Avatar billede Slettet bruger
12. maj 2005 - 11:01 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Sockets: lytte og kommunikere på samme port.

Hej eksperter

Jeg er ved at lave en simpel server i C#, der lytter på en bestemt port efter TCP forbindelser.

JEg bruger følgende kode til at acceptere en forbindelse:

listenSocket.Bind(new IPEndPoint(IPAddress.Any, 6000));
listenSocket.Listen(10);
clientSocket = listenSocket.Accept();

Dette virker fint. Men jeg kan se at når jeg kalder "clientSocket.RemoteEndPoint" så bruger den en ny, tilfældig valgt port til at foretage kommunikation med klienten.

Jeg kan forestille mig dette bliver et problem, da man ved eksempelvis kommunikation gennem routere/firewalls gerne skal vide hvilk(e/n) port der benyttes. Så duer det da ikke at programmet bare vælger en ny, tilfældig port hver gang der oprettes forbindelse.

Kan jeg kontrollere dette? Og kan jeg få den til at bruge den samme port, som lytte-porten? (Mange programmer jeg har benyttet kræver kun en enkelt port, så de må vel lytte og kommunikere via samme port?).
Avatar billede arne_v Ekspert
12. maj 2005 - 11:24 #1
Ikke noget problem.

client connecter til port X på server

hvilken port på client der er connectet fra betyder normalt
ikke noget for routere firewalls
Avatar billede bechmann Nybegynder
12. maj 2005 - 21:54 #2
Så lang tid det altid er klienten, der initierer kommunikationen vil du ikke have noget problem med firewalls - med mindre der står en firewall, der gør, at klienten ikke kan sende på port 6000.

Du kan ikke bruge lytteporten. Den port har allerede en socket oprettet. Nemlig den den lytter på. Kun en socket per port.
Avatar billede Slettet bruger
18. maj 2005 - 15:59 #3
Okay mange tak for svarene.... så fik jeg et par begreber mere på plads. I må gerne begge smide et svar, så jeg kan lukke igen.
Avatar billede arne_v Ekspert
18. maj 2005 - 16:01 #4
ok
Avatar billede Slettet bruger
26. maj 2005 - 13:57 #5
Nå.. bachmann har ikke svaret, og nu er der gået lang tid, så jeg lukker her.

I får tak endnu engang, begge to.