Avatar billede plazm Nybegynder
03. maj 2005 - 09:36 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Slette MBR fra windows XP

Hejsa

Jeg sidder og har lavet en bommert her midt i mit eksamensprojekt. Jeg fik brug for mere plads til projektet og det gik ud over min linux test partition. Men gæt engang hvor min /boot lå, selv sammme partition.
Så nu sidder jeg med en WinXP der kun kan starte op vha. min USB linux, hvilket er meget besværligt, og jeg har ikke min XP cd med her på skolen så jeg kan ikke bare køre en fdisk /mbr.
Så mit spørgsmål er: Hvordan får jeg slettet mbr fra windows xp ? Jeg har som i kan se internetforbindelse, så hvis jeg skal hente noget, så er det ikke et problem.
Avatar billede venturer Nybegynder
03. maj 2005 - 09:48 #1
For mig lyder det som om at du skal have en lavet en NY MBR ?
Avatar billede plazm Nybegynder
03. maj 2005 - 09:53 #2
Jeg skal bare have lavet så jeg kan boot min WinXP den næste uges tid uden at skulle bruge denne liveusb. Uden at miste mine DYREBARE data :)
Avatar billede venturer Nybegynder
03. maj 2005 - 09:58 #3
Det umiddelbart hurtigtste vil være at du finder en anden XP maskine. Formaterer en diskette på denne maskine. Kopierer filerne "ntldr", "ntdetect.com" og "boot.ini" fra roden af C-drevet ud på disketten.

XP kan så startes op fra denne og fungere som var den startet op på almindelig vis.
Avatar billede venturer Nybegynder
03. maj 2005 - 10:01 #4
I boot.ini står der en linie der ligner:
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect

partition(1) peger på din første partition. Hvis din test linux var på den første og windows på den anden skal dette ændres til (2). Hvis ikke det virker første gang ændrer du det bare og prøver igen :)
Avatar billede plazm Nybegynder
03. maj 2005 - 10:02 #5
problemmet er at jeg ikke har et diskette drev for så var det jo bare at hente en win98 boot disk og så fdisk /mbr

og så vidt jeg ved så er det ikke nok at overskrive de 3 filer for at slette min linux bootloader fra mbr.
Avatar billede venturer Nybegynder
03. maj 2005 - 10:49 #6
fdisk /mbr vil IKKE gøre det muligt at starte op i XP.

Jeg sagde heller ikke at du skal overskrive noget. Men ved at formatere disketten kommer dén til at indeholde en bootsektor som maskinen kan bruge til at boote XP.
Avatar billede venturer Nybegynder
03. maj 2005 - 10:52 #7
For at "lappe" en XP bootsektor er du nødt til at have CD'en eller installationsfilerne OG en diskette. Med disse kan du starte en Recovery Console hvor der ligger et værktøj til at skrive en ny bootsektor.
Avatar billede Slettet bruger
03. maj 2005 - 11:29 #8
ved a-prompt skriver du
fdisk /mbr  -> klik Enter
så har du skrevet en ny MBR

alternativt ! boot op på en WinXP installationscd, vælg reparer fra genoprettelseskonsol skriv
fixmbr
så har du skrevet en ny MBR
Avatar billede Slettet bruger
03. maj 2005 - 11:31 #9
start op på en WIN98 startdiskette (kan hentes på nettet)ved a-prompt skriver du
fdisk /mbr  -> klik Enter
så har du skrevet en ny MBR

alternativt ! boot op på en WinXP installationscd, vælg reparer fra genoprettelseskonsol skriv
fixmbr
så har du skrevet en ny MBR
Avatar billede venturer Nybegynder
03. maj 2005 - 12:54 #10
fdisk /mbr laver en master boot record beregnet til et dos miljø. Denne kan ikke bruges til at starte XP op med. Det er nødvendigt med fixmbr da denne skriver en boot record beregner til et NT miljø (og dermed også XP)
Avatar billede Slettet bruger
03. maj 2005 - 13:08 #11
"venturer" Det er noget rent sludder du der kommer med, jeg har lavet det så mange gange så der er ikke tvivl i mit sind overhovedet, startdisketten skriver en MBR der er brugbar i XP
Avatar billede venturer Nybegynder
03. maj 2005 - 13:19 #12
Well.. Det har ikke virket de gange jeg har prøvet.
Faktum er at den Master Boot Record der bliver brugt til at boot op i et DOS (Win98) miljø IKKE er den samme som den der bruges til et NT baseret miljø.
Avatar billede ksoren Nybegynder
03. maj 2005 - 15:21 #13
De få gange jeg har brugt fdisk under 2k/xp på basic diske har det også virket
Avatar billede plazm Nybegynder
03. maj 2005 - 17:50 #14
Tja ikke for at være næsvis eller noget, men jeg føler altså at i ikke læser hvad jeg skriver. Jeg har som sagt stadig ikke noget diskettedrev og ingen Windows XP cd.
Avatar billede bhp59 Nybegynder
03. maj 2005 - 18:18 #15
hej måske du kan finde en bootdisk du kan bruge her
http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm
håbe jeg for dig
Avatar billede Slettet bruger
03. maj 2005 - 18:29 #16
Ja nu forlanger du snart mirakler, hvorfor har du ingen XP cd ?? har du en Win98CD ?? hvis nej har du en brænder ??
Avatar billede plazm Nybegynder
03. maj 2005 - 19:12 #17
Jeg løste problemet med denne cd: http://www.sysresccd.org/download.en.php hvor jeg valgte at boote med FreeDos og så kunne jeg bruge fdisk /mbr

Og til dig helgec kan jeg ikke andet end at henvise dig til
Kommentar: plazm - 03/05-2005 17:50:13

Det står såmæn i mit spørgsmål hvorfor jeg ikke har cd'en.

Jeg lukker herfra.
Avatar billede Slettet bruger
03. maj 2005 - 19:50 #18
Ja men det var da dygtigt gjort af dig, jeg kan kun undskylde jeg spildte din tid. I øvrigt kunne du ha klaret det problem meget hurtigere ved at brænde http://www.helgec.dk/bootcd.html det var derfor jeg i min sidste kommentar spurgte om du havde brænder
Avatar billede plazm Nybegynder
03. maj 2005 - 23:39 #19
tja, om jeg har spildt din tid, eller om du har spildt min kommer vel ud på et hvis du prøver på at hjælpe mig ud fra ting som du har fået at vide jeg ikke har. At du spurgte som jeg havde brænder kom ud på et fedt da jeg var blevet færdig med at hente den livecd kort efter jeg skrev min kommentar klokken 17.50. Dog havde jeg ikke lige mulighed for at komme på eksperten for at sige hvordan jeg havde løst det. Og eftersom jeg ikke fik nogle brugbare svar, som hjalp mig videre, mener jeg, af egen overbevisning, ikke at der var andre som havde fortjent pointene, især ikke når at jeg får nogle svar som i forvejen er udelukket.