Avatar billede levich Nybegynder
09. maj 2005 - 15:21 Der er 18 kommentarer og
2 løsninger

Er denne router ok?

Jeg har to computere med winxp og en cybercity forbindelse med en Zyxel 650R router. Problemet er, at denne router, som fulgte med, kun kan sluttes til én computer. Løsningen jeg har valgte er, at købe en ny router, til at erstatte den fra cybercity.

Jeg har tænkte mig at købe denne:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=87438
ftp://ftp.zyxel.dk/P334/document/P334_V.1_Datasheet.pdf

(1) Er det en god router? Det primære for mig er, at den beskytter mit lokalnetværk mod angreb udefra, og at jeg kan lave "port forwarding".

(2) Får jeg noget ud af, at sætte de to routere i serie-forbindelse med hinanden?

(3) Kan det virkelig passe at den bruger 9 watt?
Avatar billede dragonknight Juniormester
09. maj 2005 - 15:33 #1
1 det er en udmærket router, men burde du ikke overveje en med trådløs forbindelse, blot for at fremtidssikre dig lidt.

2 Der er ingen grund til at sætte dem efter hinanden

3 det lyder rimeligt
Avatar billede kenp Novice
09. maj 2005 - 17:58 #2
dragon -> den understøtter jo ikke ATM og ej heller PPPoA så han bliver da nød til at sætte den bagefter.
Avatar billede overloaded Mester
09. maj 2005 - 18:02 #3
I min Zyxel 650R router har jeg koblet et switch til med 5 porte og det virker.
Avatar billede levich Nybegynder
09. maj 2005 - 18:26 #4
Jeg er novice mht. routere. Hvad er ATM og PPPoA?

Hvilken kan jeg købe til under 500 kr., som kan erstatte Zyxel 650R?
Avatar billede kenp Novice
09. maj 2005 - 18:30 #5
Der er ikke valg muligheder til priser under 500,- ihvertfald ikke fra ny, også ville det sikkert være en Cisco ting.

PPPoA -> Point to Point Protokol over ATM
AMT -> en anden form for kommunikation lige som Ethernet.
Avatar billede levich Nybegynder
09. maj 2005 - 18:36 #6
Ok, jeg vil ikke give mere end 500 kr.

Er der noget jeg skal være opmærksom på, når jeg kobler Zyxel 334 "bagefter" Zyxel 650R?
Avatar billede dragonknight Juniormester
09. maj 2005 - 18:36 #7
Og hvem bruger PPPoA og ATM ?
Avatar billede ridefisken Nybegynder
09. maj 2005 - 18:40 #8
dragonknight: Det gør Cybercity
levich: Det mest oplagte er blot at købe en switch, som du forbinder til routerens ethernet-del.
Avatar billede levich Nybegynder
09. maj 2005 - 19:07 #9
Avatar billede kenp Novice
09. maj 2005 - 20:25 #10
ja ser ud til det... kan dog ikke se om de har rj11 port til forbindelse til nettet.. men om du selv kan få det til at virke på en CC forbindelse kan jeg ikke svare på.
Avatar billede levich Nybegynder
09. maj 2005 - 20:33 #11
Ifølge beskrivelsen på edbpriser har de begge et rj11-stik. Men det skal de vel også have?

Er der nogen der kan svare på spørgsmålet fra 09/05-2005 18:36:15 ovenfor.
Avatar billede levich Nybegynder
09. maj 2005 - 23:37 #12
Hvis jeg nu vælger at følge dragonknight's råd om at fremtidssikre mig, ved at købe en trådløs router, som f.eks. denne: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=77406.

(4)Kan jeg så overhovedet bruge den med de begrænsninger der er ved at jeg har en cybercity?

(5) Kan jeg deaktivere den trådløse funktion, og kun bruge normale RJ45-kabler?

(6) Noget der har en andet godt forslag til en trådløs router, som jeg kan anvende?
Avatar billede kenp Novice
10. maj 2005 - 10:06 #13
4: ja
5: det ved jeg ikke..
6: normalt ville jeg sige linksys eller Zyxel g2000
Avatar billede dragonknight Juniormester
10. maj 2005 - 10:29 #14
Ja, nu var jeg ikke klar over, at cybercity bruger PPPoATM :-), men det ved jeg nu, og den trådløse du har linket til, understøtter cybercity's nuværende protekol.

Du kan godt deaktivere den trådløse del at netværket. Man kan slukke for den trådløse broadcast.

På sikkerhedssiden kan den bruge både WEP og WPA kryptering, og den sidste er ikke så ringe.

Kan du nøjes med 11Mbps trådløs, er den udmærket.
Avatar billede levich Nybegynder
11. maj 2005 - 00:25 #15
Zyxel 650R fra Cybercity er en kombineret modem og router, hvilket betyder at jeg ikke kan erstatte den med en router - er jeg kommet i tanke om.

Jeg er gået væk fra det her med at købe en ekstra router, og har i stedet valg at købe en switch. Den første jeg faldt over er denne her:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=92106 (kun 145 kr.)
http://www.northq.com/faq/da/attachments/140/NQ9200.pdf

Igen mit standardspørgsmål: Er der noget jeg skal være opmærksom på. F.eks. nogle af de ting som er nævnt under "ydelse liste" i manualen?

Eller denne her: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=18768

PS: De to computere bruger hhv. 10 og 100 mbps netværkskort.

PSS: Dette er mit sidste spørgsmål :-)
Avatar billede levich Nybegynder
12. maj 2005 - 18:51 #16
Godt nok kan jeg ikke erstatte Cybercity's router med en af de ovenstående, men en kammerat fortæller at det er en dårlig idé at købe switch, og foreslår i stedet at sætte en router efter den fra Cybercity.

Jeg køber nok den her: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=77406, som er fremtidssikret som dragonknight nævner.
Avatar billede levich Nybegynder
12. maj 2005 - 18:56 #17
Hovsa, kenp skulle have haft de 30 point som ridefisken fik. Undskyld kenp. Måske vil ridefisken oprette et dummy-spørgsmål til 30 point, og give dem til kenp.
Avatar billede kenp Novice
12. maj 2005 - 21:53 #18
Levich jeg havde jo heller ikke lagt et svar så jeg overlever nok.. (men man har lov til at håbe at ridefisken gør det) (men der bliver jo ikke sendt mails ud om spørgsmål i øjeblikket)
Avatar billede ridefisken Nybegynder
14. maj 2005 - 11:56 #19
Avatar billede levich Nybegynder
17. maj 2005 - 08:08 #20
God stil der - ridefisken