Avatar billede warni Nybegynder
22. april 2005 - 23:22 Der er 59 kommentarer og
1 løsning

Trådløst netværk funger ikke - HJÆLP

hejsa,

Har lige skaffet mig en trådløs router fra netgear og har net adgang via webspeed. Jeg kan simpelkthen ikke komme på, hverken trådløst eller med tråd!! Når jeg søger efter netværk finder den da netgear, men ingen netadgang.. den skriver nogle gange at trådløst netværk fundet, men når jeg så prøver at logge på, finder den ingenting... Nogen der kan hjælpe??
Avatar billede dragonknight Juniormester
22. april 2005 - 23:45 #1
Det må være fordi din router ikke har fat i din internetleverandør.

Jeg mener at kunne huske, at netgear har en Setup Wizard på deres router, og den kan detecte hvilken type forbindelse du har.
Prøv at køre den, og se om ikke det hjælper.
Under router status bør du kunne se hvad den har fundet frem til. Der skal der også være en knap der hedder noget med connection status.
Prøv dig frem med det !
Avatar billede warni Nybegynder
22. april 2005 - 23:47 #2
sku den setup wiz, ligge på tilhørende cd?? For sys ik jeg kan finde den og hvor finder jeg router status??
Avatar billede dragonknight Juniormester
22. april 2005 - 23:59 #3
Nej, åben din browser, og http://www.eksperten.dk/spm så skriver du 192.168.0.1 og trykker på enter. Router setup/status siden i routeren skulle gerne komme op.
Avatar billede dragonknight Juniormester
22. april 2005 - 23:59 #4
Der skulle have stået:

I stedet for  http://www.eksperten.dk/spm så skriver du 192.168.0.1
Avatar billede dragonknight Juniormester
23. april 2005 - 00:05 #5
http://kbserver.netgear.com/main.asp kan du gå ind under support, og søg efter manualen til din router.
Avatar billede warni Nybegynder
23. april 2005 - 00:05 #6
okay ja...men problemet er at jeg slet ikke kan gå på nettet.. jeg skrev oz den adresse og den kom da oz frem med adgangskode osv, men derefter skrevf den at den ikke kunne finde siden????
Avatar billede dragonknight Juniormester
23. april 2005 - 00:12 #7
Prøv admin som brugernavn, og password som password
Avatar billede warni Nybegynder
23. april 2005 - 00:21 #8
det er admin i begge.. og det så der den ik vil finde siden.. men den kan heller ikkke med tråd.. eller vent lige.. prøver li med tråden i så..
Avatar billede dragonknight Juniormester
23. april 2005 - 00:23 #9
I det felt hvor den vil have brugernavn, skriver du admin.

I det felt hvor den vil have password, skriver du password.
Avatar billede warni Nybegynder
23. april 2005 - 00:33 #10
så jeg tilbage. Den vil sku ik. gør som du siger, går oz igennem 3.gang, men skriver 401 Unauthorized... Ved ikk hvorfor...
Avatar billede dragonknight Juniormester
23. april 2005 - 00:38 #11
hvilken router er der tale om ?
Avatar billede warni Nybegynder
23. april 2005 - 00:45 #12
netgear trådløs router - 11 M/bit
Avatar billede dragonknight Juniormester
23. april 2005 - 00:50 #13
Den må have et produkt nummer/navn?
Avatar billede warni Nybegynder
23. april 2005 - 00:52 #14
MR814 V2
Avatar billede dragonknight Juniormester
23. april 2005 - 00:59 #15
Er den brugt ?
Avatar billede warni Nybegynder
23. april 2005 - 01:02 #16
nej den er ny.. og jeg har oz resettet den.. men skal jeg installere noget software??? For det har ´følger der ikke med tror jeg..
Avatar billede dragonknight Juniormester
23. april 2005 - 01:06 #17
Nej, softwaren ligger på routeren. Læs i din installation guide punkt 2. Der står username og password som du skal bruge for at komme til softwaren på routeren.

Din PC skal selvfølgelig være koblet til routeren.
Avatar billede warni Nybegynder
23. april 2005 - 01:07 #18
det er den oz... og har lige tjekket om kablerne er i orden.. og det er de.... jeg sys det er meget mærkeligt...
Avatar billede dragonknight Juniormester
23. april 2005 - 01:10 #19
Har du kørt guiden netværksinstallation i kontrolpanelet ?
Avatar billede warni Nybegynder
23. april 2005 - 01:11 #20
nej... det skal man måske først før jeg går ind på den der adresse???
Avatar billede warni Nybegynder
23. april 2005 - 01:11 #21
altså netkortet er installeret hvios det var det du tænkte på!!!
Avatar billede dragonknight Juniormester
23. april 2005 - 01:12 #22
Åben denne computer. Klik på netværksteder i venstre side. klik på vin netværksforbindelser i venstre side.

