Avatar billede smedenhba Nybegynder
06. maj 2005 - 11:33 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

10 gb til xp er det smart?

Har købt ny hd på 160gb og skal til at lave en ny instalation.ville lige høre om der er nogen der har et råd om hvordan man skulle sådan en op.evt om jeg kunne nøjes med at lave c på 10gb.
Avatar billede smedenhba Nybegynder
06. maj 2005 - 11:34 #1
UPS dele sådan en op skulle der have stået
Avatar billede hyberpreprocessor Nybegynder
06. maj 2005 - 11:36 #2
At lave en seperator partition til windows installationen, og så have software,spil,film,musik på en anden del er altid smart.

så kan du reinstaller windows når det passer dig.
Avatar billede smedenhba Nybegynder
06. maj 2005 - 12:22 #3
10 gb er så nok til xp.og så evt dele resten i 4.har lidt filer fra den gamle hd som skal flyttes over,idag har jeg 20 gb på c kan det så lade sig gør at lægge de filer jeg idag har på c over på d og det så virker.
Avatar billede halifax Nybegynder
06. maj 2005 - 12:54 #4
Du kan sagtens nøjes med at lave en C på 10GB og det er ret "smart" at have en partition for sig alene til XP installationen, der fylder ca. 3GB.

Du kalder det "lave en c" - på den ny disk, ikke? Du har i forvejen et c-drev på din nuv. 20GB disk.

Anbefaler at du tager nuv. 20GB disk ud af maskinen og alene tilslutter ny 160GB disk. Tilslut den til den Primære IDE kanal som Master, dvs. yderste stik på fladkablet. Antager det er en IDE disk og ikke en S-ATA, eller må du lige skrive, hvad det er.

Når du installerer XP laver du en ny 10GB partition på den som så bliver dit ny c-drev.
Først når XP er fuldt installeret og opdateret med SP2, tilslutter du den gl. disk. HUSK at den nu skal være jumpet til Slave såfremt du tilslutter den på samme IDE kabel som den ny disk.

Nu kan du overføre filer fra den til en af de andre ny partitioner, som du laver på 160GB disken. NB: du kan ikke bruge programmerne på den, da den jo har en anden XP installation. Dne programmer skal installeres på ny.

NB: diske større end 137GB, eller 128GB i formateret stand:
Du kan ikke få fuld udnyttelse af alle 160GB, FØR minimum SP1 til XP er instaleret (men tag SP2 i stedet) Hent først SP2 og brænd den på en cd-rom, så du kan installere den umiddelbart efter den ny XP installation.

SP2 i DK eller UK version hentes her
http://intern.sdu.dk/enheder/it-service/tjenester/ftphotel/ftpindhold/

Her er en DK vejledning til installation af XP
www.helgec.dk  -  klik på menupunkt Windows for at finde den.

Her er en artikel om Windows og store harddiske, engelsk
http://www.chrisshort.net/archives/2005/01/windows-and-big-hard-drives.php
Avatar billede smedenhba Nybegynder
06. maj 2005 - 14:03 #5
ja nu er det godt nok en 80gb jeg har hvor c så er på 20gb.har prøvet med maxblast og lave en cloning som der ikke var held ved.har haft prøvet at lave en ny instalation hvor jeg så manglede nogle gb da den skulle partioners. prøver igen med en ny instalation og servicepack 2.når det nu ikke kan være anderledes.office packen skal den så osse ligge på c?
Avatar billede halifax Nybegynder
06. maj 2005 - 14:57 #6
1. Du vil mangle GB indtil SP2 er installeret. Fordi først med SP1 eller 2 er 48 bit LBA understøttet af XP.

2. Office pakken kan ligge på c, men det er ikke nødvendigt. Den kan installeres på en anden partition (når de er lavet efter SP2 er installeret) li'som du sikkert vil installere andre programmer og spil på andet end dit ny drev c.

