Avatar billede nitro007 Nybegynder
21. april 2005 - 17:19 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Min PC vil pludselig ikke tænde skærmen

Halløjsa gutter,

Jeg plejer at skrive her når man pc strejker, i plejer at kunne hjælpe, og håber i også kan det denne gang :)

Min Pc som har kørt upåklagelig det sidste årstid gjorde noget ret mystisk igår aftes. Den havde stået tændt og jeg havde ikke brugt den, men da jeg kom og ville slukke den inden jeg hoppede i seng var den frossen og der var et box på skræmen hvor der stod at systemet var blevet genstartet pga. graffikkortet ikke svarede, et eller andet med at den ikke kunne åbne tegn et eller andet.
Nå men ville da lige se hvad det var for noget, så jeg genstartede den, så da den startede op kørte den alt igennem som den plejede men da den skulle til at vise skrivebordet gik den bare i sort skærm, hmm underligt tænkte jeg og genstartede den, denne gang prøvede jeg i fejlsikret genstand, her nåede den også bare til sortskærmn, med en markør i toppen der blinkede få sekunder, også genstartede den automatisk.
Sikke noget skidt tænkte jeg og hoppede i kassen. Da jeg så idag kom hjem fra job så ville jeg lige se hvad den gjorde idag, frygtede selvfølgelig det samme som igår, men idag fik jeg den til at gå ind i fejlsikret tilstand, så kom den samme dialog boks som da jeg fandt den frossen igår, med at det var fordi Geforce TI4200 ikke svarede og at den havde haft en uventet lukning. Nåede lige at læse det hele og så frøs den igen, og så genstartede den selv, denne gang tændte skærmen bare ikke :S

Hmm, nu var gode råd dyre, nu ville skærmen slet ikke tænde? På mit bundkort er der sådan 4 lamper omme bagved som man alt efter farven på dioderne kan udlæse nogle vejl. jeg så at nr. 2 diode lyste rødt og slpg det op i manualen, og der står der ""Initializing floppy drive contoller" den lampe blev ved med at lyse rød, hvilket den ikke plejer. Hev så floppy drevet fra og så holdt den godt nok op med at lyse, men skærmen tændte stadig ikke. Jeg har så lige prøvet at bytte skærm kabel og grafikkort, intet af det hjælper.

Er der nogen af jer der ved hvad det kan være der driller her?

Opsætning:
MSI 648max bundkort med sis 648 chipssæt
Intel Pentium 4 2.4ghz Northwood cpu
Geforce TI4200
Level one netkort
Maxtor 120gb harddisk
Win XP pro

På forhånd tak

Johan
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
21. april 2005 - 17:24 #1
umiddelbart ville jeg tro det VAR grafikkortet, så kan du ikke teste det i en anden pc..?
Det kan også være psuén, der er stået af.
Siger den nogle beeps..>>http://www.amptron.com/html/bios.beepcodes.html
Avatar billede nitro007 Nybegynder
21. april 2005 - 17:57 #2
Halløj igen, jeg testede grafikkortet i min lillebrors pc og der funkede det fint, men jeg så at vores stømforsyninger havde samme stik, altså P4 stik hvilket kom bag på mig da hans er et gammel MSI board med en 1800xp cpu. Nå men jeg fik hevet den fra hans og over i min og så tændte skærmen sgu, men så begyndte den at skrive noget med at jeg skulle gå ind i min bios for at sætte min disk op, men jeg kunne ikke trykke del kun esc også gik den i sort, men tror ikke det har noget med de at gøre. Men jeg får lige anskaffet mig en ny PSU også vender jeg lige tilbage, på forhånd mange tak !
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
21. april 2005 - 18:05 #3
du skal sikkert bare lige ressete bios..O)
Avatar billede nitro007 Nybegynder
21. april 2005 - 18:07 #4
Hvordan gør jeg det nemmest, ved at flå batteriet ud eller skal jeg fjerne en jumper eller hvordan?
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
21. april 2005 - 18:09 #5
jumperne er klart at foretrække..O)
Det tager et split sek., men husk lige at slukke pcén..O)
Du skal så sætte alting op bagefter,, diske m.m.., du kan evt. "load bios default"
Avatar billede nitro007 Nybegynder
21. april 2005 - 18:19 #6
Okay, fandt også lige i manualen hvor jumperen sad, at resette BIOS er vel det samme som at Cleare CMOS?
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
21. april 2005 - 18:33 #7
jeps...O)
Avatar billede nitro007 Nybegynder
26. april 2005 - 21:13 #8
Så røg der en ny psu i og så virker møget sgu, super klasse ;)

Point til dig -Bartfreak, takker og bukker for hjælpen =)