Avatar billede signori Nybegynder
26. april 2005 - 09:59 Der er 9 kommentarer

Hvordan styrer jeg total antal af sider i footeren

Hej,

jeg har et stort word dokument hvor der er en forside der ikke har et sidenummer. Side 2 har sidenummer 1. I footeren står der nu side 1 ud af 100 (dokumentet er 100 sider incl forsiden). Jeg kan se at NUMPAGES tager dokumentets totale antal sider incl. forsiden. Jeg vil gerne have at der står side 1 af 99. Kan ikke trække 1 fra numpages på en eller anden måde. Eller kan jeg ændre dette et andet sted?

Jeg kan selvfølgelig ændre det manuelt istedet for at bruge numpages, men da det er et dynamisk dokument vil det gøre vedligeholdelsen af dokumentet mere besværligt.
Avatar billede lx2ba Novice
26. april 2005 - 10:19 #1
Citat fra MSWord2000 SP3:
Indsætte sidetal med angivelse af det samlede antal, f.eks. "Side 3 af 12"
Klik på Sidehoved og sidefod i menuen Vis.

Klik på Skift mellem sidehoved og sidefod  på værktøjslinjen Sidehoved og sidefod, hvis du vil placere sidetallene nederst på siden.

Klik på Indsæt Autotekst på værktøjslinjen Sidehoved og sidefod, og klik derefter på Side X af Y.
Avatar billede kkd Nybegynder
26. april 2005 - 10:19 #2
Hvis du har forside og indhold i to sektioner, er det ikke noget problem at kun lade den tælle total antal sider i indholdssektionen!
Avatar billede signori Nybegynder
26. april 2005 - 10:34 #3
lx2ba => det er jeg klar over men det er ikke det jeg spørger om.

kkd => Du har ret, men problemet er at jeg ca har 40 section breaks. Så det bliver ikke godt.
Avatar billede motz2405 Nybegynder
26. april 2005 - 11:35 #4
Den første section der er forsiden. lav page numbering på den tryk på knappen format vælg continue from previous section, og vælg at ikke skal vise nummeret på forsiden.

Anden section lav page numbering på den. Tryk knappen format. vælg start at 1. Prøv om det virker
Avatar billede motz2405 Nybegynder
26. april 2005 - 11:49 #5
Har selv knoklet med problemet adskillige gange, men de fleste gange har jeg ændret Y manuelt. Her skal du være opmærksom på at den laver tallet om hver gang du opdaterer din indholdsfortegnelse. Så det smarteste er nok bare at fjerne Y og skrive tallet manuelt ind. Altså 99. Jeg ved udemærket Det ikke er den smarteste løsning, men man undres jo tit når man bruger Microsoft Produkter!!.

Er selv skiftet til LaTeX, og det er supercool og ser rigtig professionelt ud.
Avatar billede jkrons Professor
26. april 2005 - 14:11 #6
Der findes en metode - som jeg ikke lige har eksakt i hovedet, men den går i princippet ud på at indslætte koden NUMPAGES i et felt og så trække 1 fra i stedet for at bruge den standardiserede kode. Altså noget i stil med {={NUMPAGES}-1}. Men du skal ikke skrive det, det skal indsættes som felter.
Avatar billede jkrons Professor
26. april 2005 - 14:12 #7
Prøv evt at gå i groups.google.com og søg efter Word & Numpages
Avatar billede jkrons Professor
26. april 2005 - 15:37 #8
Du kan gøre sådan:

I den aktuelle sidefod skriver du fx Side (indsæt sidetal) af

Tryk så Ctrl+F9 så der sættes { }. Mellem tuborgparenteserne skriver du = og indsætter feltet "antal sider" fra værktøjdslinien. Derefter skriver du -1. Trk så Skift F9 for at skjule feltkoderne. Så skulle det gerne virke.
Avatar billede signori Nybegynder
26. april 2005 - 16:03 #9
jkrons det virker perfekt. Vil du smide et svar.