Avatar billede grissebassengris Nybegynder
12. maj 2005 - 13:23 Der er 5 kommentarer

"lan/wan"

Okay.. er der mon nogen, der kan forklare helt præcist forskellen på LAN og WAN? Jeg ved godt, at LAN er Local Area Network, og WAN er Wide Area Network.. men hvis man nu starter en virksomhed med e-handel, og man kun er 3 ansatte, skal man så både have en LAN og en WAN forndelse? Og skal man så bruge en router og en proxyserver?
Avatar billede the_email Nybegynder
12. maj 2005 - 13:34 #1
LAN er som du siger Local Area Network. Det er det som du er en del af når du sidder på din computer og kan se andre computere i dit netværk.
WAN er også som du siger Wide Area Network og det er alt det som er uden for dit LAN.
Man kan ikke snakke om både at have en LAN og en WAN forbindelse, eller nærmere om ikke at have det.
Du er næsten altid forbundet gennem et LAN til en router eller en server som bla. fungere som router og denne forbinder dig så ud til WAN.
Skal man starte en virksomhed skal man gøre op hvad man har brug før man går igang.
Skal I have en hjemmeside og vil I gerne have at den ligger på jeres egen server eller kan I bruge et webhotel?
Vil i gerne have jeres egen mail-server eller vil I og kører dette gennem et evt. webhotel?
Hvis en af jer har mod på at prøve sig med Linux, kan I sætte en server op som tager sig af alle disse ting. Jeg kan personligt anbefale Linux-distributionen Debian, og også guiden www.debianguiden.dk, den hjælper et langt stykke af vejen.

I kan også vælge at lade andre varetage jeres web, mail og så videre og så bare sætte en router op. Her kan jeg anbefale Linksys produkter.

Her er to link til www.net-faq.dk som kort beskriver LAN og WAN:
http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=lan
http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=wan

Håber du kan bruge det til noget.

/TheEmail
Avatar billede grissebassengris Nybegynder
12. maj 2005 - 13:43 #2
vi vil leje os ind hos en webhost.. så vi skal altså bare have en router og en lan forbindelse?
Avatar billede jens_bach Nybegynder
12. maj 2005 - 13:54 #3
hvis i ikke selv skal hoste nået, så skal i kun have et LAN (en switch) så kan i dele filer mm, hvis du vil på internetted skal du jo have en internet forbindelese ei fra TDC (en adsl ol) en sådan linje kaldes en wan-linje, tdc kommer så med en router....
Avatar billede grissebassengris Nybegynder
12. maj 2005 - 14:57 #4
Ok. tak for hjælpen. Læg lige et savr alle
Avatar billede the_email Nybegynder
13. maj 2005 - 19:12 #5
Svar :-)