Avatar billede rene2u Nybegynder
01. april 2001 - 12:12 Der er 5 kommentarer og
5 løsninger

Køb af bærebar ! Hjælp Please !

Hjææælp min først bærebar skal nu købes !

Hvem kender ikke det at man ved køb af pc udstyr
bagefter bliver gjort klar over detaljer som gør at man fortryder købet...
det vil jeg gerne undgå nu (igen):  ;-)

Jeg skal have en bærebar og type/størrelse bestemmes vel udfra
det krav jeg har til den, afhængig af hvad den skal bruges til:

Jeg skal bruge den til, selvfølgelig at have med mig således at jeg kan udføre opgaver udenfor hjemmet,
samt at køre i netværk med min Stationære pc, så jeg kan tage den med mig op i stuen mens den
er forbundet med med Pc ´en på kontoret i kælderen. Således jeg kan være mere sammen med min familie, -
samtidig med at jeg har mulighed for at arbejde lidt ind imellem.

Hvilke opgave derejer det sig om:
CAD / tegne- arbejde, web-design, tekstbeh, regneark. og mindre grafiske programmer.

Det jeg som krav har stillet er :
min. 13,3 TFT skærm/display
min. 128 mb ram
DVD drev
Ca. pris 14.000 - 17.000 kr (inkl. moms)

Skal det være af mærkerne
Compaq
Webtec Note
Vega
Asus
Toshiba Satelite

??????????????????????????????

Jeg har samlet nogle forskellige typer med priser m.m.
på flg adresse,
http://home19.inet.tele.dk/rene2u/main/kob.htm

hvilket, ville være det bedste køb ? jeg er rimelig afslappet overfor
at f.eks. købe i A-Z, Merlin etc. da jeg personlig kun har haft gode
erfaringer herfra.

Hjælp mig !?
rene2u

Avatar billede jolleberg Nybegynder
01. april 2001 - 12:22 #1
Af dem der er på den side du nævner er det klart at foretrække webtech note! Men hvis jeg selv skulle ud at købe ny bærbar pc havde jeg foretrukket en ibm!
Når men held og lykke med købet!

-Jonas
Avatar billede limemedia Nybegynder
01. april 2001 - 12:24 #2
Hvis du vil køre grafisk arbejde på en bærbar vil jeg seriøst overveje at gå op i en anden klasse af bærbare. Jeg har en \"stor\" bærbar med en 450mhz processor, 256mb ram og 15\" skærm til at lege på, men har du sans for at lege med lidt detaljer i dine billeder skal du have en god bærbar.

jeg vil anbefale dig at kigge på Dells Inspiron serie... 15\" skærm med min 1400*1050 opløsning og ram på grafikkortet.

prisen vil nok nærme sig de 25k, men dell har en god leasing løsning til firmaer. du vil med sikkerhed få *MEGET* mere valuta for din penge på den måde

/ Lars
Avatar billede pawlarsen Nybegynder
01. april 2001 - 12:37 #3
Der er flere af de nævnte pc\'er som er rigtig gode. Hvis jeg skulle anbefale dig en ville det være Compaqen. Jeg har selv haft både en Dell og en Compaq bærebar, og begge har fungeret upåklageligt. Harware mæssigt virker Compaqen dog mest gennemtænkt...

Held og lykke med købet :-)
V-H
Paw
Avatar billede driis Nybegynder
01. april 2001 - 12:39 #4
Jeg har god erfaring med Asus\' bærbare; men de andre mærker er også kram. Alle mærker er kvalitet, så du bør ikke vælge efter mærket, men indholdet af hardware.

Èn af de ting du skal kigge efter, er den maksimale opløsning på skærmen - hvis du skal lave CAD arbejde på den, skal du have en skærm, der kan køre mindst 1024x768. En anden ting er, at i mange bærbare deles grafik RAM med den alm. SDRAM - så når der står 128 MB RAM, kan det ske, at 32 MB bruges af grafikkortet, og der egentlig kun er 96 MB RAM til rådighed - dét skal man være opmærksom på; og jeg har i et par tilfælde set at der har været store problemer med at en maskine med den slags \'shared\' RAM til at køre ordentligt - men på den anden side, når det er en bærbar der sælges af så anerkendte firmaer, virker den naturligvis - men det er at foretrække, med en bærbar hvor grafik og alm. RAM er adskilt.

Ligeledes, hvis du kan finde en bærbar, der kan bruge alm. 168 pins SD-RAM, så har du gode muligheder for at opgradere senere. Det er godt nok ikke mange modeller, der kan dét, men hvis du kan finde én der kan det, koster det ikke det helt store at sætte 128 MB RAM mere i - og dét er virkelig noget der kan mærkes, specielt til dit brug. Hvis du får de ekstra 128 MB, vil jeg endvidere råde dig til at installere Win2000 i stedet for WinME, som levereres med de fleste bærbare i dag.

Mht. processor vil det selvfølgelig være at foretrække, hvis du kan få råd til en Pentium III; men det skal ikke være på bekostning af skærm eller RAM - og en Celeron vil også være tilstrækkeligt, men naturligvis lidt langsommere.

Til sidst vil jeg lige tillade mig at henlede din opmærksomhed på Midt-Data, hvor du kan få samlet en maskine helt efter dine præferencer - der er tale om et ukendt mærke, men det er kvalitet og fungerer godt - jeg kender 2 personer der har købt bærbar dér, og de er tilfredse med købet. Fordelen er, at du helt selv kan vælge indholdet af hardware, og er ikke nødt til at slå dig til tåls med de store firmaers færdige konfigurationer.:
http://www.midtdata.dk/asp/bestil/leftmenu.asp?Kategori=Notebook
Eneste problem er, at det hurtigt bliver noget dyrt at sammensætte sin bærbare selv et sådant sted.
Avatar billede lotte48 Nybegynder
05. april 2001 - 20:04 #5
Med de krav du stiller til den - så skal du være opmærksom på, om du kunne få brug for en seriel port. Godt nok kan man købe USB->seriel-convertere, men det er ikke alle perifere enheder, der kan anvendes med en sådan.

I så fald skal du op i en prisklasse over 15.000.
Har netop haft dette problem - og endte med at købe en Hewlett-Packard hos El-Giganten i Herlev.

Den er helt perfekt. Hvis jeg ellers skulle vælge - så ville jeg vælge Dell eller Asus.

/lotte
Avatar billede nomiz Nybegynder
05. april 2001 - 20:06 #6
kunne ikke lade være med at grine da jeg så dit, noget komiske navn: rene2u.. lol
Avatar billede rene2u Nybegynder
05. april 2001 - 22:30 #7
>> nomiz
øhhhh undskyld hvad sjovt er der lige ved det !!!?
http://www.fotx.net/rene2u
Avatar billede rene2u Nybegynder
05. april 2001 - 22:31 #8
Takker for alle de gode svar .... jeg overvejer færdig hen over weekende og så går det løs med handlen !!
Tak !

rene2u
Avatar billede rene2u Nybegynder
07. april 2001 - 18:10 #9
>> nomiz
-------så skulle du se mit password........*lol*
Avatar billede a-zap Nybegynder
06. marts 2002 - 19:49 #10
Hey

jeg har en vega 1 ghz....som jeg gerne skulle have soldt..hvis det var noget....der er mange der skriver at det er en dårlig maskine man jeg vil nu mene at dn er okey..det eneste problem er bar at den blæseren larmer en anelse..mn det er en vanesag....Vr det noget...der følger lovlig programmer og os me.....