Avatar billede momoney Novice
06. maj 2005 - 08:25 Der er 17 kommentarer og
3 løsninger

Intel Vs. AMD

Hej Eksperter.

Hvad er forskellen på disse to processor.

Processor: Mobile AMD Sempron™ processor 3000+ (62w) with 256 KB L2 cache, AMD PowerNow!™ teknologi, AMD

CPU: Intel® Pentium® M processor 725 1,6 GHz, 2 MB L2 cache, 400 MHz FSB

Hvad kan anbefales ???
De sidder i hver sin acer maskine,
set hos TDC.
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
06. maj 2005 - 08:35 #1
Nu kender jeg ikke lige AMD'en, men Intels er meget rost for tiden, fordi den ikke bruger meget, set i forhold til andre modeller, og at den skulle være meget hurtigt, hvilket bl.a. nok skyldes de 2MB L2 cache.
Avatar billede momoney Novice
06. maj 2005 - 08:41 #2
Jeg ved godt at Intels processor er kanon,
og det er da den jeg hælder mest til.
Men AMD skal da have en chance.
Jeg har bare Sempron processoren mistænkt for at være en "celeron" type.

Prisforskellen på de 2 maskiner er 1000 kr hvor Intels er dyrest.
Tilgengæld for du widescreen skærm og 20 GB større harddisk på AMD maskinen.
Avatar billede snokey Nybegynder
06. maj 2005 - 08:42 #3
Jeg ville købe intel, da som lsskaarup siger de er meget rost og hvis du kigger lidt på:
AMD: 256 KB L2 cache
Intel: 2 MB L2 cache
Avatar billede imago-dei Nybegynder
06. maj 2005 - 08:58 #4
Ja de ca 10 gange mere L2 cache i Pentium M gør med garanti forskel. Derudover er M meget strømbesparende (ved ikke om batterilevetid er et "issue").
Avatar billede petestaar Nybegynder
06. maj 2005 - 09:15 #5
AMD'en vil altid vinde test, hvis det handler om spil og grafik. Men Pentium'en vil være den bedste all-around maskine. Den bruger også mindre strøm..
Avatar billede momoney Novice
06. maj 2005 - 09:25 #6
Så den indlysende fordel med Pentium er strømbesparende og mere cache ram.

Er der nogen der ved om AMD producere meget varme i forhold til Pentium ??
Avatar billede huset Praktikant
06. maj 2005 - 09:33 #7
Kan ikke advare dig nok mod at tage AMD, men det er dine penge :D

Den larmer som en gal, og temperaturen er høj. Dertil en meget kort levetid på en opladning. Så er det lige godt hvilke ting du skal bruge den til.

Du vil hade det med tiden, og hvorfor ikke få noget bedre til samme pris

Varme, manglende speedsteep, manglende mulighed for deeper sleep osv er noget der gør at AMD IKKE egner sig til notebooks.

Dertil komme en vægt på AMD maskinerne som altid er overdrevet stor.

AMD bruger også hypertransport hvor Intel benytter Hypertreading

Sempron er en billig udgave som med celeron ja.

Her er lidt forslag fra mig.

1 http://laptop4u.dk/varer.php?serie=AsusV6V

Denne er lidt dyr, men en hammer lækker maskine!
Den er bl.a. lavet på centrino 2 = Sonoma og det nye chipset Alvisio.

2 http://laptop4u.dk/varer.php?serie=AcerTravelMate8100

Ligeledes Sonoma. En lækker maskiner, der dækker dine krav + meget mere.

Acer'en har også widescreen, som er dejligt når man designer osv. Begge maskner har lang batteri tid, og Sonoma skulle hjælpe med til yderlige levetid. Dog mener jeg de har dummet sig der.

Widescreeen, PCI Express, og den højere FSB trækker levetiden noget ned. Lige p.t. er jeg mere til de "ældre" maskiner, men det er en smagssag :D

Ellers er der maskiner på vej fra Zepto

http://denmark.zepto.com/

Se maskinerne under NYHEDER i menuen til venstre.

