Avatar billede helleh1 Nybegynder
04. maj 2005 - 13:00 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

hvilken linux skal jeg vælge

Jeg har nu besluttet mig for at vil ha en linux server installeret, og da det er første gang jeg skal lege med linux, håber jeg at i kan gi mig nogle gode råd.

Serveren skal bruges til at hoste min egen hjemmeside og til at ha en ftp server på, skal også kunne admin. mail. Jeg kunne også godt tænke mig at bruge den så de andre maskiner jeg har trækker nogle programmer fra den? kan disse ting lade sig gøre og hvilken linux installation skal jeg vælge??? husk jeg har ikke prøvet det før.

Hvis der er nogen som måske ligger inde med direkte link til downloads er det meget velkommen.

Mvh
Helle
Avatar billede bufferzone Praktikant
04. maj 2005 - 13:01 #1
Jeg ville nok vælge fedora til den opgave. Dens grafiske flade gør det ret let at installere og håndtere som ny begynder. jeg finder lige et link
Avatar billede bufferzone Praktikant
04. maj 2005 - 13:01 #2
Avatar billede helleh1 Nybegynder
04. maj 2005 - 13:04 #3
hvormeget skal jeg downloade, det hele eller???
Avatar billede helleh1 Nybegynder
04. maj 2005 - 13:05 #4
downloadet virker ikke her, virker det hos dig
Avatar billede Slettet bruger
04. maj 2005 - 13:37 #5
Du skal downloade disk 1-2 og 3, men jeg ville nu overveje at installere SuSE hvis jeg var dig, evt. prøve med en Live cd først for at se hvad du går ind til
Avatar billede bufferzone Praktikant
04. maj 2005 - 13:52 #6
Jeg har hentet den net, men du kan være ude for at derer så mange på at du ikke får lov. Så venter man bare. Suse er også en fin dist
Avatar billede arne_v Ekspert
04. maj 2005 - 14:09 #7
skal man ikke hente alle 4 ? (men ikke SRPMS)
Avatar billede Slettet bruger
04. maj 2005 - 14:20 #8
"skal man ikke hente alle 4 ? (men ikke SRPMS)" Det har du da vist helt ret i
Avatar billede langbein Nybegynder
04. maj 2005 - 18:43 #9
Fedora er en meget moderne og ok distribusjon, men den har et par ulemper. Ulempen er etter min mening at den har en grunnkonfigurering som gjør at man kommer hurtig opp med en typisk arbeidsstasjon (minus mutimedia) mens det kreves uforholdsmrssig mye arbeide å få serverfunksjonene opp å kjøre på en brukbar måte.

Velger man i stedet ClarkConnect så er man vesentlig hurtigere oppe å kjøre. ClarkConnect er i virkeligheten en omarbeidet Fedora Core 2 som er satt opp slik at den kjører umiddelbart, som server, pluss at man også har et enkelt grafisk grensesnitt man kan konfigurere videre ut i fra.

Man skal bare laste ned 1 CD, installere, noen få konfigurasjonsinnstillinger, og så kjører alle de vanlige serverfunksjonene. En hel del hurtigere og enklere enn Fedora. Kan enten kjøre som Firewall/gateway/server eller bare som server.

http://www.clarkconnect.com

Ellers så mener jeg da at jeg bare lastet 3 cd sist jeg installerte Fedora Core 3 (Men sikker er jeg egentlig ikke.)

Langbein.
Avatar billede langbein Nybegynder
04. maj 2005 - 18:45 #10
Avatar billede langbein Nybegynder
04. maj 2005 - 18:58 #11
Synes også Suse er bedre å komme i gang med hvis man øsker seg en "allround Linux". Synes den virker mer "ryddig og gjennomarbeidet" enn Fedora Core 3.

