Avatar billede ktmikkelsen Nybegynder
12. maj 2005 - 01:01 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

undgå dubletter

Jeg er ved at lave en db hvor man kan booke udstyr.

Jeg vil gerne undgå at 2 personer booker det samme udstyr den samme dag.
Så hvis mr.X d. 02-06-05 besiller "monitor3"
Når så mr.Y d.02-06-05 også bestiller "monitor3" skal der komme en besked om at det valgte udstyr allerede er lejet den dag.

Nogen der kan hjælpe??
Avatar billede mugs Novice
12. maj 2005 - 08:44 #1
Der er flere måder at gøre det på:

http://eksperten.dk/spm/462237
Avatar billede ktmikkelsen Nybegynder
12. maj 2005 - 09:35 #2
Jeg er i tvivl om hvor jeg skal skrive disse koder......
Avatar billede mugs Novice
12. maj 2005 - 09:42 #3
I felternes BeforeUpdate hændelse. PÅ den måde vil evalueringen fopretages inden data bliver sendt ind i tabellen.
Avatar billede ktmikkelsen Nybegynder
12. maj 2005 - 10:01 #4
Man indtaster navn og dato i en tabel og vælger udstyr i en underformular.
det hele er samlet i en forspørgsel.
altså ligger dubletterne ikke i tabel  -  er der så en anden mulighed?
Avatar billede mugs Novice
12. maj 2005 - 10:10 #5
så skriver du blot forespørgslens navn i stedet for. Husk at referere til underformularen, når der er data heri.
Avatar billede terry Ekspert
20. maj 2005 - 14:14 #6
if you have a unique index on your table which is made up of Date+Udstyr then you will not be allowed to create duplicates
Avatar billede ktmikkelsen Nybegynder
30. november 2005 - 21:17 #7
tak for hjælpen
Avatar billede terry Ekspert
01. december 2005 - 19:29 #8
thanks kt... better late than never :o)