Avatar billede springfield Nybegynder
06. maj 2005 - 15:02 Der er 26 kommentarer

Få forbindelse til GPS.

Hej..

Jeg har en Hp IPAQ Pocket PC h1940..

Og så har jeg en GPS. En Tomton.

Jeg har lagt danmarkskortet og navigationssystemet ind på pocket pcen. Og følgt Tomtom Wizard på den. Så GPS-Modtageren og Pocket PCen  kan forbindes. Det virker også. Men problemet er at GPS-modtageren ikke vil modtage signal. Så på pocket pcen står der er GPS-Signalet er Deaktiveret og Upålidelig. Hvad skal jeg gøre ved det?
i den der Wizard står der at et blåt lys skal blinke. Og det gør det!

Hvad er der galt?
Avatar billede overchord Nybegynder
06. maj 2005 - 15:07 #1
Naar du checker GPS'en faar den saa et fix paa position?
Det kunne vaere at der er en setting til en minimum kvalitet (antal satelitter som signal modtages fra) foer positionen bliver plottet.
Avatar billede _carsten Nybegynder
06. maj 2005 - 15:14 #2
Har du tilføjet GPS enheden i Bluetooth Manageren ?????
Avatar billede springfield Nybegynder
06. maj 2005 - 15:22 #3
Nej, det har jeg ikk.. Tror jeg ikk.. Hvordan gøres det?
Avatar billede _carsten Nybegynder
06. maj 2005 - 15:34 #4
Nu kender jeg ikke lige 1940, kun 2100 og 6340, men det er sikkert samme opbygning

Tænd GPS'en

1. Start Bluetooth Manager (Der er sikkert et ikon nede i højre hjørne af skærmen
2. Tryk på "New"
3. Vælg "Explore a bluetooth device"
.... herefter følger du wizarden
Avatar billede springfield Nybegynder
06. maj 2005 - 15:49 #5
Nu står der ikke længere at den er deaktiveret.. Men der står stadig at Ruten Planlægges når GPS-Positionen er Pålidelig!
Avatar billede _carsten Nybegynder
06. maj 2005 - 15:53 #6
Er forbindelsen mellem PDA og GPS aktiv ??

Kig i Bluetooth Manager, vælg fanen Active Connections !

Ellers dobbeltklik på GPS-navnet i fanen "My Shortcuts"
Avatar billede springfield Nybegynder
06. maj 2005 - 15:55 #7
Det er den ja.. Men når man så går ud af bluetooth Manager og ind i Tomtom Navigation så står der det samme..
Avatar billede springfield Nybegynder
06. maj 2005 - 15:59 #8
Og hvis man går ind og status for forbindelsen så står der at den er "Just Right!" Men den er stadig upålidelig inde på Navigatornen..
Avatar billede _carsten Nybegynder
06. maj 2005 - 16:05 #9
Det kan være fordi du opholder dig et sted hvor GPS'en ikke har mulighed for at nå satelitterne, har mulighed for at holde GPS'en uden for et vindue eller gå ud i det fri, så burde den finde satelitter.

Eller måske mangler du at vælge forbindelsestype og port til GPS'en ????
Avatar billede springfield Nybegynder
06. maj 2005 - 16:06 #10
hvordan gør man det?
Avatar billede springfield Nybegynder
06. maj 2005 - 16:10 #11
Altså vælger forbindelsestype og port..?
Avatar billede _carsten Nybegynder
06. maj 2005 - 16:14 #12
Ind i Navigatormenuen

1. Find GPS Status
2. Klik på fanen GPS
3. Øverst prøv at finde noget der ligner "TomTom Wireless GPS"
4. Lige neden under prøv at finde noget der ligner "Bluetooth Serial Port COM7"
        (mener ikke at COM4 duer)
5. Klik til venstre for de 2 dropdown bokse (I det grå felt)
6. Tryk OK

Vent et par minutter, kig evt. på "Status" fanen om der sker noget
Avatar billede springfield Nybegynder
06. maj 2005 - 16:17 #13
Jeg har fundet det.. Men der hvor jeg skal vælge "tomtom Wireless GPS" og "Bluetooth Serial Port Com7" er det sådan gråt.. Altså jeg kan ikk gå ned.. Som om jeg mangler at aktivere et eller andet.. Men jeg har jo connectet til GPSen.. Hvad er der galt?
Avatar billede springfield Nybegynder
06. maj 2005 - 16:19 #14
Nu har jeg fundet ud af det.. Men jeg kan ikk vælge Com7. Men Com5?
Avatar billede _carsten Nybegynder
06. maj 2005 - 16:22 #15
Så prøv den
Avatar billede springfield Nybegynder
06. maj 2005 - 16:23 #16
Og hver gang jeg connecter til "TomTon Wireless GPS" Så disconncter den lidt efter..
Avatar billede _carsten Nybegynder
06. maj 2005 - 16:26 #17
Har du husket at "låse" port og forb. med flueben i det grå felt ???
Avatar billede springfield Nybegynder
06. maj 2005 - 16:28 #18
Tror jeg ikk :S
Avatar billede springfield Nybegynder
06. maj 2005 - 16:29 #19
Hvor gøres det? Undskyld for at jeg er så hjælpeløs
Avatar billede _carsten Nybegynder
06. maj 2005 - 16:35 #20
Inde i GPS status se kom:06/05-2005 16:14:52 punkt 5.

Og din GPS er fuldt opladet ???
Avatar billede springfield Nybegynder
06. maj 2005 - 16:44 #21
Ikke Fuldt! Skal den være det?
Avatar billede _carsten Nybegynder
06. maj 2005 - 16:47 #22
Njaeee - jeg ville jo sørge for der var fuld power på, så jeg kunne udelukke det som værende et problem.
Avatar billede springfield Nybegynder
06. maj 2005 - 16:48 #23
ja okay.. Hvad mener du med dropdown bokse? Hvor jeg skulle låse den fast?
Avatar billede _carsten Nybegynder
06. maj 2005 - 16:54 #24
Til venstre for de 2 dropdown bokse hvor du vælger "TomTom Wireless GPS" og  "Bluetooth Serial Port COM5" der skal være et flueben når du har foretaget dit valg (hvis vi forudsætter det fungerer på samme måde som min egen)
Avatar billede springfield Nybegynder
06. maj 2005 - 17:03 #25
Okay.. Så har jeg låst den.. Men den fungere stadig ikke.. Jeg forstår ikk hvad det kan være..
Avatar billede _carsten Nybegynder
06. maj 2005 - 17:11 #26
Hvis der er mange skyer hvor du befinder dig, kan det være et problem at finde satelitter, i teorien burde det fungere nu.

Du kan selvfølgelig også prøve at vælge en anden port - men jeg tror ikke det er problemet

På de GPS'er jeg set, er der en lampe som lyser grønt når GPS'en har kontakt med en eller flere satelitter, hvis den lyser så er det inde i GPS status du skal pille.