Avatar billede xtro Nybegynder
26. april 2005 - 17:17 Der er 40 kommentarer og
2 løsninger

Hvad bruges <span> til?

Jeg syntes slet ikke jeg er stødt på det tag overhovedet.
Avatar billede busschou Praktikant
26. april 2005 - 17:18 #1
Avatar billede xtro Nybegynder
26. april 2005 - 17:19 #2
Jeg kom vist til at placere spørgsmålet et forkert sted. Sorry.
Avatar billede xtro Nybegynder
26. april 2005 - 17:19 #3
Det har jeg set. Jeg forstår ikke helt hvad der menes.
Avatar billede xtro Nybegynder
26. april 2005 - 17:21 #4
På siden/lektionen vedr. styles, er den ikke nævnt overhovedet.
Avatar billede busschou Praktikant
26. april 2005 - 17:26 #5
The <span> tag is used to group inline-elements in a document.
...
Oversat til dansk så bruges det til at gruppere inline-elementer
Omvendt <div> som er block elementer
Avatar billede busschou Praktikant
26. april 2005 - 17:27 #6
efter hvert block element kommer der linjeskift...gør der ikke efter hvert inline element
Avatar billede xtro Nybegynder
26. april 2005 - 17:36 #7
Der er åbenbart noget jeg har glemt. Hvad er det nu in-line element dækker over? Hvis det er omstændigt, så glem det. Så må jeg se om jeg kan finde det.
Avatar billede busschou Praktikant
26. april 2005 - 17:39 #8
Det kan godt være jeg ikke er den bedste til at forklare det
Men min opfattelse af "inline" er "i linjen" ... altså et element som så at sige ryger lige i røven af det forrige...
Et block element fylder derimod pladsen op og der er derfor automatisk linjeskift efter hvert block element
Avatar billede wormsk8 Nybegynder
26. april 2005 - 17:50 #9
Et "inline" er fx. <i>/<b>/<u> tagsene.

Hvis du forstår.
Avatar billede xtro Nybegynder
26. april 2005 - 17:55 #10
Næh ... Hvad gør dem til in-line elementer?
Avatar billede busschou Praktikant
26. april 2005 - 17:57 #11
nok mit bedste bud på en beskrivelse...ved to sek google søgning ;o)
http://www.webtip.dk/html/syntaks/niveau.php
Avatar billede xtro Nybegynder
26. april 2005 - 18:12 #12
Det er meget godt, men jeg kan ikke huske alt sådan noget. Og hvad har det med span at gøre ...?

Glem det. Jeg gider sgu ikke beskæftige mig mere med det.
Læg svar for point!
Avatar billede wormsk8 Nybegynder
26. april 2005 - 18:17 #13
inline er, som der er endelig er blevet skrevet bare et tag der bruges i linjer?

Som de før nævnte <i>/<b>/<u>!

De danner ikke linjeskif.

Ved ikke hvordan det ellers kan forklares.

"Koder med denne betegnelse, befinder sig på tekstniveau. Dvs. at indsættelse af koden i et dokument ikke forårsager et linieskift, ligesom forfatteren i mange tilfælde heller ikke vil vælge at benytte linieskift før og efter en kode på dette niveau."

Så på den side busschou skrev.
Avatar billede xtro Nybegynder
26. april 2005 - 18:24 #14
Jeg forstår godt alt det med linjeskift. Jeg kan bare ikke finde ud af hvad det har med span at gøre, hvordan span bruges.

Men glem det. Jeg har ikke lært om span, så jeg dropper den bare. Det kan jeg vel godt.
Avatar billede busschou Praktikant
26. april 2005 - 18:33 #15
Span er en måde at definere en gruppe
<span> hejsa med digsa </span> er en gruppe som opfører sig som et inline element...så simpelt er det...du kan så putte andre ting ind i dit span såfremt de også er inline elementer
Hvis du ikke vil lære det..så fint nok..og hvad skal du med et svar?
Gevinsten er jo 0 point så vidt jeg kan se ;o)
Anyways.. du kan klare dig langt hen ad vejen uden brug af span eller div for den sags skyld!
Det er først når du engang vil lave perfekt, smart, valid kode at det kommer ind..sådan ser jeg det :o)
Avatar billede apo Praktikant
26. april 2005 - 18:34 #16
<span> Kan f.eks. bruges til at formatere tekst, overskrifter mv. via classes (CSS).