Mappen Dokumenter + undermapper, der normalt lægger sig under
C\Documents and Setings\Dit_bruger_navn

kan efterfølgende ligeledes flyttes til en anden partition, fx. D:\Dokumenter  -  sådan har jeg gjort.
Avatar billede smedenhba Nybegynder
06. maj 2005 - 16:58 #7
Ja så har jeg prøvet, det slap jeg heller ikke heldigt fra.gik ind i computer administrtion og fandt de manglende gb troede jeg kunne lægge dem sammen med g så jeg fik i alt 5 partioner cdefg som jeg prøvede kom den frem med et nyt drev i.har så genstartet igen hvor den så kommer frem med at NTLDR mangler.så nu ved jeg snart ikke hvad jeg skal finde på HJÆLP HJÆLP
Avatar billede smedenhba Nybegynder
06. maj 2005 - 17:42 #8
det er svære end jeg lige troede derfor flere point
Avatar billede halifax Nybegynder
07. maj 2005 - 02:21 #9
Tror at så så er nødt til at begynde for fra - dvs få slettet alle dine partitioner og installere XP forfra PLUS SP2 på en ny 10GB partition som kommer til at være drev C.

Anbefaler fortsat at du har 80GB disken pillet fra mens du instalerer XP og SP2.

1. Boot op på din XP cd-rom. I BIOS skal cd-drev være sat til First Boot Device.

2. Installationen vil opdage at der allerede er en partition med XP på. Den skal du slette ved at taste L - se oplysningerne der fremkommer nederst i installationsbilledet. Slet alle de partitioner, du har mulighed for. De skal først oprettes, når XP og SP2 er lagt ind.

3. Tast nu o (for opret partition - følg oplysningerne i bunden af billedet) og angiv størrelse til 10GB, formater den ny partition med NTFS (anbefales) og gør XP færdig, men VENT med netværksinstallation indtil SP2 er lagt ind.

4. Installer SP2, og herefter kan du opsætte netværk. Ved at vente med netværk undgår du de huller som XP ellers indeholder og som lukes med SP2.

5. Herefter kan du gå i Diskhåndtering og oprette de yderligere partitioner, som du ønsker din disk opdelt i.

6. Installér dine øvrige programemr som Office pakken m.fl.

7. Tilslut din gl. 80.GB disk. Den skulle nu få tildelt drevbogstaver EFTER de drev, du har oprettet på 160GB disken.
Avatar billede smedenhba Nybegynder
07. maj 2005 - 21:13 #10
Er lige kommet hjem.er ved at være træt af skidtet prøver måske igen i morgen.forstår jeg dig rigtigt så skal jeg bare nøjes med at lave en partion på 10gb og så lade resten være til diskhåndtering.Det var der det gik galt sidst så hvad der lige sker der inde ved jeg ikke.Men tid det tar det.
Avatar billede smedenhba Nybegynder
09. maj 2005 - 16:25 #11
Så lykkedes det.ved så bare ikke lige hvordan jeg skal få flyttet mine mapper,til et andet drev.
Avatar billede halifax Nybegynder
10. maj 2005 - 03:26 #12
http://www.tweakxp.com/article19259.aspx

Ændre mappers placering i XP:

Start regedit og gå til

HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\Shell Folders

Her kan du i højre side se mappernes nuværende (normale) placering.
Højreklik den linie hvis mappe skal ændre placering og vælg Rediger, skriv den ny sti og klik OK. Typisk mapperne for Dokumenter, Musik, Billeder m.fl - vælg selv.
Luk regedit og genstart computeren
Avatar billede halifax Nybegynder
10. maj 2005 - 03:30 #13
Fx. dokument mappen som ligger her
c:\Documents and Settings\Dit_brugernavn\Dokumenter

ændres til
D:\Dokumenter
Avatar billede smedenhba Nybegynder
10. maj 2005 - 15:46 #14
det skal jeg så ind og gøre hos hver bruger ?
Avatar billede halifax Nybegynder
10. maj 2005 - 18:11 #15
Ja, du KAN naturligvis gøre det for hver bruger, såfremt hver bruger (eller du) ønsker at have det på den måde.

Min PC er stand alone og jeg er eneste bruger på den.
Men jeg er meget tilfreds med at have Win XP Pro på drev C: og andre programmer og spil, samt Doumenter, Billeder, Musik osv. på drev D.
Som jeg skrev ovenfor kan det være D:\Dokumenter, men også D:\Billeder, D:\Musik, D:\Video osv.

Det kan fx. også gøres sådan: D:\Dokumenter, D:\Dokumenter\Billeder, D:\Dokumenter\Musik

Kan du se ideen - der er frit slag for, hvordan du helst ønsker dine mapper organiseret (på andet end hvor XP er installeret) både for din egen og for andre brugere, som oprettes på din PC.

Håber du kan bruge det og får det lavet på den måde, som passer dig og andre brugere af pc'en bedst.
Avatar billede smedenhba Nybegynder
11. maj 2005 - 15:01 #16
Tak for Hjælpen.