Avatar billede maxmuldjord Nybegynder
20. april 2005 - 18:58 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Smertefri installation af ny harddisk

Ja som overskriften siger. Jeg har en mistanke om at min gamle disk er ved at være udtjent og derfor nok bliver nødt til at købe en ny. Men jeg har jo en masse filer og programmer liggende. Hvad er den absolut nemmeste og sikreste måde at flytte alle disse data og programmer på? Jeg mener over på den nye disk? Hvis jeg køber en ny disk skal jeg så aktivere XP igen? Jeg overvejer en 200 GB disk og dele den i tre, lyder det ok? Og endelig er det til for alm. mennesker at finde ud af at skifte en HD? flere sp på en gang og derfor også 100 p.
Avatar billede dragonknight Juniormester
20. april 2005 - 19:33 #1
Avatar billede dragonknight Juniormester
20. april 2005 - 19:33 #2
http://www.helgec.dk/xp-install.html skulle det være sorry
Avatar billede henriktha Nybegynder
20. april 2005 - 19:37 #3
Du kan kopiere din disk over på den ny med Partition magic eller Norton Ghost.
(På den måde undgår du at skulle geninstallere Windows og alle dine programmer)

Windows skal IKKE aktiveres hvis du bruger ovenstående måde.

Antal partitioner er jo lidt op til hvad du bruger computeren til, men 3 lyder fint i mine ører.

Ja det er til for alm. mennesker bare man husker master/slave (en lille jumper) bagpå harddisken.

Fik jeg det hele med ?? ;-)
Avatar billede maxmuldjord Nybegynder
20. april 2005 - 19:51 #4
dragonknight >> dine links peger på en "jordforbindelse ting" samt om installering af XP

henriktha >> Kræver det at begge diske er sat i samtidig? Ellers har jeg svært ved at se hvorledes man kan gøre det 8>) ved du evt. hvilke af de programmer der er billigst?
Avatar billede henriktha Nybegynder
20. april 2005 - 20:22 #5
Du starter med at sætte din nye disk til som slave, uden at ændre andet på din computer.

Kopier de nuværende data til den nye disk.

Udskift den gamle disk med den nye (Husk at den nye nu skal stå som master).

Start computeren og så skulle alt være som før ;-)
Avatar billede thov Forsker
21. april 2005 - 02:04 #6
Norton Ghost må være det mest anvendelige, specielt til senere backup's. Når den nye disk sidder som slave, så partitioner den først med XP. Er den gamle disk ikke partitioneret, så køres Ghost med 'Disk to partition' - gamle C-drev til første partition på nye disk.
En Ghost-kørsel 'disk to disk' vil nemlig slette opdelingen af den nye disk.
Avatar billede sheine Nybegynder
21. april 2005 - 16:03 #7
Du kan også når du har sat den nye harddisk i som ovenfor beskrevet bruge XP egen "Guiden overførsel af filer og indstillinger
til at flytte dine programmer og andet.

Start > tilbehør > systemværktøjer > Guiden overførsel af filer og indstillinger
Avatar billede henriktha Nybegynder
21. april 2005 - 22:46 #8
Sheine >> Det gør man ikke hvis man virkelig ønsker det samme da det bestemt ikke er alt den tager med :-(