Avatar billede etif Nybegynder
20. april 2005 - 14:04 Der er 3 kommentarer

Tomcat 4.1 forskel på at anvende ip og dns navn i url

Jeg har en tomcat 4.1 som web-server og anvender ie 6.0 som web-browser. Desuden kører serveren tomcat er installeret på xp med  service pack 2.

Jeg synes at det virker som om at ip-adresse anses for at være mere usikkert end dns-navn.
Er der nogen der kan forklare mig hvad forskellen er set fra Tomcat/IE på at anvende ip i stedet for dns-navn ?
Findes der evt. nogle opsætninger, der skal rettes/sættes op, for at browser/server opfatter ip og dns-navn som to sider af samme sag ?
Det er ikke tilfælde i øjeblikket; hvis jeg redirigerer fra en url med ip til en url med dns-navn kommer en advarsel om at der skiftes til en anden site. Det omvendte er ikke tilfældet hvorfor ?
Avatar billede arne_v Ekspert
20. april 2005 - 14:38 #1
Du bør vel altid bruge navn.

Begrundelse: name based virtual host (flere CNAME som peger på samme IP adresse)
kræver et navn
Avatar billede arne_v Ekspert
20. april 2005 - 14:41 #2
Hvis nummer og navn matcher bør browseren kunne gennemskue det men husk at
localhost=127.0.01 xxxxx=n.n.n.n
Avatar billede etif Nybegynder
20. april 2005 - 15:05 #3
Ja, det gør jeg også normalt, men jeg undrede mig over hvad det var der skete.
Jeg anvender ikke name based virtual host (tror jeg i hvert fald ikke), men en DNS-tabel, kan det være årsagen til browserens mærkelige opførsel med at give  en advarsel om at der skiftes site fra current site (Ip-adressen) til intranet site (dns-navnet). Jeg anvender ikke localhost/127.0.0.01 men xxxxx/n.n.n.n, selv om jeg afvikler siderne lokalt på den server, hvor tomcat er installeret.