Avatar billede nillerdrengen Nybegynder
26. april 2005 - 14:15 Der er 38 kommentarer og
1 løsning

Problemer med skærmkort Ati radeon 9600xt

Jeg har lige købt et ATI Radeon 9600xt kort. Jeg satte det i min computer i går og konfigurerede det så det passede med min skærm, så ville jeg prøve at spille et spil, og her gik det galt - computeren gik totalt i stå skærmen viste bare en grøn farve. Der var ikke andet jeg kunne gøre end at slukke og tænde igen. Derefter gjorde den det samme mens jeg sad og hørte musik.
Da jeg så prøvede at tænde den idag vil den hverken tænde med det gamle grafikkort, der er internt, eller det nye. Når jeg prøver at sætte skærmen til det nye og tænder min computer kommer der 3 høje bip fra computeren, og caps lock knappen på tastaturet blinker.
Med det gamle kort siger den ikke noget, men skærmen tænder bare ikke.

Jeg har ikke hentet den nyeste driver dertil.

Nogen der ved hvad jeg skal gøre for bare at få min computer tændt igen, eller er den nogen der kender til det her problem?
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. april 2005 - 14:30 #1
Kan du komme ind i BIOS ?
Avatar billede nillerdrengen Nybegynder
26. april 2005 - 14:30 #2
Nej, skærmen er helt sort
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. april 2005 - 14:36 #3
Du har vel ikke tilfældigvis en ekstra strømforsyning, som du kunne prøve med. Umiddelbart lyder det som om den du har i nu, ikke kan håndtere det større strømforbrug som dit nye kort kræver.

Du kunne også prøve at tage diske og/eller cd/dvd drev fra, men selvfølgelig ikke din system disk.
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. april 2005 - 14:37 #4
Selvfølgelig skal du checke forbindelsen mellem grafikkort og skærmen.
Avatar billede nillerdrengen Nybegynder
26. april 2005 - 14:43 #5
Jeg har ikke en ekstra strømforsyning.
Der er forbindelse mellem de 2.
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. april 2005 - 14:45 #6
Og stikkene sidder ordentligt med skruer og det hele ?

Prøv at begrænse strømforbruger ved at tage Diske/drev enheder ud.
Avatar billede nillerdrengen Nybegynder
26. april 2005 - 15:01 #7
Nu har jeg taget både diskettedrevet og dvdafspilleren ud. Jeg har ikke mere deri og den gør stadig det samme
Avatar billede nillerdrengen Nybegynder
26. april 2005 - 15:43 #8
Slet ingen der kan hjælpe?
Avatar billede milter Ekspert
26. april 2005 - 16:00 #9
>  "og konfigurerede det så det passede med min skærm"  >  Kan det tænkes, at du har sat skærmopløsning og refresh rate så højt, at din skærm er brændt af
Avatar billede milter Ekspert
26. april 2005 - 16:04 #10
Kan du ikke se i manualen til dit bundkort, hvad beepkoden betyder?
Avatar billede nillerdrengen Nybegynder
26. april 2005 - 16:07 #11
Min skærm virker fint. Har lige taget kortet ud, og bruger nu det gamle, der virker helt fint.
Hvad er en beepkode?
Avatar billede milter Ekspert
26. april 2005 - 16:30 #12
Du skriver selv: "...vil den hverken tænde med det gamle grafikkort, der er internt, eller det nye".

En beepkode er det/de beep, du hører, når komputeren starter, før skærmbilledet kommer frem. Normalt betyder et kort beep, at alt det grundlæggende er i orden for at få komputeren i gang. Hvis der er flere beeps, så betyder det, at et eller andet ikke virker, som det skal. Hvad der er galt, kan man som regel finde ud af v.h.a. antallet af beeps og om de er korte eller lange. Tit skyldes fejl på dette tidspunkt af opstarten, at der er noget galt med RAM-blokkene eller en af dem.

Prøv at kigge på linket herunder:

http://www.chipset.dk/fejlsogning.htm#3

Men for at kunne bruge beepkoderne til noget, skal du først finde ud af, hvilket bundkort og hvilken BIOS, du har.
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. april 2005 - 16:49 #13
Da det nye kort ikke fungerede med det isat, var det gamle, som jeg forstår er on-board, da deaktiveret i BIOS. ?
Det var derfor jeg i første kommentar spurgte til BIOS.

