Avatar billede kenneth-kjaer Nybegynder
02. maj 2005 - 23:23 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Sort skærm

God aften der ude.... Jeg sidder med to HP Pavilion pcer, men den ene kan intet.... den starter fint op i xp home, herefter går den i sort, dog kan jeg se at der er lys i skærmen, jeg kan heller ikke starte den op i fejlsikret tilstand... eller komme på nettet med den..
Begge maskinerne bruger nVidia gefors 4 den ene med 64mb den anden, den som ikke virker med 32mb..
Er der en som kan hjælpe med at få billede på igen ?
modellen som er defekt er HP Pavilion zv5416ea...
Avatar billede kenneth-kjaer Nybegynder
02. maj 2005 - 23:34 #1
Flytter jeg HD fra pc 1 over på pc 2 er der ingen problemer, men når den ryger tilbage i pc 1 går skærmen i sort... jeg kan, ved at trykke F8 komme ind i fejlsikret tilstand, men når jeg vælger VGA opstart, går den igen i sort, dette gælder for alle mulighederne i fejlsikret tilstand... venter et godt svar
Avatar billede kalp Novice
02. maj 2005 - 23:35 #2
prøv lige den skærm på den anden computer først.

virker det? så er skærmen okay.

så bør du faktisk prøve at gøre det samme med gfx kortet!
virker det? så er det ikke det.. så skal du reparere dit windows.

virker det ikke.. så skal du have et nyt gfx kort.
Avatar billede kenneth-kjaer Nybegynder
02. maj 2005 - 23:37 #3
Har været inden i den flere gange i aften, og den viser jo win xp logo og det hele ved opstarten... herefter kommer der en makøer oppe i venstre hjørne som blinker, og det bliver den ved med...
Avatar billede master97 Nybegynder
03. maj 2005 - 00:49 #4
hvad med en formatering?
Avatar billede kalp Novice
03. maj 2005 - 00:53 #5
kenneth-kjaer >>

Hvis ikke du kan komme ind i fejlsikret eller nogle af de muligheder der er når du trykker F8 før windows loader så er du nok tvunget til at reparere dit windows.

læs hvordan her
http://www.hcma.dk/tips&tricks.htm#install_repair

jeg ved godt du siger hd'en virker i den anden maskine (heldigt pc'erne er ens)
men windows registrere åbenbart ikke det gfx kort du har i nu som det skal...

du kan jo selv teste med et andet før du prøver repair.
Avatar billede huset Praktikant
03. maj 2005 - 08:11 #6
Lyder sært du kan smide en hadrdisk over i en anden maskine, da det vil kræve to helt ens chipset!

En formatering eller repair giver ikke billedet tilbage.

Hvor høj er din opløsning ?
Avatar billede huset Praktikant
03. maj 2005 - 08:21 #7
Kunne tyde på at det er ved load af driveren til grafikkortet siden du har billede ved alm. opstart.

Er det noget der bare er begyndt at ske?

En mulighed kan også være dine RAM.

De ram du har er det 1 eller 2 stænger og er de monteret i de rigtige sokler i henhold til manualen? og prøv så lige at give din cpu og ram et extra tryk.

Har du tjekket at grafikkortet er presset helt ned i porten?

Har du prøvet at clear din CMOS?

Ellers prøv dette

1. Tag grafikkortet ud af porten.
2. Start "dyret" op. Når den har kørt opstartsproceduren, sluk for puteren, tag strømmen fra.
3. Isæt grafikkort.
4. Sæt støm til.
5. Start op igen.

Min erfaring med defekte computere siger at der altid vil være bip-koder hvis man fjerner hardware som er nødvendig for en PC at starte op.

Fjerner man grafikkortet, vil den bippe - gør den ikke, kan det være RAM eller CPU/bundkort fejl.
Fjerner man RAM burde den også bippe - ellers CPU/bundkort fejl.

Jeg vil gætte på at enten din CPU eller bundkort har en forkert indstilling eller er død - du snakkede om du havde en Athlon 1ghz, prøv at sætte den i og se om det vil boote.

Ellers tag den store tur selvom det er en lorte job

1. Tag hele lortet ud af kabinettet.
2. Sæt bundkortet på et bord og skil det hele ad. Husk også at tage batteriet ud/ nulstille CMOS.
3. Sæt cpu/køler på igen.
4. Sæt ram og grafikkort i igen.
5. Sæt den lille ledning fra power knap på kabinettet til bundkortet (hvis du ikke kan det, så skal du senere kortslutte de to pins på bundkortet, hvor ellers power ledningen skulle tilsluttes, med en skruetrækker - du skal bare røre dem ganske kort med skruetrækkeren)
6. Sæt PSU til bundkortet
7. Sæt skærmen til grafikkortet og tastatur/mus til bundkortet
8. Tryk på power knap (eller kortslut med skruetrækker)

Hvis lortet ikke virker, så må noget af det være defekt, mest sandsynligt bundkort, men de andre dele kan sagtens være defekte - her har du kun en mulighed - udelukkelsesmetode - ved at skifte en del ad gangen ud.
Avatar billede kenneth-kjaer Nybegynder
03. maj 2005 - 11:45 #8
Hej igen... tak for de mange svar, men jeg har oprettet en ny partition på disken, herefter har jeg lagt win xp ind på denne, og det hele virker fint, men jeg skulle jo gerne have den første med alle mine dokumenter og programmer til at virke igen,

Så det i skriver oven over er ikke brugbart, jeg skal have en til at hjælpe med et eller andet program, som får min første partition til at virke...

Hvem Ka-----
Avatar billede huset Praktikant
03. maj 2005 - 11:50 #9
gendanne en partition???
Avatar billede huset Praktikant
03. maj 2005 - 11:53 #10
NTFS recover er et udemærket gratis program til det...men ikke low level formater

http://www.google.dk/search?hl=da&q=recover+partition&meta=
Avatar billede huset Praktikant
07. maj 2005 - 15:55 #11
Tid til afslutning eller feedback?
Avatar billede kenneth-kjaer Nybegynder
07. maj 2005 - 19:38 #12
takker.....
Avatar billede kenneth-kjaer Nybegynder
07. maj 2005 - 19:40 #13
Huset ligger du lige et svar.... det funker....
Avatar billede kenneth-kjaer Nybegynder
07. maj 2005 - 19:41 #14
nå ja.... griner....