Avatar billede ildhat Nybegynder
23. april 2005 - 11:41 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Acer Aspire 1363wlmi

Hej,

Jeg står og skal ud og købe ny bærbar, som skal bruges til diverse internet opgaver, studie, programering osv. Dvs. jeg ikke har brug for den vilde spilbærbare.
Jeg overvejer at købe Acer Aspire 1363wlmi fra TDC butikken (http://salg.tdc.dk/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/TDC-Privat-Site/da_DK/-/DKK/ViewProductDetail-Start;sid=SKgkWEc0GPEkWAVeX1zk8A4Wo3aqcdYqleHaDNsvzDzrI2kaK4Af_DYuZoZHcNYqleE=?ProductUUID=CIoKamdMQEgAAAEDwQLsKWSV&CatalogCategoryID=&JumpTo=BrowseStandardCatalog&dogtag=tdc_p_data_pc_laptop&CategoryName=tdc_p_data_pc_laptop&CategoryDomainName=TDC-PrivatCatalog). Kender en der selv har en Acer Aspire og har haft denne i snart et år, uden problemer. Men vil lige høre, om nogen selv har haft problemer med Aspire serien? Vil gerne sikre mig at jeg får noget ordentligt. Ved godt at den ikke er vildt dyr, men penge hænger jo ikke på træerne. Især ikke når man er studerende ;)

Jeg håber nogle har noget konstruktivt at sige. På forhånd tak :)

Specs:
# Processor: Mobile AMD Sempron™ processor 3000+ (62w) with 256 KB L2 cache, AMD PowerNow!™ teknologi, AMD HyperTransport™ teknologi support
# Chipset: VIA K8N800 series
# Skærmtype: 15,4" WXGA farve TFT LCD skærm med 1280 x 800 pixel opløsning
# Grafikkort: NVIDIA® GeForce™ FX Go5200 med 64 MB ekstern DDR video RAM, supporter 8X AGP and Microsoft® DirectX® 9.0b
# Hukommelse: 512 (2x256) MB of DDR333 memory, upgradérbar til 2 GB når man bruger Dual soDIMM moduler
# Harddisk: 80GB ata100
# Optisk drev: DVD-Dual (DVD og CD læser og skriver). Læse: 4X DVD+R, 4X DVD+RW, 4X DVD-R, 4X DVD-RW, 8X DVD-ROM, 24X CD-ROM. Skrive: 4X DVD+R, 2.4X DVD+RW, 2X DVD-R, 2X DVD-RW, 16X CD-R, 10X CD-RW
# Netkortværk: LAN: 10/100 Mbps Fast Ethernet; Wake-on-LAN klar, Wireless LAN: integrated Acer InviLink™. 802.11g Trådløs løsning, supporterer Acer SignalUp teknologi
# Modem: 56K ITU V.92 data/fax software modem med PTT godkendelse, Wake-on-Ring klar
# Lyd: Lydsystem med to indbyggede højttalere; SoundBlaster-Pro og MS-Sound kompatibel
# Batteri: 8-cell Li-ion 4000 mAH batteri ca. 3 timers batteritid
# Porte: 4 USB 2.0 ports, IEEE 1394 port (firewire), Ethernet (RJ-45) port (Netkort), Modem (RJ-11) port, S-video/TV-out (NTSC/PAL) port, Ekstern skærm (VGA) port, ECP-/EPP- kompatibel parallel port. Infrarød (FIR) port, PC kort slot (1 Type III eller 2 Type II)
# Stik: Microfon/line-in jack, hovedtelefoner/højtaler/line-out port. DC-in stik til AC adapter
# Mål: W361 x D292,5 x H47,3 mm
# Vægt: 3,6 kg
Avatar billede huset Praktikant
23. april 2005 - 11:46 #1
Hejsa

Du skal holde dig fra AMD til notebooks. De er langt efter Intels og deres centrino platform. Varme og støj, er få af de ting der trækker AMD ned.

