Avatar billede leviking Nybegynder
21. april 2005 - 14:00 Der er 8 kommentarer

Hot or Not in User Experience?

Hej

Jeg er blevet bedt om at forberede en rapport om hvad der er HOT or NOT i user experience / user interface design. Jeg er selv ansat i en sådan position óg skal forberede en rapport til ledelsen. Så synes jeg det kunne være sjovt at få at vide hvordan andre fuldtidsbeskæftigede ser på dette?

Med HOT / NOT menes de metoder eller værktøjer, der er på vej frem - eller væk - indenfor domænet.

Jeg håber dette lidt løst formulerede diskussionsemne falder i tråds med ekspertens pointsystem - der er 200 point til den mest udførlige tilbagemelding.
Avatar billede mjl Nybegynder
21. april 2005 - 15:49 #1
Vil du ha' en færdig rapport, eller?
Avatar billede leviking Nybegynder
21. april 2005 - 19:25 #2
Det var da en ualmindelig negativ kommentar. Det er vist tydeligt, at du ikke har din færden blandt professionelle indenfor feltet user experience og design.

Nej, jeg vil naturligvis ikke have en færdig rapport.

Jeg kunne godt tænke mig at høre, hvad andre med _interesse og erfaring_ mener om emnet HOT or NOT. Det er interessant, når man sidder i det private erhvervsliv, at høre hvordan andre oplever de "hotte" emner, versus de "uddaterede".

Ingen point (eller karma) til dig!
Avatar billede tglahn Nybegynder
11. maj 2005 - 14:51 #3
Ja det var en latterlig kommentar

Jeg vil sige

Hot:
Personas
Human/Robot Interaction
Emotional design

Not:
Heuristics
Flash
Participatory design

Det var lige kort fra sidebenene.
Avatar billede leviking Nybegynder
11. maj 2005 - 14:54 #4
Ja...

Human robot var vist det helt hotte til konferencen i Canada.

Jeg synes det er en sjov kommentar du har omkring parcitipatory design og jeg har tendens til at være enig i at det er på vej væk.

Jeg vil dog også fremhæve

Hot:
Goethes farvelære
Blink-tags

Not:
XHTML

:-)

Nej jeg tror ikke eksperten er det rette sted til usability-orienterede spørgsmål. Det er vist mest for _tekniske_ eksperter.
Avatar billede tglahn Nybegynder
11. maj 2005 - 14:58 #5
Jeg kan se at han "altid er i godt humør" på hans profil.... lækkert at se folk føre deres markedsføring ud i livet.

takker for point
Avatar billede jannicks Nybegynder
15. juni 2005 - 15:17 #6
Jeg vil sige:

Cooperative Evaluation: Videooptagelser af brugere der afprøver jeres og eller konkurrentens produkt + kommentarer fra brugerne. Det virker altid rimeligt hæftigt at se brugerne gå løs på et interface - som evt. blot er en mock-up uden funktionalitet (her skal man jo selvfølgelig spørge ind til hvilke funktioner brugeren TROR hun / han ville få adgang til. Hvor meget krudt man vil lægge i bruger-test er jo selvfølgelig afhængigt af projektet størrelse...

En kommentar ang. Personas: den oplagte fare er at man laver nogle 'tynde' personas, der dybest set er helt ukritiske overfor produktet. Det andet problem er jo at man nemt (hvis man ikke har en bank af personas + god research) kan komme til at lave personas, der ligner én selv.

Endellig må jeg anbefale en af hovednavnene i f.b.m. Personas, nemlig amerikanske Alan Cooper (http://www.cooper.com/) og hans bog "The Imates Are Running The Asylum"
Avatar billede mjl Nybegynder
23. juni 2005 - 16:42 #7
Jamen sorry da - det var ikke ment så hårdt...og ja, tglahn, måske er jeg latterlig, men din kommentar til mig, er vel heller ikke så venlig endda - eller? :)
Avatar billede mortenjp Nybegynder
30. juni 2005 - 00:32 #8
De fleste råd angående oplagrede og genbrugte personas er vist "Lad være". Argumenterne går på at persona'en skal have helt specifikke mål, som passer til det software man designer.

Leviking: Blink-tags?