Eks.: <span class="spantekst">Denne tekst er formateret af spantekst</span>

Hvis du f.eks. har formateret en tekst i en <td> men gerne vil have at overskriften, eller anden tekst, er anderledes formateret kan dette gøres via <span>:

<td class="tekst1"><span class="tekst2">Denne tekst er formateret af tekst2</span><br>Denne tekst er formateret af tekst1</td>

Apo
Avatar billede xtro Nybegynder
26. april 2005 - 18:50 #17
Arg, så gjorde jeg det igen. Det er fordi jeg havde sat prik der hvor man selv vælger hvor mange point ... Jeg har så glemt at skrive det. det er (desværre) sket før.
Men jeg oprtetter en tråd under Fri debat, så kan i hente pointene der (det har jeg set andre gøre).

Og jo, jeg vil gerne lære det. Men jeg hører desværre ikke til de 'hurtigste'.
Avatar billede xtro Nybegynder
26. april 2005 - 18:52 #18
Jeg har stadig svært ved at overskue hvornår jeg skal bruge det.

Vi når nok ikke længere.
Avatar billede xtro Nybegynder
26. april 2005 - 19:00 #19
I kan lægge svar her: http://www.eksperten.dk/spm/613199
Avatar billede xtro Nybegynder
26. april 2005 - 19:03 #20
Læg nu svar i ovenstående tråd, så jeg kan få lukket det her. Kan ikke gå hurtigt nok.
Avatar billede busschou Praktikant
26. april 2005 - 19:05 #21
Du er godt nok en travl mand ;o) ... hvis du tror du kan lære alt om kode hjemmesider og programmering dertil "over night"...så tager du bare grueligt fejl!
Avatar billede xtro Nybegynder
26. april 2005 - 19:09 #22
Det gør jeg ikke. Hvis jeg ikke kan overskue en enkelt kode som denne, så lære jeg det da vist aldrig ...!
Avatar billede apo Praktikant
26. april 2005 - 19:09 #23
Er helt enig med Busschou... Det tager tid at lære, hvis man vil gøre det ordenligt.

Jeg kan (Hvis du ikke kender sitet i forvejen) anbefale www.HTML.dk - Grundlæggende HTML, CSS, ASP, m.v.

Apo
Avatar billede busschou Praktikant
26. april 2005 - 19:13 #24
Selvfølgelig lærer du det da...men det virker som om du har vildt travlt og at hvis du ikke lige forstår noget..ja så er det ligemeget...
Man skal starte et sted..
Hvis du ikke lige forstår <span> tagget...eller et andet tag..så hul i det!
Leg med de andre til du forstår dem...prøv dig frem...
Når så du kan en masse andet så vil du kunne se hvad de tags du ikke forstod gør anderledes...
Men at lære alle tags..vupti...forget it
Avatar billede xtro Nybegynder
26. april 2005 - 19:15 #25
Jeg er sådan indrettet, at jeg ikke er i stand til at fortsætte med noget, før jeg har løst et aktuelt problem. Dvs. før jeg helt har fattet hvordan jeg bruger span, kommer jeg ikke videre. Eller sagt på en anden måde: finder jeg ikke ud af det med span, kommer jeg ikke videre overhovedet. Så enkelt er det.
Avatar billede apo Praktikant
26. april 2005 - 19:18 #26
Prøv at læse dette om <span> og <div>:

http://www.html.dk/tutorials/css/lektion8.asp

Apo
Avatar billede xtro Nybegynder
26. april 2005 - 19:18 #27
Jeg forstod godt eksemplerne, men jeg har svært ved at få øje på en overordnet retningslinje for tag'et. Det er mest af alt det der gør at jeg ikke kan overskue det. Men lad os nu ikke begynde igen. Jeg har delt point ud - til dem der havde lagt svar.
Avatar billede busschou Praktikant
26. april 2005 - 19:18 #28
Hvor gammel er du?...hvad kan du ellers?...hvornår startede du med at lære html?
Vi har forklaret dig hvad span er...
Hvorfor er det et problem for dig at du ikke lige pt forstår det?
Har du lavet en hjemmeside?