Har du en lan forbindelse der ? ? ?
Avatar billede warni Nybegynder
23. april 2005 - 01:13 #23
der er en lan forbindelse og en trådløs forbindelse
Avatar billede dragonknight Juniormester
23. april 2005 - 01:16 #24
Højreklik på lan forbindelse og vælg status. Klik på understøttelse.

Hvad skirver den der ?
Avatar billede warni Nybegynder
23. april 2005 - 01:20 #25
adresse type: tildelt af DHCP
og så står der ip adresser osv..
Var det det du tænkte på??
Avatar billede dragonknight Juniormester
23. april 2005 - 01:21 #26
ja hvilken IP og hvilken gateway ? ? ?
Avatar billede warni Nybegynder
23. april 2005 - 01:25 #27
ip: 80.167.216.12
undernetmaske: 255.255.255.0
standard getaway: 80.167.216.1

Men lige nu kører jeg jo ikke via routeren, da den ikke virker.. kører direkte via webspeeden. Er det tallene du ska ha, når jeg har tilsluttet routeren??
Avatar billede dragonknight Juniormester
23. april 2005 - 01:38 #28
standard gateway er IP adressen for routeren, når du er koblet til den, og Ip adresse er den adresse som routeren har tildelt dig. Du skal selvfølgelig være koblet til routeren via kabel.

Hvis du ikke får en standard gateway og IP adressen når du er koblet til routeren, så er netværket ikke sat rigtig op.

Hvis du kører direkte gennem modem for at være her på eksperten, så er det et andet netværk end det der skal bruges når du skal gennen routeren.

Det er ved at være sengetid, men du kan da koble dig til routeren, og så køre guiden netværksinstallation i kontrolpanelet. Du skal vælge den option at du kobler dig til internettet via en privat gateway. Når den er kørt færdig, så skulle du kunne logge dig på routeren fra en browser ved at bruge 192.168.0.1 i adresse feltet, og bruge admin som brugernavn og password som password. Der skulle du gerne kunne finde setup wizard. Kør den.

Vi må tage det op i morgen, hvis der er behov for det.

God nat.
Avatar billede warni Nybegynder
23. april 2005 - 01:41 #29
ok. det vil jeg prøve. mange tak for hjælpen og hvis det ikke fungere, så skriver jeg det lige. Og hvis du så har tid/lyst, kan vi jo kigge på det..
Avatar billede dragonknight Juniormester
23. april 2005 - 09:47 #30
Jeg kan se at du har fået forbindelse gennem tråd.
Avatar billede dragonknight Juniormester
23. april 2005 - 09:48 #31
Hvilken IP og hvilken gateway har du gennem tråden ? ? ?
Avatar billede warni Nybegynder
23. april 2005 - 09:49 #32
jeps.. og jeg har li for 2 min siden kommet på trådløst.. Jeg satte wimdows til at konfigurerer det tror jeg.. MEn nu mangler jeg bare sikkerheden.. Jeg ikke helt sikker på jeg forstår hvordan..
Avatar billede dragonknight Juniormester
23. april 2005 - 10:01 #33
Ja for ellers er der også en guide i kontrolpanelet til dette.

Sikkerhed, lige et øjeblik !
Avatar billede dragonknight Juniormester
23. april 2005 - 10:05 #34
Du bør sætte den op til kun at acceptere Bestemte trådløse netkort netkort.

I setup af router skal du til et sted hvor der står noget lignende:

