Avatar billede morfus Nybegynder
27. april 2005 - 21:40 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Problem med Watchguard SOHO firewall

Jeg kan ikke få adgang til vores web og mail server via vores externe IP fra lokalnetværket.

Jeg vil gerne kunne fra lokalnetværket kunne skrive www.domæne.dk og så komme ind på vores hjemmeside samt bruge hvor egen mailserver smtp.domæne.dk samt pop3.domæne.dk

og jeg har prøvet alle mulige opsætninger i firewallen Watchguard  SOHO V5.2.11

vi har LAN IP 10.0.0.XXX og vores WAN IP er 80.XXX.XXX.202

Jeg ville blive glad hvis der er nogen der kan hjælpe ...
P.S. Det haster

Michael Friberg
Avatar billede venturer Nybegynder
27. april 2005 - 21:46 #1
Det er nu meget normalt det du beskriver. Problemet ligger i at du inde fra LAN forsøger at oprette en session til ydersiden af firewallen (source og destination bliver den samme). Jeg mener ikke der er en let måde at slå det fra. Det man plejer at gøre er at man på en intern DNS opretter www.domæne.dk osv. med LAN IP'erne.

Hvis ikke du lige har en DNS kan du skrive det ind host filen på de maskiner hvor det er nødvendigt. Hvis websitet ikke bruger hostheaders (gør det almindeligvis ikke hvis der kun er det ene site på serveren), kan du også bare bruge IP'en (10.0.0.x) i stedet  for www-, smtp- og pop3.domæne.dk.
Avatar billede langbein Nybegynder
28. april 2005 - 08:21 #2
Tja .. man kan jo feilsøke litt.

Dersom man fra utsiden taster "ping domenenavn.dk" hvilken ip leser man da ?
Dersom man inne på lan taster "ping domenenavn.dk" hvilken ip leser man da ?
Hvis man går inn på http://www.myip.dk hvilken ip leser man da ?
Hvordan er firewall satt opp rent fysisk ?
Hvordan er server(e) satt opp i forhold til firewall og lan ?
Hva er den faktiske og fysiske ipadressen til serveren ? En eller flere servere ?
Avatar billede langbein Nybegynder
28. april 2005 - 08:24 #3
Hvis du taster http://<ekstern ip> fra utsiden, hvilken side kommer da opp ?
Hvis du taster http://<ekstern ip> fra innsiden, hvilken side kommer da opp ?
Hvis du taster http://<lokal server ip> fra innsiden, hvilken side kommer da opp ?
Avatar billede morfus Nybegynder
28. april 2005 - 16:51 #4
Vi klarede problemet med en intern DNS server ... oxo kaldt "split dns"
Avatar billede langbein Nybegynder
28. april 2005 - 18:44 #5
Jo, det er en måte å gjøre det på, men det kan også kjøres vha firewall ..
Avatar billede morfus Nybegynder
29. april 2005 - 16:05 #6
hvordan ?
Avatar billede mothail Nybegynder
26. oktober 2005 - 04:50 #7
^^^^^^^
så også gerne et svar :)