Avatar billede mcsmackya Nybegynder
05. maj 2005 - 16:16 Der er 7 kommentarer

Hjælp til RAM-køb?

Jeg overvejer at købe ekstra ram til min computer, men jeg har svært ved at finde ud af hvad jeg skal købe.
Hvis jeg finder Ram med samme specifikationer: 256MB DDR PC2100 184 pin, men i et andet mærke end dem jeg har i forvejen (har spectek nu), vil de så virke?
Hvordan ved jeg om jeg har dualchannel eller ikke?

PS. min computer ser således ud: Athlon 1800+, M/B SocADDR Asus A7N266-VMuATX, seagate 40MB harddisk.
Avatar billede halifax Nybegynder
05. maj 2005 - 17:05 #1
Generelt er svaret på dit første spørgsmål JA, du kan købe RAM med samme specifikationer, men ikke nødvendigvis samme mærke, og de bør virke med din nuværende RAM.

Du kan se i specifikationerne til dit bundkort (chipset) om dual channel er understøttet.
Kan anbefale at læse dette site om RAM - ret god og omfattende. Spring det over, du ikke mener at have brug for eller ved i forvejen
http://www.pcbuyerbeware.co.uk/RAM.htm
Avatar billede psychedelic Nybegynder
05. maj 2005 - 17:09 #2
Jeg vil mene at de vil virke hvis du køber et andet mærke ram.
Men det er ikke sikkert at de vil arbejde sammen.
Avatar billede psychedelic Nybegynder
05. maj 2005 - 17:09 #3
Evt. hør af i butikken
Avatar billede halifax Nybegynder
05. maj 2005 - 17:16 #4
Du kan læse om dit bundkorts specifikationer her - står ikke nævnt, det understøtter dual-channel
http://usa.asus.com/mb/socketa/a7n266-vm/overview.htm
Avatar billede mcsmackya Nybegynder
05. maj 2005 - 17:34 #5
hvad sker hvis de ikke vil arbejde sammen? kan jeg ikke sikre mig på en eller anden måde, så jeg ikke skal købe noget og så bare håbe på det virker?
Avatar billede psychedelic Nybegynder
05. maj 2005 - 17:45 #6
Ja, så virker rammene ikke, men hør af i en computer butik.
Avatar billede halifax Nybegynder
06. maj 2005 - 11:33 #7
Køber du i en lokal edb-biks så bed om at dit køb er betinget af, at du kan bytte dem, såfremt de ikke virker samen med dine andre ram, eller de ikke virker med dit bundkort i det hele taget.
Bed om at du kan få pengene tilbage, såfremt butikken ikke har andre ram at bytte med, der passer til din pc.

Køber du over nettet i en online butik har du iflg. loven altid 14 dages fortrydelsesret, hvor du kan returnere varen uden at angive anden grund, end at du har fortrudt købet.
Læs online forretningens betingelser for returnering, fx. om brug af original embalage o.l.