Avatar billede tirdyr Nybegynder
11. maj 2005 - 23:40 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

WYSIWYG hvilken en kan anbefales?

Jeg vil gerne høre hvilken WYSIWYG editor i vil anbefale, og jeg gider ikke have en diskution omkring notepad.. :)
Avatar billede espersen Novice
11. maj 2005 - 23:41 #1
FCKeditor ?!
Avatar billede fixxxer Nybegynder
11. maj 2005 - 23:41 #2
GoLive er glimrende hvis man er villig til at betale
Avatar billede tirdyr Nybegynder
11. maj 2005 - 23:42 #3
WYSIWYG = What You See Is What You Get (HTML editor)
Avatar billede tirdyr Nybegynder
11. maj 2005 - 23:43 #4
Er i første omgang ude efter Free/shareware...
Avatar billede fixxxer Nybegynder
11. maj 2005 - 23:50 #5
Så har jeg ingen bud..
Avatar billede espersen Novice
12. maj 2005 - 10:58 #6
ååhh et program : så måske Stones Webwriter : http://www.webwriter.dk/
Avatar billede espersen Novice
12. maj 2005 - 11:11 #7
men er klart mest for Macromedia Dreamweaver !! - pæn ren kode med ganske få fejl.
Avatar billede olebole Juniormester
12. maj 2005 - 17:00 #8
<ole>

Det er _meget_ omfattende at skrive en WYSIWYG-editot, der skriver bare nogenlunde kode. Derfor ligger den slags ikke til gratis download. De få, der fåes som freeware, skriver stort set ubrugelig kode.

Det gør nogle af de editors, man betaler for også. I den forbindelse må jeg desværre gå i rette med fixxxer - GoLive er en elendig editor!
Der er ingen professionelle, der bruger den - og det er mere end svært at få en professionel til overhovedet at røre en GoLive-kode. GL skriver en kode, der er temmelig proprietær og dens JavaScripting er en parodi, der nærmer sig det hysterisk grinagtige. Den kan _absolut_ ikke anbefales!

Derimod skriver DreamWeaver efterhånden en rimelig kode, men den koster jo - som al anden kvallitet - penge.

Det er muligt, du ikke gider en diskusion omkring NotePad, men en ikke-WYSIWYG-editor er nok det mest realistiske, hvis du ikke kan/vil betale  :)

/mvh
</bole>
Avatar billede espersen Novice
12. maj 2005 - 18:43 #9
;o) enig

Frontpage er vel iørigt nok noget af det ringeste (prøvet med en Frontpage 2000, som laver sygt mange fejl)
Avatar billede olebole Juniormester
13. maj 2005 - 13:33 #10
Yups ... FP's editor bygger på MSHTML, som også 99% af alle online WYSIWYG-editorer bygger på. Rimelig 1994-kode - men hvad skal man dog bruge det til idag?  :)
Avatar billede fixxxer Nybegynder
13. maj 2005 - 15:11 #11
Jeg kan desværre ikke se hvad det elendige i GoLive er.. Umiddelbart vil jeg mene at den  skriver en ganske pæn kode, men hvis det handler om, hvad jeg kan forstå er din holdning omkring opbygning af designs, måden at netop opbygge designs med divs kontra tables, så giver jeg dig ret.

Indtil nu har jeg dog blot ikke set et eneste konkret bevis for at det ene skulle være meget bedre end det andet.

Hvad angår dens JavaScript editering, synes jeg at den er Ok, dog har jeg aldrig prøvets Dreamweavers JavaScript editering, så jeg vil ikke stille en sammenligning op.

Dog vil jeg ikke stille spørgsmåltegn ved din anciennitet, og derfor tage mulighederne for en anden applikation til efteretning.
Avatar billede phm0504 Nybegynder
13. maj 2005 - 17:21 #12
Prøv denne:

http://www.mozilladanmark.dk/nvu/

---phm0504
Avatar billede olebole Juniormester
13. maj 2005 - 17:31 #13
fixxxer >> Prøv at lave noget så simpelt som en roll-over i GoLive. Det kan gøres i to-tre korte kodelinier - men GL insisterer på at skrive 3/4 Koran og en halv Lukkelov (med tillæg).

