Avatar billede borgens Nybegynder
06. maj 2005 - 01:24 Der er 26 kommentarer

Problemer med kraftig bærbar

Heysa!

Jeg har for en måned siden købt en bærbar computer genneem min fars arbejde.

Det er en Fujitsu Siemens Amilo M1425.

Specs:
1.8 GHz Centrino Mobile
1 gb PC3200 RAM (600 Mhz)
Radeon 9700 128 ram (ikke shared)

Jeg har en anden bærbar, som er en MyBook fra Bilka
2.2 GHz AMD
512 RAM PC2700
Radeon ??00 64 mb ram (ikke shared)

Mit problem er, at når jeg bruger F S laptoppen i Windows, så er den klar hurtigst, og starter internet sider fint, og så videre.

Men når jeg vil spille et spil fx. Warcraft III Frozen Throne, så er den vildt langsom, og den lagger inde i spillet. Jeg sidder netop nu til LAN party, og min anden lap (den langsommme) er meget hurtigere både til at køre grafikken og loade banerne. Forstår det simpelthen ikke.

Den får under 10.000 point i 3DMark 2001. (har ikke prøvet andre)

Jeg har lige opdateret min grafikkort driver, og fik et link herinde fra. Det gjorde det kun værre.

Nogle ideer til hvad jeg kan gøre?

På forhånd tak!
Avatar billede borgens Nybegynder
06. maj 2005 - 01:30 #1
Her er linket til den side jeg fik anbefalt med Driver.

http://www.fujitsu-siemens.com/support/linkapplication.html?LNG=EN&ProductID=3069

Kan jeg opdatere nogle af de andre drivere, som vil gøre min pc hurtigere?
Avatar billede nopsen Ekspert
06. maj 2005 - 01:40 #2
som jeg vistnok skrev tidligere, så skulle du hente de andre drivere også hvis du ikke havde gjort det, derfor fik du udover det direkte link også ovenstående link.
du skal installere alle de drivere som vedrører dit system.
udover dem til modem og pcmcia kort som jeg ikke ved om du bruger, så skal du installere dem alle pånær firmware og bios. de 2 sidstnævnte er kun nødvendige hvis der er pronlemer som kan løses med dem.
Avatar billede nopsen Ekspert
06. maj 2005 - 01:43 #3
deruover skal du slf være opdateret med service packs osv og dermed være sikker på at du også har den nyeste directX.
Avatar billede nopsen Ekspert
06. maj 2005 - 01:46 #4
hvorfor har du oprettet en ny bruger?
Avatar billede borgens Nybegynder
06. maj 2005 - 01:50 #5
Fordi den anden var min kammis.. Troede gfx driveren ville løse problemet, men oprettede så en ny bruger, da jeg kunne se det åbenbart ikke bare var så nemt.. Men er igang med at opdatere de andre nu.. Så håber jeg det virker..
Avatar billede nopsen Ekspert
06. maj 2005 - 01:54 #6
helt ok :)
Avatar billede borgens Nybegynder
06. maj 2005 - 02:19 #7
Jeg har nu opdateret de drivere på Fujitsu's hjemmeside, og hentet DirectX 9.0c (den nyeste) og det virker STADIG ikke! :(

Jeg kørte lige en 3DMark2001 test igen, og fik 7300 point :(

Det tyder på der er noget helt galt.. Har du andre forslag?
Avatar billede nopsen Ekspert
06. maj 2005 - 02:27 #8
udover at det er en god ide at geninstallere grafikkort driveren efter at du har installeret chipset og directx har jeg ikke lige mere på hånden.
Avatar billede borgens Nybegynder
06. maj 2005 - 02:29 #9
Okay, det må jeg så prøve.
Hvis ikke det virker, hvad er det næste så? Kan jeg finde et andet forum eller spørge nogle andre eller hvad gør jeg?
Avatar billede nopsen Ekspert
06. maj 2005 - 02:34 #10
du kan bare lade spørgsmålet stå åbent, det er jo sent på natten så man skal ikke regne med at der er mange der er vågne :)
Avatar billede borgens Nybegynder
06. maj 2005 - 02:34 #11
okay :) Vil jeg så gøre.. :)

Ellers tak for hjælpen!
Avatar billede vistodk Nybegynder
06. maj 2005 - 02:35 #12
gå ind under kontrolpanelet, og tryk på "system"
Hvad siger den din maskine kører med af ghz?
Det kan være den står som:
Processor 1800 mhz
900 mhz

så kører den på halv hastighed - en ofte set fejl på centrino - de kommer opsat med strømbesparende opsætning = lav preformance.

Fix det sådan
Højerklik på desktoppen og vælg "egenskaber" - > "screen saver" -> "power" -> vælg "always on /tilsluttet"
Avatar billede borgens Nybegynder
06. maj 2005 - 02:52 #13
Opdatede lige min gfx driver igen, og gjorde også som du sagde med at sætte den til "altid tændt" men det hjalp desværre ikke :(

Fik 7397 point i 3DMark2001 :(

Er virkelig på bar bund! What do i do?
Avatar billede vistodk Nybegynder
06. maj 2005 - 03:16 #14
1 - gå ind under kontrolpanelet, og tryk på "system" -> advanced -> preformance -> advanced -> hvad står der virtuel hukommelse nederst? Sat den til min 1024 og max 1024

2 - Gå derefter ud i stifinderen og se hvor meget plads der er på din disk - hvor meget?

