Avatar billede gigo Nybegynder
20. april 2005 - 09:47 Der er 26 kommentarer og
2 løsninger

Radeon Powercolor 9600xt 256mb fryser ved film

Hej, som overskriften siger går mit nyindkøbte grafikkort i kuk. Før havde jeg et Geforce 4 128mb som jeg aldrig har haft problemer med...
Jeg har installeret XP på ny - det er fuldt opdateret, virus besyttet osv - jeg bruger driverne fra http://www.tul.com.tw som er deres egen side...
Jeg har ingen problemer med spil eller andre ting.

Det den gør, er at når jeg afspiller en film fx. mpeg, avi, så afspiller den 2sec og fryser så - når jeg så lukker video programmet bipper computeren og der går ca 1min før jeg kan bruge den igen.

PLZ hjælp
Avatar billede edvardj Novice
20. april 2005 - 09:48 #1
kan det være noget codecs ?? eller driver til dit ATI kort husk aat bruge den nyeste driver :-)
Avatar billede tubber Juniormester
20. april 2005 - 09:55 #2
Lydder som et codec problem er det en bestemt filtype den gør det ved f.eks. xvid eller divx ?
Avatar billede gigo Nybegynder
20. april 2005 - 10:11 #3
Jeg har K-Lite Mega Codec pack (den jeg altid har brugt uden problemer)
Og ja har de nyeste driver :D
Flere forslag - har også skrevet til TUL'es support nu...
Avatar billede plazm Nybegynder
20. april 2005 - 10:13 #4
prøv at hente driverne fra ATI's egen side.
Avatar billede tubber Juniormester
20. april 2005 - 10:17 #5
Check om blæseren kører på kortet ? (hvis der er blæser på) det kan også være et varmeproblem
Avatar billede huset Praktikant
20. april 2005 - 10:22 #6
Skift til ATI drivers.

Har du installeret chipset drivers?
Avatar billede huset Praktikant
20. april 2005 - 10:38 #7
Mangler du et codec, vil http://www.headbands.com/gspot/ fortælle dig det
Avatar billede gigo Nybegynder
20. april 2005 - 11:29 #8
Tak huset - det var da et brugbart link (Husk at gøre dig selv åben for pints)
Jeg vil prøve med ati's driver >>Tubber - hvorfor skulle computeren kun dø under afspilning af film og ikke spil hvis det var blæseren...??

Så har jeg lige nogen flere spørgsmål: Jeg har også problemer med DVI tilslutningen - det er ikke altid den vil finde signal med mit kort og i spil blinker den (Bliver sort en gang hver 2-30sec i 1 sec ad gangen ca)

Og så har jeg noget i min bios der hedder Graphics Aperture Size (This field sets the size of mapped memory for agp cards... osv (32, 64, 128, 256, 512) Skal dette stå til 256 hvis man har sådan et grafikkort ?? Eller er det noget computeren tager af ens Ram ??
Avatar billede huset Praktikant
20. april 2005 - 11:36 #9
Og så har jeg noget i min bios der hedder Graphics Aperture Size (This field sets the size of mapped memory for agp cards... osv (32, 64, 128, 256, 512) Skal dette stå til 256 hvis man har sådan et grafikkort ?? Eller er det noget computeren tager af ens Ram ??----> det burde din BIOS auto detecte, så hold dig fra denne.
Avatar billede tubber Juniormester
20. april 2005 - 12:15 #10
Apature size er hvor meget man tillader computeren at bruge af dens ram til gfx kortet hvis der er brug for det.....
Avatar billede tubber Juniormester
20. april 2005 - 12:17 #11
Der står noget om det her:
http://www.ocfaq.com/article.php/overclocking/vidcard/43

Og her er en tweak optimering af ATI Catalyst kort, og der bliver apature size også nævnt:
http://www.tweakguides.com/ATICAT_1.html
Avatar billede huset Praktikant
20. april 2005 - 12:18 #12
Tubber > det er automatiseret :D

Men korrekt ja
Avatar billede tubber Juniormester
20. april 2005 - 12:18 #13
Efter hvordan jeg læser den er det optimale 64mb tildelt, men man kan komme ud for det er nødvendigt med lidt mere.......men det står der om i guiden.....