Det handler ikke om interface'et - og hvordan det er at bruge. Det er den resulterende kode, der er dårlig. Bevares, den virker - men der skal meget mere til en god kode, end blot at den virker  :)

Som sagt ses GL stort set aldrig i professionelle sammenhænge - og det er der nok mere end én god grund til. Selv bureauer, der sværger til Adobe's produkter, bruger hellere DW end GL
Avatar billede webcreator Nybegynder
13. maj 2005 - 17:35 #14
www.tsw.dk
Den har vist en grafisk editor der er baseret på en activeX komponent. Men jeg tvivler på at den er super god.

Jeg er enig i at GoLive er det værste du kan få fingrene i. Dens kode er vist kun kompatibel med Internet Explorer (ligesom Frontpage). Jeg brugte engang Dream Weaver, og den var jeg glad for. Men intet slår dog glæden ved, at kunne kode i hånden. Så bliver tingene trodsalt som man vil have det. Og så er HTML i øvrigt rimeligt nemt at kode (specielt med TSW WebCoder International, som næsten skriver al koden for dig :)
Avatar billede gratis Nybegynder
13. maj 2005 - 17:53 #15
der er denne ting "CMSimple" (kender den ikke) http://www.cmsimple.dk/ blir anbefalet i Alt om Data's april udgave.
Avatar billede olebole Juniormester
13. maj 2005 - 18:00 #16
gratis >> Det er et CMS - ikke en HTML-editor. Det er i øvrigt muligt, Alt Om Data anbefaler det, men så bør de lære noget om HTML - for det skriver skrammelkode, som de fleste andre såkaldte CMS'er  :)
Avatar billede gratis Nybegynder
13. maj 2005 - 18:06 #17
så lærte jeg det ;)
Avatar billede espersen Novice
13. maj 2005 - 18:32 #18
ok - tråden har lidt afstikkere : CMS så tjek etomite.org - pæn kode - se fx. www.design-gulve.dk som benytter det ;o)
Avatar billede olebole Juniormester
13. maj 2005 - 18:50 #19
espersen >> Det er ikke et spørgsmål om, hvordan koden ser ud. At den er 'pæn' er egentlig ligegyldigt. Se sitet i forskellige browsere, så kan du se, koden skodder.
At en kode validerer, siger intet om, hvor godt den er skrevet. Validatoren kan kun checke for deciderede syntaksfejl - den kan ikke bedømme semantikken eller fornuften i en kode.

At koden validerer mod XHTML er i øvrigt en væsentlig bagdel, når siden alligevel bliver served som HTML - som den, du linker til gør. Så ville det være langt bedre, om koden validerede mod HTML4.01.
Som tingene er nu, bliver siden parsed som hamrende fejlfyldt HTML (ikke som XHTML), med alle de bagdele det nu giver.

Derudover indeholder CSS'en en masse kode, der øjensynligt ikke andvendes til noget somhelst.
Avatar billede fixxxer Nybegynder
13. maj 2005 - 18:52 #20
olebole >> nu ville jeg aldrig bruge en foruddefineret roll-over i et hvilket som helst WYSIWYG editor.. jeg tror at humlen er at man med et godt HTML kendskab kombineret med en WYSIWYG editor står stærkt. Resten er religionskrig.

webcreator >> Du må have mig undskyldt, men mage til sludder har jeg ikke hørt længe..
GoLige bygger koden efter HTML 4.01 eller XHTML 1.0 og er på ingen måde "kun kompatibel med Internet Explorer". Det burde jeg vide da jeg selv udvikler efter Mozilla/Firefox modellen.
Jeg har selv i lang tid skrevet min kode i "hånden", men det er nu visse elementer man bygger hurtigere og mere effektivt med en WYSIWYG editor.

Jeg vil dog slå fast at den, set med mine øjne, bedste kombination er en WYSIWYG editor man kan lide at arbejde med, samt evnerne til at kunne "tage over" og skriver HTML på egen hånd.
Det virker for mig, og jeg er ret sikker på at der også er derfor at der står penge på min konto hver måned.
Avatar billede fixxxer Nybegynder
13. maj 2005 - 18:58 #21
Jeg vil lige tilføje at overlader man altid kodearbejdet til en WYSIWYG editor, tror jeg at resultatet giver sig selv, uanset hvilket programmel man har med at gøre.
Avatar billede olebole Juniormester
14. maj 2005 - 00:04 #22
Ja, det er muligt, du _tror_ det - men jeg læste ellers lige, du forsøgte at undgå at basere noget på tro og religion med de krige den slags kan afstedkomme  :)

Et faktum er, at hvis du skriver en kode med predefinerede JavaScript funktionaliteter i WYSIWYG-delen i GL og den samme i DW, er der en verden til forskel på resultatet. I det tilfælde skriver DW en rimelig kode, mens GL skriver en udpræget proprietær kode, som er en pine mellem de nederste kinder på enhver koder (og browser).