Her er problamatikken så den sammen.

Den Asus er super lækker i både design og indhold. Dog er det IKKE det kraftigeste grafikkort, men til arbejdsbrug perfekt.

Her er min klare drømme maskine
http://laptop4u.dk/varer.php?serie=AsusM6800Ne

Har selv 2 af disse i vores husatand, og det er den maskinen jeg har testet flest af. Fail rate på den er kun 5 % og det har været pixel fejl. Altid noget som rettes.

Har selv denne
http://laptop4u.dk/varer.php?vare=22224
Avatar billede craxx Nybegynder
06. maj 2005 - 11:13 #8
Huset > ang AMD, så tror jeg det er intels cpu'er der bliver alt for varme. Det er i hvert fald det jeg hører..
Avatar billede espersen Novice
06. maj 2005 - 11:26 #9
Det er jo ikke fair at sætte de 2 CPUer op mod hinanden:
AMD skodder til bærbare - den vil udvikle for meget varme og dermed have en larmende blæser kørende - herunder bruger den mere strøm end Intels Pentium M, så batteritiden er ikke så god.

Klart vælge Intel Pentium M til en bærbar ! (og enig i at Acer ikke er første valg - er selv mest til Asus ;o)
Avatar billede craxx Nybegynder
06. maj 2005 - 11:28 #10
Men Intel skal vel også bare bygge der fremtidige processorer på det samme som Centrino. Det er ihvertfald deres største succes for tiden :D.
Huset > Ang det før, var det vist mig der tågede. Tænkte lige på at vi snakkede om stationære cpu'er.
Avatar billede espersen Novice
06. maj 2005 - 11:28 #11
Sempron processoren er en "celeron" type - den er baseret på Barton - men med mindre Cache (deraf mindre performance - men er også billig)
Sempron er afløseren for Duron
Avatar billede thov Forsker
06. maj 2005 - 15:45 #12
AMD har en ny CPU til bærbare, kaldet Turion. Den sidder f.eks i Acer Aspire 5000
http://www.pcmag.com/article2/0,1759,1786093,00.asp
De to versioner som findes, bruger 35W og 25W, men der er low-power udgaver på vej.
En direkte Watt sammenligning, Intel vs. AMD, er uretfærdig fordi Pentium M har eksterne funktioner som Turion har indbygget. F.eks. memory-controlleren, denne er på Pentium M en separat nordbro som nemt napper 5W.

Bortset fra det, så er Pentium M det bedste valg p.t.
Avatar billede huset Praktikant
06. maj 2005 - 16:24 #13
Spørg løs :D
Avatar billede momoney Novice
06. maj 2005 - 19:09 #14
Det er med stor fornøjelse jeg har læst jeres indlæg.
Faktisk var valget ikke så svært for mig da jeg stod i butikken.
Jeg faldt over en Acer 1682 WLMi med Centrino processor.
700 kr dyrer end jeg havde budgetteret tilgengæld har den det jeg skal bruge.
Så tusind tak for jeres indlæg... Ville det ikke være mest fair at fordele pointet ???
Avatar billede espersen Novice
06. maj 2005 - 21:22 #15
;o)
Avatar billede snokey Nybegynder
07. maj 2005 - 19:47 #16
Jeg vil gerne ha point :)
Avatar billede snokey Nybegynder
07. maj 2005 - 19:48 #17
ups
Avatar billede razzz-cat Nybegynder
28. maj 2006 - 00:20 #18
Jeg syntes du skulle vælge en Intel® processor.
Avatar billede craxx Nybegynder
28. maj 2006 - 17:22 #19
Det er også godt nok at tænke længe over tingene og så komme med et svar 386 dage efter den er lukket ;)
Avatar billede momoney Novice
28. maj 2006 - 19:16 #20
Hehe. Det er god værksteds humor.
Valget blev en Acer og den har kørt godt hele året.