Hvad hedder dit bundkort?
Det skulle gerne kunne levere den spænding til grafikkortet, som det understøtter. AGP 8x er 0,8 volt, AGP 4x er 1,5 volt og AGP 2x er 3,3 volt. Langt de fleste, for ikke at sige alle, AGP 8x kort kan håndtere både 0,8 volt og 1,5 volt fra bundkortet.
Avatar billede nillerdrengen Nybegynder
26. april 2005 - 16:56 #14
Min beepkode er 1 lang og 2 korte, undersøger lige mit bundkort
Avatar billede nillerdrengen Nybegynder
26. april 2005 - 16:57 #15
Det gamle kort var ikke deaktiveret i bios
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. april 2005 - 17:01 #16
Og så bundkortet ?
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. april 2005 - 17:05 #17
Det kan være fordi det gamle ikke var deaktiveret, men inden du forsøger igen, ville det være fornuftig, at tilsikre, at bundkort og grafikkort passer til hinanden.
Avatar billede nillerdrengen Nybegynder
26. april 2005 - 17:05 #18
Kan jeg finde ud af det på computeren?
Roder rundt efter instruktionsbøgerne
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. april 2005 - 17:07 #19
Står der ikke nogle tal/bogstaver på bundkortet, som kunne ligne noget produkt-navn/nr ?
Avatar billede nillerdrengen Nybegynder
26. april 2005 - 17:11 #20
skal det være noget med agp? der står MS-6541 ver. 1.0
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. april 2005 - 17:13 #21
Er det en compaq ?
Avatar billede nillerdrengen Nybegynder
26. april 2005 - 17:14 #22
ja
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. april 2005 - 17:22 #23
Hvor gammel er den, og har du manualen ?
Avatar billede nillerdrengen Nybegynder
26. april 2005 - 17:32 #24
Jeg har en bog der hedder getting started og quick setup... fik vist ikke mere med. Det er en compaq evo d310 og er ca 2 år gammel
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. april 2005 - 17:36 #25
2 år, så tror jeg den understøtter dit kort.

Har du den tændt med det gamle kort i lige nu ?
Avatar billede nillerdrengen Nybegynder
26. april 2005 - 17:37 #26
ja
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. april 2005 - 17:41 #27
Ok, du skal ind i BIOS, for at deaktivere dit on-board grafik.

Du slukker for den, og starter den igen, og trykker på tasten der bringer dig ind i BIOS. På min er det DEL knappen, men det må stå i din guide, hvilken knap det er på din.

Find er sted i BIOS hvor der stå noget med On-Board Graphic, og sæt det til Disable. Husk at gemme ændringen inden du afslutter.

Når du afslutter, så vil den genstarte, men når den gør det, så trykker du bare på start knappen, og holder den inde til PC'en går ud.
Avatar billede nillerdrengen Nybegynder
26. april 2005 - 17:44 #28
Jeg har taget ati kortet ud af maskinen for at kunne starte computeren op igen for ca 45 minutter siden. Skal jeg deaktivere on-board kortet, slukke computeren, sætte ati kortet i og åbne computeren igen?
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. april 2005 - 17:48 #29
Nej.

Du skal genstarte den, og i opstarten skal du ind i BIOS og deaktivere on-board.

Når det er gjort som skrevet 26/04-2005 17:41:36 så ender du jo op med den slukket.

Så sætter du ATI kortet i, og starter !
Avatar billede nillerdrengen Nybegynder
26. april 2005 - 18:04 #30
Jeg kan ikke finde det i bios - kan jeg ikke bare deaktivere det i enhedshåndtering i windows? jeg har xp pro
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. april 2005 - 18:06 #31
Hvis det er et on-board grafikkort, det har jeg forstået på dig, so vil det lægge beslag på de samme hardware resourser, som dit nye skal bruge.

Er der ikke et punkt der hedder on-board devices, derunder plejer det at ligge.
Avatar billede nillerdrengen Nybegynder
26. april 2005 - 18:08 #32
nej, overhovedet ikke. der er ikke meget jeg kan pille ved derinde...
Avatar billede nillerdrengen Nybegynder
26. april 2005 - 18:08 #33
Det er et on-board grafikkort
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. april 2005 - 18:11 #34
Åh, der kan være en jumper på bundkortet, der vælger on-board.

Prøv lige at checke i din guide.
Avatar billede nillerdrengen Nybegynder
26. april 2005 - 18:14 #35
Der står ikke noget om bundkortet i de bøger jeg har fået med. Send et svar, så får du points. Jeg vil ikke spilde din tid mere. Prøver lidt selv.
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. april 2005 - 18:27 #36
Jeg syntes, at de må være mest rimelig, at problemet bliver løst først.

Jeg har en stærk formodning om at det kun drejer sig om at få deaktiveret on-boart grafik.
Avatar billede nillerdrengen Nybegynder
26. april 2005 - 18:29 #37
Jeg prøver at gøre det i windows.
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. april 2005 - 18:40 #38
Jeg ville skrive til Compaq og spørge dem om hvordan du deaktiverer dit onboard grafik på din PC. Det er en EVO ik' ?
Avatar billede nillerdrengen Nybegynder
27. april 2005 - 19:21 #39
Jo, det er en EVO