Med al respekt, så er brugeren tirdyr ikke kendt fra (D)HTML- eller JavaScript-kategorien som hørende til blandt 'hajerne'. Meget tyder på, han er på jagt efter en WYSIWYG-editor for at bruge den som netop det, den er beregnet til - og det er jo noget helt andet end det, du bruger den til og bedømmer den på.
Du taler om at håndkode i en WYSIWYG-editor, men det synes ret tydeligt, at det er noget helt andet, der diskuteres her  :)

Ligesom mange hellere køber en mp3-afspiller end en saxofon med tilhørende spilletimer, så er det da helt legitimt, at andre gerne vil anskaffe en WYSIWYG-editor og undlade at uddanne sig til koder/scripter (... det er der såmænd ikke mange 'professionelle', der har orket ;o)
Den slags hobby-kodere har ikke megen glæde af at vide, at GL skriver fin kode, sålænge man håndkoder i den. De har brug for en reel vejledning i hvilken editor, der er bedst egnet til deres brug ... og er der en ting GL ikke er, så er det dét.

Derfor kan du ikke affærdige min argumentation som værende udtryk for 'religionskrig'. Det er et udtryk for, at jeg forsøger at sætte mig ud over egne behov og forholde mig til spørgerens i stedet  :)
Avatar billede olebole Juniormester
14. maj 2005 - 00:09 #23
PS: Men jeg er enig i, at hvis man _kan_ håndkode, så er det mest et spørgsmåål om vane, hvad man koder i. Det er jeg bare ret sikker på, ikke er det, der er tilfældet her
Avatar billede tirdyr Nybegynder
14. maj 2005 - 15:58 #24
jeg godtager pmh0504's svar, da det var hvad jeg søgte, så hvis du lige ligger et svar..

til jer andre vil jeg sige tak, selvom i snakkede om en masse der ikke var så vigtigt for mit spørgsmål..
Avatar billede phm0504 Nybegynder
14. maj 2005 - 16:01 #25
God fornøjelse

---phm0504
Avatar billede fixxxer Nybegynder
16. maj 2005 - 17:14 #26
olebole >> Nu var det ikke min mening at affærdige din argumentation som værende et udtryk for "religionskrig".

Jeg synes at vi alle sammen er ude af nummer i dette spørgsmål, da vi har at gøre med en bruger der er ny til hjemmesider; han skal bruge en WYSIWYG editor der er nem at bruge - han er sikkert ligeglad med om den underliggende kode ser ud på den ene eller anden måde.

Derfor er vores indlæg omkring god/dårlig kode egenlig irellevante i forhold til spørgens udgangspunkt.

Nok også derfor at phm0504 fik point og vi ikke gjorde..

My 2 cents
Avatar billede olebole Juniormester
16. maj 2005 - 22:34 #27
Det vil jeg så tillade mig at betragte som rent vrøvl. Én, der er ny i HTML, har - til forskel fra en mere øvet - netop brug for et program, der skriver god kode. Programmets underliggende kode er ganske ligegyldig, men det er den resulterende kode så sandelig ikke ... tværtimod.

Det opdager man dog somregel først, når man har skrevet noget skodkode, som ikke kan ses i de gængse browsere - eller ser mærkelig ud i mange af dem  :)

Om jeg får points, betyder zq ikke så meget. Det er langt vigtigere for mig at give det bedste råd ... uagtet, om det er populært hos spørgeren eller ej. Da jeg ikke mener, det er rimeligt at anbefale et program som GoLive til folk, der ikke kan håndskrive HTML, var jeg nødt til at imødegå dette.
Om andre kan lide det, må være op til dem  :)
Avatar billede esbar Nybegynder
19. maj 2005 - 22:26 #28