Wireless card access list, og der skal også være en trykknap ud for den "setup access list. Den trykker du på.
Avatar billede dragonknight Juniormester
23. april 2005 - 10:12 #35
Så klikker du på Turn Access Control On checkbox. og klikker på ADD, og den kommer op med de kort den kan se. Du markerer dit kort, og trykker udfør.
Avatar billede dragonknight Juniormester
23. april 2005 - 10:19 #36
Nu er der ikke andre end det/de kort du har tilladt der kan komme på routeren, men andre kan lytte med på linien, og derfor skal du have sat WEP op. WEP = Wireless Equivalent Privacy.
Avatar billede dragonknight Juniormester
23. april 2005 - 10:19 #37
Er du med ? ?
Avatar billede warni Nybegynder
23. april 2005 - 10:30 #38
jep.. den tror jeg jeg er klar på.. har li været i bad, derfor forsinkelsen.. 2 sek, så prøver jeg lige.. forresten, så går der noget galt når jeg sætter nr. 2 comp på, som er forbundet med tråd. Når den går på er det som om min står af.. Men det har vel ikke noget at gøre med vi kun har 1 ip adresse, vel???
Avatar billede dragonknight Juniormester
23. april 2005 - 10:33 #39
Nej, for din router bruger kun 1 IP til nettet, og tildeler interne IP til aalle de PC'er du kobler på.
Avatar billede warni Nybegynder
23. april 2005 - 10:33 #40
ja, har sat mit netkort op nuj.. så mangler der bare det her wep!!!
Avatar billede dragonknight Juniormester
23. april 2005 - 10:36 #41
Der skal være et punkt der hedder security options, og der skal du markere WEP og trykke apply
Avatar billede warni Nybegynder
23. april 2005 - 10:37 #42
det som om den smider mig af efter 5 min. så ska jeg ind og klikke opret forbindelse igen!!!
Avatar billede dragonknight Juniormester
23. april 2005 - 10:40 #43
En gang til. Marker WEP. Authentication Type vælger du shared key. Encryption Strength: vælg du bare 64.
Passphrase:  der skal du skrive en eller anden kode af bogstaver eller tal, og så trykke på Generate.
Avatar billede dragonknight Juniormester
23. april 2005 - 10:43 #44
Det kan være fordi du anvender en PC med både kabel og trådløst. Min erfaring siger, at der er lettest at konfigurere routeren fra en kabelforbindelse, og nnnår det hele er sat op, så skifte til en trådløs forbindelse, og sætte det op.
Så koble den trådløse netværkkort fra indtil videre.
Avatar billede warni Nybegynder
23. april 2005 - 10:43 #45
Jeg kan inde i wireless settings noget der hedder security encryption...
Avatar billede warni Nybegynder
23. april 2005 - 10:47 #46
så har jeg genereret en kode.. ska jeg bruge den nogen steder?? Skal vel sætte mit netkort op til det eller hvordan??
Avatar billede dragonknight Juniormester
23. april 2005 - 10:52 #47
Ja, den skal du skrive ned, for den skal du bruge til det trådløse netværkskort.
Avatar billede dragonknight Juniormester
23. april 2005 - 10:53 #48
NU skal du trykke på APPLY
Avatar billede dragonknight Juniormester
23. april 2005 - 10:57 #49
Er du kommet så langt ?
Avatar billede warni Nybegynder
23. april 2005 - 11:08 #50
ja, så har jeg skrevet det ned.. men den logger stadig af efter de her 5 min..
Avatar billede dragonknight Juniormester
23. april 2005 - 11:19 #51
Har du installeret det trådløse netkort på den pc du er på nu ?

har du installeret drivers til det ?
Avatar billede warni Nybegynder
23. april 2005 - 11:28 #52
ja, der er installeret driver.. men det er fra den recovery cd som følger med!!! altså der er oprettet forbindelse, men den skriver der ikke er. Men det kan være jeg lige skal prøve at opdatere driveren engang.
Avatar billede dragonknight Juniormester
23. april 2005 - 11:31 #53
Hvilket netkort er det ?
Avatar billede warni Nybegynder
23. april 2005 - 11:37 #54
ja, det var oz lige det jeg ville finde ud af... jeg kan ikke se hva det hedder
Avatar billede warni Nybegynder
23. april 2005 - 11:48 #55
kan det være et der hedde broadcom 802.11g wireless NIC
Avatar billede dragonknight Juniormester
23. april 2005 - 12:11 #56
Normalt er det således, at man på nuværende tidspunkt i installationen sætter det trådløse netværks kort til maskinen og lader XP finde det. I den proces er der et lille setup program bliver gjort tilgængelig i system tray nederst til højre på skrivebordet. Der kommer en lille ikon, som man kan aktivere setup programmet. Det er i dette du skal skrive det SSID navn, som din router har, eller bede den om selv at finde din router.
Det er også her du fortæller kortet at det skal bruge WEP, og hvilken KEY du anvender. KEY's skal være den samme for både router og netkort.

Det er ligesom processen i det, og jeg kan ikke komme nærmere, når jeg ikke kender hvilket kort du anvender helt specifikt. Det kan jo være, at du allerede nu har et lille ikon i system tray, som forbinder dig til setup programmet.
Avatar billede warni Nybegynder
23. april 2005 - 12:18 #57
jeg tror jeg har klaret det nu.. Nu viser forbindelsen som logget på og krypteringen er slået tioll...

Så det bare lige det sidste - er det ligemeget om det er 64 el 128 kryptering?? Og det er noget med jeg skal åbne en pert for at få msn tiol at virke på min kærestes comp, ik??

Og tak for hjælpen forrestenm, det er jeg rigtig rigtig glad for..
Avatar billede dragonknight Juniormester
23. april 2005 - 12:31 #58
64 eller 128 ? ?

Det er op til dig. Krypteringen er kun til at forhindre andre, at være med på en "lytter". Nu er det jo ikke Fort Knox der skal beskyttes, men det er op til dig.

Med hensyn til MSN, så kan jeg på min firewall konfigurere automatisk, så den fikser selv det med portene. Jeg er nok ikke den rette til at hjælpe dig med det ! !

Jeg siger velbekomme, og virker det som du vil have det, så kan du jo passende lukke spørgsmålet ved at markere mit navn til venstre nederst, og trykke accepter.
Avatar billede warni Nybegynder
23. april 2005 - 12:33 #59
det hele kører nu... mange tak for hjælpen og velfortjente point til dig..
Avatar billede dragonknight Juniormester
23. april 2005 - 12:36 #60
Jeg takker for points  ;-)