Avatar billede tillah Nybegynder
28. oktober 1999 - 14:18 Der er 35 kommentarer og
4 løsninger

Hvorfor er det at folk ikke fatter..

at det ikke hedder "min ICQ er xxxxxxx"
men "mit UIN er xxxxxxx" aaarg det r irreterende..
Avatar billede cybles Nybegynder
28. oktober 1999 - 14:21 #1
Det er fordi ikke alle folk er lige så kloge som dig :-) Noget der går mig mere på er at folk kalder punktum for dot.....vi er sgu da danskere....
Avatar billede hojben Novice
28. oktober 1999 - 14:23 #2
Og at folk kalder et @ for et ad. :--)
Avatar billede mora Nybegynder
28. oktober 1999 - 14:39 #3
Jeg bruger i daglig tale(mundtlig) enten dot eller slet intet, da det er hurtigere end punktum, desuden bruger jeg ikke @, eks. mora ready dk
hverken 2 eller . (kun i udtale) mora@ready.dk
Avatar billede mora Nybegynder
28. oktober 1999 - 14:40 #4
ICQ: 40746606
Avatar billede goulduck Nybegynder
28. oktober 1999 - 14:53 #5
1. Ikke alle folk ved at dit "ICQ"-nummer hedder "UNI". Alså bliver folk forvirret af "UNI", Unibank?

2. Som tidligere sagt er "punktum" temmelig "langt" ord og sige, så "DOT" er mere passende. Man kunne måske sige "Prik" på dansk?

3. Igen er "Snabel-a" et langt ord, så derfor "At" (ikke ad). Det kommer af fx min arbejdes e-mail ahlund@pcb-systems.dk = ahlund (hos) pcb-systems.dk. Så hvis du vil have en dansk version af "At" så skal man bruge "Hos", men det er der jo ikke særlig mange som tænker over.

Avatar billede goulduck Nybegynder
28. oktober 1999 - 14:54 #6
Og lige noget andet til det med at vi er danske....der der nogen som siger Datamat/Udregner om deres Computer?
Avatar billede wip13 Nybegynder
28. oktober 1999 - 14:57 #7
tillah>>du kan måske heller ikke li' folk der bruger ordet kilomet nå de taler om f.eks. "jeg bor 1 kilomet her fra"?

og helt ærlig så plejer de fleste da at sige: "mit ICQ nummer er xxxxxx" ordet nummer, siger det dig noget?
Avatar billede winkill Nybegynder
28. oktober 1999 - 15:00 #8
ICQ#, ICQ nummer, UIN eller ICQ UIN er vel alle mere eller mindre direkte pointere mod et bestemt program og et bestemt ID, men UIN er vel det korrekte, dog er der mange ICQ brugere der ikke aner hvad man snakker om når man siger/skriver UIN, så derfor er det godt lige at vøje et "ICQ" ind et sted i samme sætning.

Hvad dot, punktum, plet eller what ever angår, så er det langt hurtigere at sige:
"WinKill DK" end:
"Dobbelt-V, dobbelt-V, dobbelt-V, punktum, Winkill... nej, det er med to L'er. Ja, og så skriver du punktum, ja og D, K. - og så skal du lige trykke på enter tasten for at computeren ved at du er færdig med at skrive."

Så hvad folk end mener og tror på hvad angår engelsk indblanding i det danske sprog, så er det nu en gang lettere at snakke i frokortelser.

Derfor siger folk "Jeg har ICQ xxxxxxxx" i stedet for "UIN xxxxxxxx" - det er ganske enkelt for at spare forklaringen om hvad et UIN er!

<I>
Og kære Tillah, du skal såmend ikke hidse dig sådan op over det, tag det som et indirekte kompliment at vi er klogere end alle andre... ;o)
</I>
Avatar billede winkill Nybegynder
28. oktober 1999 - 15:01 #9
UIN 53414342 hvis nogen skulle være interesserede i det.
Avatar billede winkill Nybegynder
28. oktober 1999 - 15:01 #10
....Tillah.
Avatar billede mora Nybegynder
28. oktober 1999 - 15:04 #11
Jeg har kun engang misforstået UIN, det var under netstjerken hvor jeg ikke havde hørt om UIN og skrev så mit tlf nummer(de fleste havde 8 cifre).
Avatar billede tillah Nybegynder
28. oktober 1999 - 15:13 #12
DAYMN !! wohoo så vågnede folk sq :)
det var blot i arrigskab over at bruge applikationer, men ikke at formå verbalt at bruge dem..det er lidt skod og folk burde ofre bare et kvarter på at sætte sig ind i softwaren..
mht. dot/prik/punktum så brug jeg dot, men det er nok bare min tjatte-lujer mentalitet :)
Guldand: UIN ikke uni..hehe
btw så glæder jeg mig til at c 1 point delt mellem jer hehe
Avatar billede tillah Nybegynder
28. oktober 1999 - 15:15 #13
om sproget generelt en "amerikanisering" af sproget er vores skæbne og vi må tilpasse os..personligt har jeg ikke ondt i røven over det..
Avatar billede villadsen Nybegynder
28. oktober 1999 - 15:38 #14
Jeg er også bare rigtig irriteret over at folk siger "harddisk" istedet for "magnetisk fastplade-lager", som det jo hedder på korrekt dansk....
Avatar billede goulduck Nybegynder
28. oktober 1999 - 16:23 #15
Det med ICQ-numre:

Hvis man kigger på ICQ's hjemmeside, så bliver "ICQ #" brugt for det meste.
Avatar billede winkill Nybegynder
28. oktober 1999 - 16:25 #16
Tillah, du er bare guld værd. Er du klar over hvor meget det ene point betyder...?!
Avatar billede redfox Nybegynder
28. oktober 1999 - 16:29 #17
Jeg hader også mennesker som drikker Coca-Cola, folk som spiser Pringles og alle der hedder John!!!!1!!!!!

Hørt Villadsen...

Jeg hader også folk som ikke kan stave eller sætte punktum ordenlit eller ikke bruge komma og sætter for mange udråpstejn...
Avatar billede redfox Nybegynder
28. oktober 1999 - 16:31 #18
"Jeg er ikke ordkløver, men det hedder heller ikke ''Fo'bold''"
Avatar billede winkill Nybegynder
28. oktober 1999 - 16:40 #19
Kan vi ikke bare kalde det for;

Jeg Søger Dig Bruger Identifikations Nummer

eller da programmet ikke er dansk;

I Seek You User Identification Number

..eller er ICQ #, UIN eller ICQ-UI# bedre ??? Skal vi alle skrive under på en kontrakt om havd det skal hedde, eller skal vi lade ytringsfriheden regerer?

RedFox > Jeg hader også folk der drikker Coca-Cola, koffein skal da indtages varmt - erne i form af kaffe.

Keffein-fri sutter.
Avatar billede redfox Nybegynder
28. oktober 1999 - 16:47 #20
winkill> Jeg hader også folk som drikker Coca-Cola varmt... og Jolt...

Avatar billede cyberesben Nybegynder
28. oktober 1999 - 21:13 #21
fuck en vild diskussion!!!!

nåh men det er vel en talemåde...

man skriver ICQ: 4564868 ligesom man skriver Tlf: 454824842 og Email: gaertes@fwearfeas.dk

selv om det hedder ICQ-NUMMER, Email ADRESSE og Tlf NUMMER
Avatar billede winkill Nybegynder
28. oktober 1999 - 21:29 #22
I så fald er mit 'mini-site' her på eksperten fejlagtigt 'signed'. Jeg bruger udtryk som "Mail" og "UIN", vil det sige at folk er dumme nok til at ringe til mit ICQ User Id.# og at evt. breve vil blive frankeret med 4,- kr. frimærker og sendt til troels@winkill.dk !?!

Hvis folk er så dumme at de svarer på en mail fra MAILER-DEAMON og ikke kan forstå at sort/hvis-printeren ikke kan skrive i farver når de lige har købt en farve-skærm, så er det sku' ved at være lige meget om man skriver "ICQ Nummer", "UIN" eller "Det nummer du skal indtaste (Ikke skrive da det også kan være med en blyant) i søgefeltet hvis du skal finde mig på programmet ICQ". Right!?!

Pointen må vel være at efter hånden som computere/Internettet bliver noget alle bruger, så vil vi opleve flere og flere fejl som kunne være undgået hvis brugeren havde sat sig ind i det værktøj som vedkommende anvender.
Man skal have kørekort for at køre i bil, og ikke uden grund. Heldigvis kan man (endnu-) ikke lemlæste folk over internettet fordi man ikke kan se forskel på et link og en understregning.

Gud bevare Danmark og så vil jeg ellers sende en hilsen til søgens folk, måtte deres mobil/sattelit-opkoblinger være stabile og måtte deres IT-viden være stor.
Avatar billede winkill Nybegynder
28. oktober 1999 - 21:30 #23
..og lige én ting til. Hvis i drikker kaffe, så hold jer til 3 kander. Nr. 4 er skadelig - har jeg lige opdaget.
Avatar billede redfox Nybegynder
28. oktober 1999 - 21:46 #24
...lige til at følge op om kaffen, så er det ikke tilrådeligt at drikke 4 red bull, lige efter 3 liter Jolt. Erfaring.
Avatar billede cyberesben Nybegynder
28. oktober 1999 - 22:29 #25
eller at drikke 9-10 semtex i løbet af en arbejdsdag...