og til dem med geforce kort er guiden her:
http://www.tweakguides.com/NVFORCE_1.html
Avatar billede huset Praktikant
20. april 2005 - 12:30 #14
Tubber > har du selv stillet på denne feature nogensinde? :D

Citat:
Graphic Aperture Size
Noget som de færreste nogensinde støder på, men dem som har prøvet at rode med BIOS værdier kender det nok. Værdien bestemmer hvor meget hukommelse der reserveres til et AGP grafikkort. Oftest vil det bedste resultat være at sætte værdien til enten 64 eller 128 MB. For mange computere har det dog reelt ingen betydning hvad værdien er sat til. Dette skyldes at Graphic Aperture Size først bruges når grafikkortets egen hukommelse er opbrugt.
Avatar billede tubber Juniormester
20. april 2005 - 12:44 #15
Jeg har sat min til 128, da jeg har rigeligt ram at tage af, men jeg skal lige ha nærlæst den tweakguide for nvidia så ryger den måske ned igen......

Ydelse er der ikke den mærkbare forskel da de spil jeg spiller ikke kræver så meget af mit gfx kort (dog med små undtagelser)....men jeg skal ha chekket det på konens maskine (hun har kun et gf4mx og det holder "pause" til tider i UT).....
Avatar billede gigo Nybegynder
20. april 2005 - 17:24 #16
Okay tak i to - i har besvaret aperture size finrt - MEN MEN MEN

Hvad med mit problem med DVI og blinkende/sort skærm.... Det er rocker øv...
Dette problem havde jeg HELLER ikke med mit Geforce :D
Avatar billede tubber Juniormester
20. april 2005 - 17:33 #17
Altså hvis du har afinstallere driveren til geforcekortet og installeret den nyeste driver fra ATI og den stadig flikker på den måde så kan det være en fejl i kortet
Avatar billede huset Praktikant
21. april 2005 - 07:42 #18
Vi er enig!
Avatar billede gigo Nybegynder
22. april 2005 - 09:47 #19
okay - jeg sidder foran min kom nu... så det må testes!
Avatar billede huset Praktikant
22. april 2005 - 10:36 #20
glæder mig til feedback så
Avatar billede tubber Juniormester
22. april 2005 - 13:19 #21
btw det kan også være en ide at teste dine ram......
Hent memtest86 på http://www.memtest86.com
Ramfejl har det med at give de mærkligste fejl, jeg havde en maskine der ikke ville komme billede på fordi der var en fejl i en ramblok.......
Avatar billede gigo Nybegynder
25. april 2005 - 09:15 #22
okay, det er nogle super links....
jeg har forresten hentet det der gspot... kørt en video og nu køre det hele fint... hmmm ???

Jeg har taget mit vga stik ud af min samsung skærm, og køre nu ren dvi - sat min aperture size op til 128, slået fast write fra på mi radeon kort og nu køre det både i spil og med videoer.. Men kan ikke sige hvilken en af tingene der gav udslaget...

Huset og tubber kan i ikke åbne jer selv for points ??
Avatar billede tubber Juniormester
25. april 2005 - 09:31 #23
Rart at hører det funker :)

og skal vi ikke bare sige det er en kombination hehe
Avatar billede gigo Nybegynder
25. april 2005 - 09:45 #24
joo hehe.... Huset er det en bruger eller eksperten selv ??
Avatar billede tubber Juniormester
25. april 2005 - 09:54 #25
det er en bruger
Avatar billede huset Praktikant
25. april 2005 - 16:52 #26
svar
Avatar billede gigo Nybegynder
26. april 2005 - 13:55 #27
Tak for jeres svar begge to ! ;)
Avatar billede gigo Nybegynder
12. maj 2005 - 13:16 #28
den begyndte igen at gøre knas...
men afinstalleret k-lite mega codec pakken og nu køre det fint som det skal...
vil bare lige holde jer opdateret - kunne jo være der var en eller to individere i danmark der kom ud for det samme.. hehe