Avatar billede johndoesacc Nybegynder
25. april 2005 - 19:41 Der er 11 kommentarer og
5 løsninger

dd kloning af windows xp harddisk

Jeg skal klone en harddisk med dd (fra en linux live cd). Der er windows xp på harddisken. Jeg har gjort dette mange gange successfuldt med maskiner der har præcis samme hardware inkl. samme harddisk. Så det har jeg check på og jeg har endda lavet smarte ting til at optimere det. :)

Men når jeg gør det til en maskine med anden hardware, så vil windows ikke starte op efterfølgende. Jeg gætter på det enten er fordi jeg kopierer til en harddisk med en anden geometry osv, eller også er det fordi windows har noget kopibeskyttelse der gør at jeg ikke kan køre installationen på en anden maskine med anden hardware (cpu, mac id på netkortet, osv).

Så der er to ting at finde ud af. Hvorfor det ikke virker og hvad jeg skal gøre for at det virker. :)

PS. Jeg skriver i generelt kategorien, fordi det både kan være et issue med windows eller et generelt spørgsmål om partitioner, harddiske, dd, osv.
Avatar billede bufferzone Praktikant
25. april 2005 - 19:50 #1
Windows XP installationen er relativt maskin specefik, og indeholder specefikke oplysninger om forskellige hardware specefikationer. Især chipssæt har stor betydning for at et bit stream image (kopi lavet med dd) fra en xp installation vil kunne virke på en anden.

Jeg vil tro at du kan bruge et bit stream image fra en maskine på en anden maskine med anden hardware, herunderandet chipssæt ved at lave en repair efter maskinen er bootet med imaget isat

1:Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP CD, husk at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom.
Når den har installeret nogle foreløbige filer skal du;

2: springe det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsætte din installation (nyindstalation)

3: Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev.

4: Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L) eller du vil lave en repair (R) - det er her du skal trykke på R.

5: Og du vil nu se at den laver en helt ny indstalation men det dejlige er bare den beholder alle dine indstillinger og dit skrive bord intakt men nu har du sluppet for alle dine fejl og mangler :-)

6:PS husk at have din CD-Key klar, denne skal bruges da det jo er en "nyinstallation"

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q315341

taget fra resten ;o)

Man kan komme ud for at miste data eller programmers opsætning efter geninstallering, reparation eller opgradering af Windows XP, hvis den er preinstalleret OEM version.
Det er informationen placeret i mapperne: All Users, Default User, Start menu, Startup group og Shared Documents som mistes.

Det sker blandt andet, hvis man benytter en af følgende scenarier :

1. Man geninstallerer XP til samme mappe eller foretager en in-place opdatering

2. Man reparerer XP ved hjælp af boot fra CD'en og herefter vælger R (Repair)

3. Man opgraderer OEM versionen til en fuld retail version

Årsag: Når man først starter en preinstalleret OEM version af Windows XP, oprettes der følgende fil: %Windir%\System32\undo_guimode.txt.
Den er årsagen til, at ens data og opsætninger mistes, hvis en af ovennævte muligheder foretages.

For at løse problemet, slet eller omdøb da "undo_guimode.txt" filen FØR man geninstallerer, reparerer eller opgraderer.Hvis SP1 er lagt ind slettes "undo_guimode.txt" filen, så kig ikke forgæves efter den.

Selvom dette ødelægger lidt af fidusen ved et image, så mener jeg at deter eneste mulighed.

