj 2005 - 21:28 #9
Prøv at resette din BIOS igen, men denne gang kobler du også de 220V fra din PC, så er overhovedet ikke er nogen som helst strøm til den. Lad bare batteriet være ude i et par minutter for at være på den sikre side.

Derefter starter du den med CPU, RAM og grafikkort, og prøver AZ Flash igen.
Avatar billede kongshammer Nybegynder
19. maj 2005 - 10:55 #10
Sorry - jeg har været bortrejst hen over pinsen..

Nej, jeg har desværre ikke et andet bundkort at teste med...

Dragonknight: - Det er også prøvet...

Jeg er bange for, at der ikke er anden mulighed end at købet et nyt bundkort  :-(

LK
Avatar billede dragonknight Juniormester
19. maj 2005 - 11:38 #11
Kan du ikke få den til at EZ Flashe, så må jeg nok give dig ret i, at der skal et nyt bundkort til - - - Desværre  :-(
Avatar billede kongshammer Nybegynder
24. maj 2005 - 14:13 #12
OK - det nye bundkort er bestilt..

Jeg ved ikke med points'ne - jeg vil gerne dele dem mellem huset og dragonknight, så kan I ikke lige smide et svar??

LK
Avatar billede dragonknight Juniormester
24. maj 2005 - 14:17 #13
Så gerne, og tak  ;-)
Avatar billede huset Praktikant
24. maj 2005 - 14:26 #14
svar
Avatar billede huset Praktikant
29. maj 2005 - 09:14 #15
Er tiden moden til at høre lidt feedback, eller få lukket spørgsmålet, hvis dette ikke længere er til gavn for dig??

Vi gør sådan
http://expfaq.1go.dk/?id=3#behandling_af_svar
Avatar billede huset Praktikant
11. september 2005 - 07:46 #16
Mon det er på¨tide du finder ud af at få givet feedback eller lukket tråden!
Avatar billede huset Praktikant
17. januar 2006 - 09:07 #17
Kunne man efterhånden forvente feedback fra dig opretter, eller på anden måde du gad bruge tid på at lukke spørgsmålet igen?

http://expfaq.1go.dk/?id=3#behandling_af_svar
Avatar billede kongshammer Nybegynder
18. januar 2006 - 05:24 #18
Til Huset: Ja, selvfølgelig skal jeg lukke spørgsmålet og fordele points mellem dig og Dragonnight men: Siden I leverede svarene har jeg godt nok kunne se spørgsmålet som "spørgsmål oprettet af dig" under min konto - men linket virkede ikke - jeg kunne ikke komme frem til spørgsmålet igen, ikke før nu, da jeg modtager en mail om dit sidste indlæg af 17/1-2006. Jeg antog faktisk at spørgsmålet var slettet eller andet, men her er points'ne.

Jeg ville være meget ked af at blive "stemplet" som én, der ikke giver points for svar - jeg er meget ivrig bruger af Eksperten og finder mange gode tips og trick herinde - jeg underviser inden for IT på Frontoffice og anbefaler altid mine kursister at bruge Eksperten som BackUp når deres egne helpdesk's svigter...

Som afrunding på spørgsmålet kan jeg lige informere om at: Jeg købte et nyt bundkort - opgraderede BIOS og det gik også død!!! Da jeg kontaktede forhandleren fik jeg at vide at det var ikke dækket af garantien, da jeg nok havde opgraderet forkert. (Der handler jeg ikke mere!!) Så jeg købte endnu et bundkort - levede opgraderingen og nu virker skidtet perfekt!!

Beklager igen det sene svar men der var altså en grund. Igen tak for jeres forsøg på at hjælpe  :-)

Kongshammer
Avatar billede migdaniel Nybegynder
26. januar 2007 - 21:13 #19
stakkels computer
Avatar billede kongshammer Nybegynder
17. september 2007 - 18:03 #20
Interessant kommentar, migdaniel - betyder den noget?