Avatar billede jmax Nybegynder
24. april 2005 - 21:14 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Uddeling af IP(er)

Hej...
Jeg kunne godt tænke mig at sætte min server (freebsd) op til at dele ip'er ud til min klient (en debian workstation), så langt så godt!

Men jeg har kun adgang til dynamiske ip'er fra TDC hentet via DHCP.

Jeg har to netkort i min server (går ud fra dette er nødvendigt)

Nogen løsningsforeslag? Eller er det slet ikke muligt?

Al materiale, eller konkrete idéer modtages med kyshånd :)

Med venlig hilsen
Jacob Max Jensen
Avatar billede arne_v Ekspert
24. april 2005 - 21:17 #1
Følgende konfig bør virke:

TDC----(TDC IP via DHCP)FreeBSD(fast IP)----(lokal IP via DHCP)Debian
Avatar billede jmax Nybegynder
24. april 2005 - 21:26 #2
Tak Arne, præcis samme model jeg havde tænkt på, har du en idé til hvordan man rent faktisk kan føre den ud i livet? :)
Avatar billede arne_v Ekspert
24. april 2005 - 21:33 #3
Du skal:
  - konfigurere det udvendige net kort på FreeBSD til at bruge DHCP
  - konfigurere det indvendige net kort på FreeBSD til fast IP
  - konfigurere og starte dhcpd på FreeBSD
  - konfigurere net kort på Debian til at bruge DHCP

Jeg har aldrig prøvet selv men der er masse af info på nettet - følgende
dukkede bl.a. op via Google:
  http://www.chrisranjana.com/freebsd-handbook-documentation/network-dhcp.html
Avatar billede simonvalter Praktikant
24. april 2005 - 22:30 #4
du skal nok også kigge på nat http://www.freesbee.dk/howtos/F3/nat.html
Avatar billede jmax Nybegynder
26. april 2005 - 09:00 #5
Tak drenge...
Jeg har kigget lidt på m0n0wall og synes det virker rigtig tiltrækkende på mig ;)

Burde denne løsning ikke virke?:

TDC(DHCP)-SERVER(m0n0wall)-SWITCH(UPLINK)-KLIENT

Jeg går ud fra man skal bruge et krydset kabel mellem server og switchens uplink?

I kan læse lidt om m0n0wall her http://m0n0.ch/wall/
Avatar billede simonvalter Praktikant
26. april 2005 - 12:53 #6
jo m0n0wall virker sikkert men det samme kan freebsd jo klare. men husk at dhcp jo kun tildeler ip's. NAT sørger for at du kommer igennnem.
Avatar billede jmax Nybegynder
26. april 2005 - 13:34 #7
Okay, det vil sige jeg ikke skal regne med m0n0wall selv kan opsætte NAT? =)
Avatar billede simonvalter Praktikant
26. april 2005 - 15:32 #8
nå det ved jeg ikke noget om.. jeg snakkede i forhold til freebsd. men  m0n0wall burde klare det.
Avatar billede jmax Nybegynder
26. april 2005 - 16:50 #9
Her fået det til at virke rigtig godt med m0n0wall... :)

Smider i lige nogle svar?
Avatar billede arne_v Ekspert
26. april 2005 - 16:53 #10
ok
Avatar billede simonvalter Praktikant
26. april 2005 - 16:54 #11
her