Avatar billede dayoff Nybegynder
05. maj 2005 - 18:03 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Et par spørgsmål

Hej jeg har lige et par spørgsmål som jeg undrer mig over :)

1. Computer 1 har en Intel Pentium 4 3,4 GHz CPU og køre windows xp 32 bit edition (den normale), Computer 2 har en AMD Athlon64 3,2 GHz og kører windows xp 64 edition. Vil computer 1 ikke stadig være hurtigere end computer 2, men computer er der bare MANGE flere muligheder da den køre 64 bit ?

2. Kan man hæve Vcore på et ASRock P4V88 bundkort ?

3. Overstående bundkort kan tage op til P4 3,4 GHz, så kan man vel heller ikke clocke en cpu højere end det på det bundkort der?

Håber nogen kan svare på de spørgsmål :D
Avatar billede Slettet bruger
05. maj 2005 - 20:03 #1
1. Det er ikke et simpelt spørgsmål. Grundlæggende er P4 og Athlon64 meget forskellige, og ydelsen er meget forskellig. Athlon64 er bedst til spil, mens P4 er god til medieencoding. Du kan sammenligne 32-bit ydelse her :
http://www23.tomshardware.com/index.html
Når der engang kommer flere 64-bit programmer vil Athlon64 i nogle programmer totalt smadre P4, mens andre programmer ikke vil blive meget bedre. Forskellen i ydelse kommer altså an på hvordan du måler.

2. Sikkert ikke, men det burde stå i manualen.

3. Jo, producenten nævner bare de CPUere der findes pt.
Avatar billede psychedelic Nybegynder
05. maj 2005 - 21:23 #2
1. Din første computer vil køre hurtigst hvis du tænker ang. 64 bit.
Faktisk ikke så simpelt spørgsmål, men jeg vil tro at Pentium 4 kører hurtigst i dette tilfælde, men der findes kun få programmer som understøtter 64 bit, så derfor vil 64 bit versionen ikke være hurtigere.

2. Tror jeg ikke du kan, men kig inde i din bios.

3. Jo, det kan du godt.
Men det kræver også du har et godt kølingssystem på din computer, f.eks. vandkøling, men med standard blæser vil du godt kunne hæve den 100 - 400 Mhz, men kender ikke så meget til Pentium 4.
Du kan også købe en kræftig blæser.
Evt. kig på disse 2 hjemmesider: http://www.tjdata.dk og http://www.topdata.dk
Et godt vandkølingssytem koster omkring 1500,-
Avatar billede Slettet bruger
06. maj 2005 - 10:48 #3
Glemte lige et svar.
Avatar billede dayoff Nybegynder
06. maj 2005 - 13:14 #4
Det jeg mener med om computer 1 er hurtigere er altså den der 64 bit vil lige pludselig kunne over hale en 3,4, da den der kører 64 bit er 3,2 så bliver den vel ikke hurtigere til at regne ?
Avatar billede Slettet bruger
06. maj 2005 - 14:11 #5
Den bliver ikke hurtigere til at regne, den kan bare lave dobbelt så store regnestykker pr. clockcyklus. En 32-bit CPU kan regne på 32-bit (4 bytes) ad gangen, mens Athlon64 kan regne på 64 bit (8 bytes) ad gangen. Det kræver bare at softwaren ved at CPUen kan det, ellers udnyttes CPUen ikke 100%. Om nogle år, når både Windowws XP64, hardwaredriverne og softwaren er skrevet om til 64-bit, kan du være heldig at et program kører dobbelt så hurtigt, hvis der ikke er andre flaskehalse.
Avatar billede dayoff Nybegynder
06. maj 2005 - 17:42 #6
Takker for hjælpen w00t giver dig point :D
Avatar billede psychedelic Nybegynder
06. maj 2005 - 17:44 #7
Jeg har lige købt en ny AMD Køler.
+ Jeg har købt en kabinet køler og chipset!
Men alligevel kan jeg ikke cloek den højere, pis ram..
de kører så også fra pc-2700 til pc-3200..