Avatar billede Jens Jakob Teislev Nybegynder
06. maj 2005 - 18:53 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Fotografier i CMYK mode til tryk

Hej Alle,

Mit problem er: Jeg laver en brochure i formatet 120x50 mm der skal trykkes. De billeder jeg har er sakset fra nettet og typisk i stoerrelsen 1000x1000 pixel. Flotte klare rene billeder.
Jeg goer foelgende:
1) Aabner dem i PhotoShop CS og retter og klipper dem til samt konverterer dem til CMYK. Gemmer dem som x.psd.
2) Aabner x.psd i Illustrator CS. Markerer billedet og CTRL-C for derefter CTRL-V i det rigtige dokument jeg arbejder med der har formatet 120x50mm og er CMYK. Fint. Tilpasser billedet saa det ser godt ud og gemmer som x.pdf og x.ai.

Mit problem er:
1) Naar jeg zoomer ind paa mine .pdf og .ai filer ser det grumset ud ved ca 2400 x zoom. Den tekst jeg har skrevet direkte i Illustrator er helt skarp.

2) Min trykker sagde at det ville komme til at se knap saa godt ud, og sendte mine filer retur hvor én af dem var fikset!! Dvs. hun var i stand til - paa baggrund af min .pdf fil at loese det saa den nu er helt klar!

Hvordan HELVEDE gjorde hun det??????

Er der nogen der kan sige mig hvad det er jeg skal ind og goere? Saa grafiken staar klart?

Tak

Jens
Avatar billede miss-g Seniormester
07. maj 2005 - 21:44 #1
Til tryk bruger man typisk TIFF til fotografier og Eps til logoer eller grafik.

Så prøv at gemme det i TIFF når du har redigeret det færdigt.

Har lige kigget lidt i en bog som hedder "Grafisk kogebog" og der er ren faktisk mange ting en grafiker gør ved et billede før det bliver ´korrekt´. Man justerer værdier så sort er sort og hvidt er hvidt, så der ikke er f.eks. lilla eller blålige nyancer i skygger eller steder hvor de ikke skal være osv.

En videnskab for sig - så mon ikke det er sådanne ting hun har gjort? (Og tilsidst gemt i Tiff).
Avatar billede hassle Nybegynder
12. maj 2005 - 13:08 #2
Grunden til det ser grumset ud kunne været at du indsætter billeder der ikke er vektor grafik. Det er grafik der forbliver 100% uanset zoom, som miss-q nævnte tiff, eps og mange andre. men lige hvordan hun fixede det på en .pdf ved jeg ikke - har du overvejet at spørge hende?
Avatar billede sonnic Juniormester
12. maj 2005 - 15:12 #3
De fleste trykkerier har programmet Acrobat, med dette program har de mulighed for at "splitte" din tryksag ad.
Derefter går billederne en tur igennem Photoshop, som miss-g beskriver.

hassle> det må være en slåfejl når du skriver "du indsætter billeder der ikke er vektor grafik" BILLEDER KAN ALDRIG VÆRE I VEKTOR GRAFIK.
Villy
Avatar billede hassle Nybegynder
13. maj 2005 - 10:12 #4
Jeg er uening sonnic :)

Hvis vektorgrafik ikke er billeder hva er det så?

vektorgrafik er et billede beskrevet matematisk.
Alle billeder kan konverteres og vil derfor ofte blive komprimeret (.jpg). Men dette betyder også som regel at denne konvertering er "lossy".
Jeg brugte ordet billeder da jeg ikke vidste om det var et FOTOGRAFI, der oftest ikke har det bedste resultat når det skaleres, grundet interpolation eller extrapolation, men... ALLE BILLEDER KAN KONVERTERES TIL VEKTORGRAFIK, håber det hjalp.

Hassle
Avatar billede Jens Jakob Teislev Nybegynder
13. maj 2005 - 10:57 #5
Det er en spændende diskussion :o) Ser ud til Hassle og Sonnic gik fejl af hinanden ved brugen af ordet "billede", der kan være både et fotografi og et stykke grafik (fx. et logo) der kan være vektor opbygget.

I bund og grund må jeg nok indse at der er en årsag til at folk anvender profesionelle grafikere eller andre wiz-kids :o)

For at indskærpe det centrale i mit spørgsmål:

"Når jeg indsætter et fotografisk billede i et CMYK dokument i Illustrator, hvad skal jeg så gøre for at man kan zoome rent ind på zoom faktor 6400? Er hemmligheden simpelthen at jeg skal have fat i et kæmpestort billede (opløsningsmæssigt i form af pixel x pixel)?"

Underspørgsmålet er - I nævner at man skal konverete billeder (ikke nødvendigvis fotografier) til vektorgrafik. Hvordan gør man det? :o)

Mange tak!

Jens
Avatar billede hassle Nybegynder
13. maj 2005 - 11:16 #6
Som udgangs punkt skal "kilden" til billedet gerne være i et skalerbart format (vektorgrafik), da kvaliteten eller falder drastisk når du zoomer.

I vektorgrafik er det underordnet hvilken opløsning det oprindelige billede er.

Hvis din kilde er et fotografi er der desværre ikke muligthed for at zoome så voldsomt, da der simpelt hen ikke er data nok i billedet til at du får et tilfredsstillende resultat. Men ellers har du ret, jo bedre opløsning på det originale billede jo bedre mulighed har du for zoom.

www.imagemagick.org er et godt freeware konverterings program hvis du skal konvertere billeder.

www.gimp.org aka The Gimp er også freeware og har mange gode funktioner til "profesionelle grafikere eller andre wiz-kids"
Avatar billede sonnic Juniormester
14. maj 2005 - 12:39 #7
:) Diskussion fremmer altid forståelsen.
Vi er helt enig nu, det var blot defineringen af udtrykket "et billede" som jeg altid har opfatter som et indscannet eller digital foto, i.fbm Photoshop. Med Illustrator skabes grafik der er vektorbaseret, derfor kalder vi det i aviskredse altid GRAFIK.
Som Hassle skriver er www.imagemagick.org et udemærket konverteringsprogram.
Villy.
Avatar billede Jens Jakob Teislev Nybegynder
14. maj 2005 - 13:36 #8
Lidt til hver!
Tak - har downloadet og skal se om jeg kan bruge det til noget...

Jens