(semtex er en svensk engergidrik)
Avatar billede winkill Nybegynder
28. oktober 1999 - 22:58 #26
Hvorfor fylde sig med syntetiske produkter. Kaffe er naturligt - måske ikke 4 kander på en eften.
Avatar billede redfox Nybegynder
28. oktober 1999 - 23:04 #27
naturligt...

kaffebønner <-> colanødder
Avatar billede cyberesben Nybegynder
28. oktober 1999 - 23:54 #28
winkill>> det var sommer og der var sverige og det var hårdt fysisk arbejde... så vi gad sgu ikek drikke kaffe når der var gratis sodavand og slik vel?
Avatar billede winkill Nybegynder
29. oktober 1999 - 04:02 #29
Det var sommer, der var en CD der skulle beta-testes, skulle være færdige indenfor to timer, der var 39,5 og vindstilli på den etage.
Men det afholdt os ikke fra at drikke kaffe!
Avatar billede redfox Nybegynder
29. oktober 1999 - 07:47 #30
...ad...!
Avatar billede tillah Nybegynder
29. oktober 1999 - 11:03 #31
LOL..hehe det fede spm :-)
Avatar billede h_noer Nybegynder
12. november 1999 - 03:20 #32
>WIP13 - det er ukorrekt dansk (måske kun en talemåde men alligevel ikke korrekt sprogbrug)! Måske er det ikke det rette forum at fremsætte denne slags kommentarer i, men der er - efterhånden ret - mange, der burde have deres skolepenge tilbage! Når du skriver om længdemål hedder der:
1 meter og ligeledes 1 kilometer (husk på, kilo betyder 1000)!
Det hedder jo heller ikke en "met" - vel!
Ville ønske mange flere lærte sig korrekt dansk og mestrede det, inden de "misbruger" andre sprog - fatter I ikke, I er med til at udrydde det danske sprog (det, der i vikinge-tiden blev omtalt som den "danske tunge" (det fælles nordiske sprog))?

Herregud, vi kan alle komme til at slå forkert på tasterne, men prøv at forestille jer en verden, hvor størsteparten er analfabeter pga. blandt andet TV og anden fordummende (passiv) underholdning!!! (Fodbold, for eksempel)!

Pyha - det ga' luft!!!
Avatar billede winkill Nybegynder
12. november 1999 - 03:39 #33
h_noer >> Enig, til en vis grad. Hvis vi alle skulle tale 'korrekt' dansk som vore kære forfædre vikingerne gjorde det, så ville vi alle tale noget i retning af islandsk.
..som er et af verdens mest velbevarede sprog, de gæve islændinge (eller hvad de nu kalder sig) finder jo på nye ord i stedet for at importerer ord som computer, food processor og hot.

Måske var det bedst om vi alle skrev i runer, men hold fast i tasterne når du skal skrive ti-finger-rune-blindskrift.
..det ville også give "sprog versions konflikt" i Windows en helt ny og uoverskuelig demention at lege med... *Gyser ved tanken*

Nope thx, jeg holder på @ vi kun r Danske (ser stor forskel på Dansker og Menneske, men det r en anden diskution) fordi vi behærsker tilpasningens kunst.

/MS WinKill
/Internørd
/Dark Poet
/Devin
/Den Virtuelle Viking
Avatar billede goulduck Nybegynder
12. november 1999 - 22:14 #34
Hvis vi skal tale korrekt dansk, vil jeg holde på at vi skal tale som Kimberne fra Kims reklamerne !!
Avatar billede winkill Nybegynder
12. november 1999 - 22:50 #35
|\ |/| |^ |\^/
Avatar billede goulduck Nybegynder
12. november 1999 - 22:51 #36
Høøjdi nam nam!
Avatar billede h_noer Nybegynder
13. november 1999 - 23:37 #37
Som jeg også skrev, var det ikke det rigtige forum at bringe slige ting op i, så I må undskylde alle sammen - det var blot naturen der gik over tugtelsen!
Og islandsk og færøsk er nogle af de eneste nordiske sprog, jeg kender, der opfinder nye ord hele tiden!
For eksempel hedder en PC på færøsk: telda (og det kan endda gradbøjes)
ligesom en lommeregner hedder (kaldes) teldahvølpur (PC-hvalp)!!!!
Mvh (og lad dette indlæg dø i stilhed her!)
Henrik Noer
Avatar billede winkill Nybegynder
14. november 1999 - 12:42 #38
PC-hvalp LOL!!!
Avatar billede h_noer Nybegynder
17. november 1999 - 02:07 #39
Og så er det ikke engang løgn!