---

Ja unskyld alle de spørgsmål. Det er en fin nok indstilling at have at man skal løse sine problemer! .. helt klart!..
Men det virker i din opførsel som om du er nybegynder...pænt nybegynder...så læs de sider der er ..læs en bog... lyt til forklaringer....men du behøver ikke lære alt på en gang...det er der absolut ingen andre som gør!
Avatar billede xtro Nybegynder
26. april 2005 - 19:20 #29
Hvad gør jeg med dem der har lagt svar her hvor der ingen point er. Skal jeg bare klikke på accepter alligevel?
Avatar billede busschou Praktikant
26. april 2005 - 19:20 #30
ja bare gør det
Avatar billede xtro Nybegynder
26. april 2005 - 19:27 #31
Ved ikke lige præcis hvor længe siden det er jeg begyndte med det html. Omkring halvanden uge siden, eller noget i den retning.
Nej, jeg har ingen hjemmeside. Men det var meningen at dette skulle føre til det (en skønne dag). Jeg ved godt der er 'snydemåder' hurtigt at få en side banket op på, men det syntes jeg ikke der er noget ved.
Min alder? Hmm ..., jeg er rimelig ung.
Hvad mener du med hvad jeg ellers kan?
Avatar billede xtro Nybegynder
26. april 2005 - 19:31 #32
En bog. Jeg har bestilt HTML-bogen hos Libris. Så må jeg jo se om det er et godt supplement, eller penge ud af vinduet. Det nytter jo ikke at tingene deri er forklaret, hvis ikke jeg forstår forklaringerne ...
Men jeg kan ikke forstå den ikke er kommet endnu. Er tre dage siden jeg bestilte den.
Avatar billede busschou Praktikant
26. april 2005 - 19:36 #33
Jeg vil bare sige at i mine øjne er www.w3schools.com og www.html.dk de nemmeste begynder steder til såvel html,php,asp,css,xml,xhtml osv
Disse sider burde kunne forstås af alle...med mindre din alder virkelig er så ung?
Altså ikke dårligt ment...men jeg tror bare ikke på der findes nemmere steder
Der er jo alverdens eksempler på www.w3schools.com ...eksempler som man online kan rette i og lege med..
Avatar billede apo Praktikant
26. april 2005 - 19:43 #34
Du lærer ikke nær så hurtigt hvis du ikke har tålmodighed til at sætte dig ordenligt ind i HTML, som hvis du giver dig selv den tid du skal bruge til at lære.

Halvanden uge er ikke meget tid, så vær glad for det du har lært ind til nu, og glæd dig til at lære mere; Det kommer lige pludselig :-)
Avatar billede xtro Nybegynder
26. april 2005 - 19:47 #35
"...burde kunne forståes af alle".
Måske af alle normalt begavede, men måske jeg kun er middel begavet. Så skal det jo være sværere at lære for mig end andre.

Jo der er mange online eksempler på W3. Dem har jeg også både haft glæde af og forstået (på nær et), men der er ikke eksempler til *alt*.
Avatar billede apo Praktikant
26. april 2005 - 20:15 #36
Nu skal du heller ikke gøre dig selv dummere end 'du er'.

At du ikke kan smække et fuldt funktionelt website op efter halvanden uge betyder ikke at du er dum. Det betyder at du er faldet over et område hvor du ikke har den store viden (endnu!).

Lad være med at se så sort på tingene, og lad være med at fortælle dig selv at du aldrig lærer at kode HTML; Du lærer det før eller siden, HVIS du vil og HVIS du giver dig selv den nødvendige tid det tager at lære det.

Apo
Avatar billede busschou Praktikant
26. april 2005 - 20:21 #37
eksempler på "alt" ???
Det er med html som med programmering...man lærer bedst ved "learning by doing"
Altså på dansk "du lærer ved at prøve dig frem"
Du kan ikke læse dig til en fed hjemmeside og korrekt kode
Du vil som alle andre lave TONS vis af fejl i dine sider...
Dem vil du så rette og så vil du lave TONS vis af nye fejl
Og til sidst..så vil du have lært hvad man skal gøre hvor og hvad man kan bruge hvor
Men lad være med at absolut ville lære alt på en uge eller to
Det er der altså ingen andre som har gjort....(de få som har de er sku syge i potten ;o))
Avatar billede xtro Nybegynder
26. april 2005 - 20:31 #38
Til jer begge.

Okay, det skal jeg huske.
---
Jeg giver ikke op.
Jeg kæmper bare lidt med mig selv en gang imellem. Har en tendens til at fortvivle og gå i baglås, når noget giver problemer.
Avatar billede xtro Nybegynder
26. april 2005 - 20:32 #39
Det skyldes et granatchok jeg fik under landgangen ved Normandiet.
Avatar billede xtro Nybegynder
26. april 2005 - 20:35 #40
Var kun gas. :)
Avatar billede apo Praktikant
26. april 2005 - 21:29 #41
Jeg tror at alle før eller siden har været ved et punkt hvor de har tænkt "det her, det lærer jeg aldrig :-(".

Men lige pludselig er man over det punkt, og så går det fremad :-)

Men man skal kravle før man kan gå...

Apo
Avatar billede busschou Praktikant
26. april 2005 - 21:31 #42
og samtidig kan man altså ikke læse en manual til en bil eller flyver og så tro man kan køre bil og flyve...uden først at have prøvet...
så prøv..leg med det..igen og igen...så kommer det