Hvis du vil læse lidt om dd utilitien, så læs denne artikel
http://www.eksperten.dk/artikler/685
Avatar billede Slettet bruger
25. april 2005 - 19:53 #2
Det kan helt enkelt ikke lade sig gøre 100% optimalt, reglerne siger klart at hvis du vil bruge den fremgangsmåde du beskriver skal det være på fuldstændig ens maskiner
Avatar billede johndoesacc Nybegynder
25. april 2005 - 20:22 #3
Så kan jeg jo NÆSTEN ligeså godt installere windows om almindeligt. Det er jo fordi jeg har fået en kloning ned på under 7 min. Hvis jeg så bare kunne redigere i registreringsdatabasen eller en fil for at få den til at tro at den nye computer er god nok, så ville jeg kunne administrere mange maskiner på en nem måde.
Avatar billede Slettet bruger
25. april 2005 - 20:25 #4
"Så kan jeg jo NÆSTEN ligeså godt installere windows om almindeligt" Det har du helt ret i
Avatar billede johndoesacc Nybegynder
25. april 2005 - 20:26 #5
Det er ikke et spørgsmål om hvordan jeg redigerer i registreringsdatabasen eller ændrer en fil eller noget, for jeg har check på at gøre tingene og lave automation ud af det. Men jeg vil gerne vide hvor den gemmer de her informationer og hvad der skal ændres for at den godtager det. Det burde f.eks. ikke være noget problem at ændre dens netværksnavn fra linux live cd'en.
Avatar billede bufferzone Praktikant
25. april 2005 - 20:35 #6
Du kan ikke komme ud over tingene ved at redigerer. Det er derfor at man oftest laver et image for hvertype maskine man har. Tricket med en repair bruges bl.a. hvis du skifter motherboard på en maskine, men kan også bruges ved images.
Avatar billede johndoesacc Nybegynder
25. april 2005 - 20:41 #7
Men det må da kunne gøres... Er det måske fordi den har noget i stil med linux's kernel'er der optimerer til cpu typen osv? Kan man ikke på en eller anden måde erstatte de filer eller noget der skal til?
Avatar billede johndoesacc Nybegynder
25. april 2005 - 21:16 #8
Nu har jeg fundet et tool der hedder sysprep. Det ser ud til at det vil gøre tricket:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;302577&sd=tech

Selvom jeg ville nu være lidt glad hvis jeg kunne bruge et normalt image og så bruge nogle linux kommandoer til at få det til at virke. :)
Avatar billede Slettet bruger
25. april 2005 - 21:20 #9
Jeg vil forsat vove den påstand at det jeg skrev 25/04-2005 19:53:47 også vil gøre sig gældende her
Avatar billede johndoesacc Nybegynder
25. april 2005 - 21:24 #10
vil det der sysprep ikke virke hvis det er 2 forskellige maskiner?
Avatar billede bufferzone Praktikant
25. april 2005 - 21:35 #11
sysprep vil kunne håndtere nogle at tingene. som jeg husker sysprep håndtere den f.eks disk controller problemer, men ikke chipssæt problemer og heller ikke forskellige processorer.

Jeg kan heller ikke gennemskue om en sysprep kan bruges i forening med dd eller om du skal have fat i f.eks. Norton gost
Avatar billede johndoesacc Nybegynder
25. april 2005 - 22:13 #12
hmmm... kan man måske ikke installere drivere på imaget før man gemmer det og så vil den kunne starte op på den nye maskine? eller måske fortælle den at den skal autodetecte det når man genstarter?
Avatar billede bufferzone Praktikant
25. april 2005 - 22:22 #13
Hvis du vil have succes med images, SKAL du anvende rimelige ens maskiner. Alt andet vil være noget juks, der i det lange løb vil give dig flere problemer end nyinstallation.

Hvis du har forskellige maskiner kunne du overveje over-the-network instalation, e.v.t via multicast hvis du kan få det til at virke ordentligt.
Avatar billede johndoesacc Nybegynder
25. april 2005 - 23:43 #14
har man samme problem hvis man bruger norton ghost og alle de der?
Avatar billede bufferzone Praktikant
26. april 2005 - 08:45 #15
Dybest set ja, Det er ikke image programmet derer problemet, det er det at maskin specefikke ting inkompileres i styresystemets kernel, hvorfor imaget giver problemer når det pludselig skal køre på en anden maskine med andre specifikationer.

Sysprep kan håndtere nogle af tingene men ikke alle og besværet gør det ofte nemmere at ny installerer.

Jeg køber mine maskiner i klumper af normalt 45 til 65 stk. af gangen og disse placeres så jeg kan image installere dem. Jeg arbejder pt med 8 forskellige images og selv jeg er relativt ofte nødt til at ny installere enkelte mskiner der skal være lidt anderledes end de andre
Avatar billede johndoesacc Nybegynder
03. april 2006 - 10:02 #16
Gav lige point. Undskyld det tog næsten et år. :) Jeg havde glemt den. Løsningen var ganske enkelt et image per maskinetype, hvilket egentlig også var ok. Man kan endda lave det med en partitionsstørrelse der er meget tæt på hvad der ligger på windows installationen og så kan man udvide den til resten af HD-størrelsen som en del af image-scriptet. Super cool.