Avatar billede rasmusdegnbol Nybegynder
22. april 2005 - 11:44 Der er 10 kommentarer

manglende specialtegn?

Hej Alle

Efter en længere tids kamp med B-One's lorte servere og totalt manglende support har jeg endelig fået skiftet mit domæne til den udenlandske udbyder Media Temple.

I forbindelse med dette har jeg opdaget en underlig ting. Specialtegn og lignende virker ikke hos dem, mest irriterende er selvfølgelig manglende æ,ø og å.

Det virker ikke på nogle sider, MEN underligt nok på en enkelt nyhed jeg postede igår!

Jeg har virkelig ingen idé om hvor fejlen ligger eller hvad jeg har glemt at tage højde for i min kode?

ta et kig på
www.trancetrips.dk
og
http://www.trancetrips.dk/v2/info.php

Nogle der kan hjælpe mig?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
22. april 2005 - 11:45 #1
Du skal huske at sende en content-type med. Det er slet, slet ikke serveren der er noget galt med.
Avatar billede hyberpreprocessor Nybegynder
22. april 2005 - 11:47 #2
erikjacobensen det har han nu også

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">

Men serveren har ingen betydning, det er din egen kode det er galt med.
Hvis din texteditor kører UTF så brug &aaelig; osv. istedet
Avatar billede Slettet bruger
22. april 2005 - 11:49 #3
Et hurtigt gæt er at det givet vis fordi siderne sendes med en content encoding af UTF-8 og det du har skrevet er iso-8859-1. Enter skal du finde en UTF-8 edition at skrive med alternativt skal du sørge for at content-encoding er iso-8895-1.
Avatar billede rasmusdegnbol Nybegynder
22. april 2005 - 11:54 #4
okay, hvordan gøres det så? Har ikke den vilde viden omkring charsets osv.?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
22. april 2005 - 11:55 #5
Jeg mener en korrekt content-type. Det er ligemeget hvad der står i <meta> tags når serveren har valgt at sende en

  Content-Type: text/html; charset=UTF-8

i http-headerne. Det er php-script, så du laver bare din egen/eller retter den der er:

  header("text/html; charset=iso-8859-1");
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
22. april 2005 - 11:55 #6
Een gang til

  header("Content-Type: text/html; charset=iso-8859-1");
Avatar billede rasmusdegnbol Nybegynder
22. april 2005 - 18:19 #7
Det virkede med mine gamle data tak....næste problem er hvordan jeg får alt nyt data til at blive skrevet som iso-8859-1 ??
Avatar billede rasmusdegnbol Nybegynder
22. april 2005 - 18:22 #8
og/eller er der en måde at konvertere mine gamle data til UTF-8??
Avatar billede rasmusdegnbol Nybegynder
22. april 2005 - 20:00 #9
jeg fandt en løsning! :) mange tak for svarene det ledte mig på det rette spor! smider lidt points!
Avatar billede rasmusdegnbol Nybegynder
22. april 2005 - 20:15 #10
hvordan smider man de skide points? deler dem imellem jer!