Ellers er jo Engelske Blag - fra Brixton Linux Action Group noe for seg selv. Leveres med full multimedia støtte pluss serverfunsksjoner for streaming media mm som default  http://www.blagblagblag.org/ (Også egentlig en omarbeidet Fedora, men kun en CD og enklere å installere.)
Avatar billede helleh1 Nybegynder
05. maj 2005 - 00:44 #12
Jeg prøver at hente det hele også ser jeg hvilken der er bedst til mit formål, så kan det jo være at der kommer nogle flere spørgsmål hen ad vejen.

Takker for hjælpen.

Helle
Avatar billede langbein Nybegynder
06. maj 2005 - 12:21 #13
Jo, det er absolutt en fordel å teste ut forskjellige løsninger, ettersom de forskjellige distribusjonene kan være ganske ulike.

Et annet alternativ som man også godt kan prøve er SME server fra contribs.org:
http://contribs.org/modules/news/

SME serveren er noenlunde lik med ClarkConnect serveren ved at man får en mer eller mindre ferdigkonfigurert server som kjører nesten med en gang, og man behøver også bare en installasjons CD.

Forskjellene mellom SME server og ClarkConnect serveren er at den sistnevnete er bygget over noe nyere teknologi. ClarkConnect er laget med utgangspunkt i Fedora Core 2 mens utviklingen av SME serveren faktisk i sin tid ble startet opp med utgangspunkt i RedHat 7.3

ClarkConnect kjører således den nye 2.6.x kernel mens SME kjører 2.4.x kernel.

SME server er imidlertid den av disse to som har de mest avanserte mulighetene for automatisk konfigurering det man for eksempel kan sette opp slike ting som virtuelle domener uten noen "manuelle" konfigureringer.

SME server er stabil som et fjell og man har i det hele brukt tiden siden RedHat 7.3 til å rette på alle de feil som kunne finnes. User community contribs.org holder ellers en meget høy faglig standard.

Jeg vil mene at SME server yter litt dårligere enn for eksempel ClarkConnect, men for en hjemmeserver så behøver vel ikke dette å bety så mye.

SME serveren er meget enkel og hurtig å sette opp. Har man gjort det et par ganger så kan man faktisk ha en ferdig konfigurert server i løpet av en halv time. Den er på den annen side forholdsvis "låst" til sitt designkonsept, og man skal kjenne den meget godt for å lage noen endringer annet enn det som er levert som "standard".

ClarkConnect er mer moderne enn SME, den er også hurtig og enkel å sette opp, og den yter godt, men den har ikke så avanserte automatiserte konfigureringsmuligheter som SME serveren. ClarkConnect er også mer fleksibel ved at den likner mer på en alminnelig "standard linux" og den er også langt enklere å endre på, dersom man ønsker dette. ClarkConnect er sånn sett et bedre utgangspunkt for å lære generelt om Linux. Her blir SME for spesialisert.

En killerfunksjon hos SME er den automatiserte backupfunksjonen. Man bare klikker på en link og så skjer det automatisk backup av alle data og konfigureringsfiler på serveren ned til den Windows workstation man jobber fra.

Har kjørende en SME server og en ClarkConnect som hjemmeservere for å sammenlikne litt over tid.

Min mening: SME serveren er fortsatt den beste hjemmeserveren det er mulig å skaffe uansett pris (og den er gratis). ClarkConnect er allikevell det beste valget dersom målet er å bruke hjemeserveren til å lære generelle ting om Linux, eller dersom kravet til ytelse er av betydning.

Ellers ennå en av mine favoritter - Centos er en gratis versjon av RedHat Enerprice server. Har bare testet den over noen dager, men det er mitt inntrykk at den er betydlig mer stabil enn Fedora, ved at tingene er mer utprøvd. For enkelte Fedora versjoner så har det vært mye bugs. Centos Versjon 3 har en egen 1 CD versjon som passer godt til en hjemmeserver. http://www.centos.org/

Hvis målet er så mye som mulig hjemmeserver med så avanserte funksjoner som mulig, stabil drift og god sikkerhet mulig, så gå for SME server.