3 - Højerklik på disken -> egenskaber og fjern hacket i  indexing service nederst

4 - reboot og prøv igen

5 - hvis du har et antivirus program kørende, så stop også det
Avatar billede nopsen Ekspert
06. maj 2005 - 03:40 #15
det vil ikke hjælpe, det er unødvendigt at pille ved standard virtuel hukommelse med den konfiguration, da der i forvejen er rigeligt med ressourcer hvad angår ram.
indexing service kører kun når pc'en er idle og har derfor ikke den store betydning i ydelsen på sådan et system.
vil kraftigt fraråde at slå antivirus fra, når den er koblet op i et lan party :)
Avatar billede vistodk Nybegynder
06. maj 2005 - 04:19 #16
1 - NEJ det er optimalt at sætte den tilsamme minimum som maximum, da pagefilen så ikke bliver fragmenteret
2 - Indexingservicen kører HVER gang du foretager en ændring i filen, så det er også fornufte at deaktivere, eks hver gang han gemme ret vektormap til et spil
3 - Antivirusen skulle slås fra som test
Avatar billede nopsen Ekspert
06. maj 2005 - 04:29 #17
det er nok optimalt, men burde absolut ikke være nødvendigt på den konfiguration.
jeg har aldrig været ude for at index servicen har haft nogen indflydelse på grafik ydelsen, jo på ældre eller meget pressede systemer som mangler ressourcer, men ikke på dette system.
Avatar billede borgens Nybegynder
06. maj 2005 - 04:34 #18
Virtuel hukommelse stod std. til 1500 min og 3500 max.. Så det burde jo være rigeligt?

Jeg har 40 gb fri på C (som er den eneste partition jeg har)

Har slået hacket fra på disken, og slukker den nu.. Vil lige køre en test i morgen for at se om det har hjulpet.

Har intet antivirus program, så det er ikke det :)

Andre forslag?
Avatar billede nopsen Ekspert
06. maj 2005 - 04:37 #19
du er da vel ikke på nettet eller koblet på lan party uden antivirus??
Avatar billede vistodk Nybegynder
06. maj 2005 - 04:46 #20
så kan det godt være du skulle køre en antivirustest via nettet.
http://dk.trendmicro-europe.com/consumer/products/housecall_launch.php

Nopsen: Så kan jeg fortælle dig at DR's it-folk var af samme overbevisning da vi skulle opgradere deres trailerredigering. Men det viste sig at det havde en preformanceforskel på over 7% Isør fordi det ækstra arbejde bruger unødig plads på diskbufferen.  og de maskiner vi bruger hos DR er Dual Xeon P4 2.0 ghx, så de burde kunne betegnes som en særdeles kraftig maskine. disse maskiner kører på SCSI 15k diske
Vi prøvede for sjov at se hvad det ville betyde på renderfarmen(det er den cluster som de videoredgeringen deler til CPU load) af 24 stk dual AMD 3200 bladeservere - de maskiner kører på deres eget IDE raidset, med 8mb cache - der var forskellen ENDNU større
Så jow - det HAR betydning
Avatar billede nopsen Ekspert
06. maj 2005 - 05:09 #21
jo men du kan ikke sammenligne på den måde, der er forskel på om det er servere der står og skriver meget, det er andre systemer og sikkert andre OS der bruges osv, jeg betvivler ikke at det på visse systemer og alt efter arbejdsopgave kan have mere eller mindre betydning, men her snakker vi om en alm standard konfiguration som er (rimelig)up to date, der ikke kan køre et spil som warcraft bedre end hans ældre maskine og her har index service funktionen ikke så stor mærkbar indvirkning at deb pludselig skulle blive så meget hurtigere i spil ydelsen.
at man kan opnå bedre ydelse på et xeon baseret system er ikke ensbetydende med at samme ydelse gælder for andre systemer som udfører andre opgaver.
ligesom man for eksempel ikke kan sammenligne et fx kort til spil med et quadro kort til den grafiske branche.
Avatar billede vistodk Nybegynder
06. maj 2005 - 05:22 #22
jow, for indexservicen fylder diskbufferen op.
Jeg gider ikke diskutere det mere - hvis du ikke tror på det, så kør selv en test med og uden
Avatar billede nopsen Ekspert
06. maj 2005 - 05:29 #23
det har jeg gjort mange gange, har brugt mange timer igennem årene på at optimere og eksperimentere for at opnå bedre ydelse i 3dmark og det har netop vist sig at index'en ikke har den mindste indflydelse på scoren.
det er helt ok, jeg tror bare vi har en forskellig ingangsvinkel til det :)
Avatar billede nilfa Nybegynder
06. maj 2005 - 22:13 #24
Jeg vil altså gi Nopsen ret, man sammenligner da ikke ydelser på en stationær til normal brug med store servere :-/

Borgens har du set efter om der måske er en patch til det spil du snakker om??
Avatar billede borgens Nybegynder
08. maj 2005 - 12:43 #25
Ok diskussion i har igang her, men forstår intet af det? :D

Kan jeg gøre mere for at få den til at fungere?
Avatar billede nopsen Ekspert
08. maj 2005 - 16:41 #26
det kunne være en god ide at tjekke for hardware fejl, er der for eksempel fejl på ram eller harddisk, kan det sløve væsentligt.
jeg går ud fra du ikke har et diskettedrev i den bærbar, så du kan hente en image fil som du kan brænde ud hos www.ultimatebootcd.com den indeholder alle de gængse test programmer, blandt andet memtest til at teste ram og IBM,s drive fitness test (DFT) er også på skiven så du kan teste din harddisk. (går ud fra det er en IBM, ellers er der test værktøjer til de andre gængse mærker)
når du brænder dette image ud på en skive, har du en bootbar skive som du så booter op på og vælger værktøjet på listen.