Til dine formål, og til næsten samme pris, vil jeg klart anbefale denne

http://www.pc-direct.dk/Configurator.aspx?ID=528

Har centrino arkitekturen i sig, og et af markedet bedste grafikkort
Avatar billede ildhat Nybegynder
23. april 2005 - 12:03 #2
huset > levering, først i maj så det er desværre udelukket da jeg gerne skal kunne gå ud og købe den i næste uge. desuden, foretrækker jeg at købe den slags i en butik så jeg kan beskue varen, før jeg køber den.

andre der har kommentarer omkring Acer maskinen?
Avatar billede huset Praktikant
23. april 2005 - 12:06 #3
Jeg tester maskiner dagligt, og vil IKKE tilrråde dig at tage en AMD notebook.

du vil komme til at hade den maskine.

Men det er dine penge
Avatar billede ildhat Nybegynder
23. april 2005 - 12:09 #4
huset > udover at maskinen bliver for varm med støj fra kølesystemet til følge? hvad er der ellers af ulemper ved AMD notebooks?
Avatar billede huset Praktikant
23. april 2005 - 12:16 #5
Mange ting.

Bl.a. strømforbruget, muligheden for deeper sleep, størrelsen på maskinen, levetiden på batteriet

CITAT

Centrino er et varemærke fra Intel, og det er Intel's nye teknologi til bærbare computere.

Centrino-teknologien er udviklet til at gøre bærbare computere mindre og give dem langt bedre batteritid uden at gå på kompromis med hastigheden.

Ny Pentium processor
Den væsenligste del af Centrino-teknologien er Intel's særlige Pentium M processorer, som er en helt ny gren i Intel's Pentium 4 4 familie.

En markant forbedret processorarkitektur betyder, at den nye Pentium M-processor kan afvikle programmer hurtigere ved en lavere clockfrekvens end andre processorer. Blandt andet fordi Intels chipsetchipset 855 sørger for en optimal styring af data-trafikken mellem Pentium M-processoren og drev, grafikkort, RAM og andre eksterne enheder.

Det betyder, at Pentium M-processoren kan koncentrere kræfterne om beregninger frem for transport af data. En Amitech FreeNote med 1,6 GHz Pentium M-processor er således mindst lige så hurtig som en pc med en Pentium 4-processor på 2,4 GHz.
En Pentium M-processor svarer ca. til:
1,4 Ghz => Pentium 4 2,0
1,5 Ghz => Pentium 4 2,2
1,6 Ghz => Pentium 4 2,4
1,7 Ghz => Pentium 4 2,6

Husk at dette er ca. opgivelser, da det er meget svært at sammenligne forskellige processorer på denne måde.

Meget mindre strømforbrug

Intel's nye Pentium M-processor halverer strømforbruget i forhold til traditionelle processorer. Det skyldes blandt andet, at Intels Speedstep-teknologi, der regulerer processorens aktuelle strømforbrug i forhold til de enkelte programmers behov, er optimeret i Centrino-udgaven. Varmeudviklingen er som følge heraf betydeligt lavere end ved andre bærbare pc'ere med samme høje ydeevne. Derfor skal der ikke køles ret meget, og det har banet vejen for at designe en let og slank bærbar pc.

Men hovedgevinsten er en batteritid der strækker sig over halve og hele dage, og det har hidtil været uopnåeligt på bærbare med den stærkeste teknologi.

AMD Mobile
AMD's mobile processorer yder mere end Pentium M, men har tilgengæld ikke så lang batteritid, typisk det halve (2 - 2½ time).
Det er PowerNow! teknologien, som gør at den yder så meget, da den kun skruer ned for hastigheden, når der ikke er brug for det.
Avatar billede huset Praktikant
23. april 2005 - 12:23 #7
Ganske meget ja!
Avatar billede huset Praktikant
23. april 2005 - 17:36 #8
fik du svar nok?
Avatar billede ildhat Nybegynder
24. april 2005 - 16:18 #9
Ja. Jeg lader lige spørgsmålet stå åbent resten af dagen og ser om der er nogle andre der har noget at sige :)