Avatar billede grohnheit Nybegynder
19. april 2005 - 16:03 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

NVIDIA GeForce 6610 XL 128mb

heyyy....
Jeg ville lige hører hvor godt mit grfik kort er....
det er med PCI express x16

Men sammen lignet med fx et GeForce fx 5700 256mb, hvor stort er mit så???

Og hva betyder det der PCI express, og hva kan jeg bruge det til ?
Avatar billede huset Praktikant
19. april 2005 - 16:13 #1
PCI Express er afløseren til bussystemerne PCI og AGP som bruges til overførsel af data i bundkortet. PCI har traditionelt stået for data fra harddisk, lydkort, netkort og lignende, mens AGP udelukkende tog sig af data fra grafikkortet. Ulempen ved disse to systemer er deres begrænsede båndbredde; PCI kan kun transportere 133 MB pr. sekund, mens AGP ved 8X kan transportere lidt over 2 GB pr. sekund. PCI standarden har i årevis været presset til det yderste, og AGP vil nå sin grænse før eller siden. Derfor er PCI Express udviklet som en fælles afløser.
Med den nye standard kan mange enheder kommunikere med hinanden samtidigt, i modsætning til tidligere, hvor kun to enheder havde adgang samtidigt. Det er også muligt at tildele enkelt hardware flere kanaler, så der opnås højere båndbredde. Mindre krævende hardware vil køre med 1X, mens eksempelvis grafikkort laves til 16X. Dette vil også betyde at kortene fysisk skal have forskellige porte på bundkortet.

For det første er det vigtigt at bemærke at hverken Intel eller Nvidia har en Native PCI-Express løsning klar, dvs. der bruges stadig en AGP->PCIe bridge, hvilket betyder at der endnu ingen fordele er ved PCI Express hvad angår teoretisk tilgængelig båndbredde. nVIDIA bruger som nævnt en ekstern bridge, mens ATI der jo ellers hævdede at have Native PCI Express har en intern bridge - det gør dog ingen praktisk forskel om man skjuler denne bridge eller ej

Hastighedsmæssigt har det i computerspil ikke meget at sige, hvor meget RAM der sidder på grafikkortet. RAM på kortet bruges til er lagring af billeder i højere opløsninger, og hvor mange farver billederne skal vises i. Med mindre man spiller i høje opløsninger vil der ikke være brug for meget hukommelse. Derfor vil de billigste grafikkort i øvrigt sjældent kunne udnytte store RAM mængder, eftersom de generelt er for langsomme til at køre spil med alle detaljer på maksimum. Det vil sige at en stor RAM mængde ikke er krævet for at kunne køre spillene i dag.

Ellers er der sites her hvor du kan læse http://www.google.dk/search?client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Ada-DK%3Aofficial_s&hl=da&q=PCI+Express&meta=&btnG=Google-s%C3%B8gning
Avatar billede lakso Nybegynder
19. april 2005 - 16:14 #2
Dit nye 6610 er groft sagt dobbelt så godt som en FX5700.
6610 er en overclocket version af 6600, der hovedsageligt bruges til OEM(dvs. computere der er solgt samlet), så du kan nogenlunde bruge samme benchmarks som for den model.

Se evt. her http://graphics.tomshardware.com/graphic/20040405/gddr-3-05.html for benchmarks på 5700, og herhttp://graphics.tomshardware.com/graphic/20050404/geforce_6600-30.html for benchmarks på 6600( som svarer til 6610 som du har ).

Mht. til dit spørgsmål omkirng PCI Expres(PCIe), kan du ikke umiddelbart bruge det til noget endnu - medmindre du har SLI understøttelse, hvor du så kan bruge 2 grafikkort på samme board, og dermed fordoble hastigheden(i princippet i hvert fald).

Senere - om et par år - vil PCIe dog klart dominere, da det er mere fremtidssikret ved bl.a. at være hurtigere end AGP, der er det primære idag.
Avatar billede huset Praktikant
19. april 2005 - 16:15 #3
6610XL tyder også på det er en Aldi maskine korrekt??

Det er et alm. 6600 kort som er et ganske fint kort
Avatar billede lakso Nybegynder
19. april 2005 - 16:16 #4
Det var iøvrigt et svar - mit forrige, så brug det her, hvis det skulle være nødvendigt =)
Avatar billede lakso Nybegynder
19. april 2005 - 16:17 #5
Ja, somsagt bruges 6610 primært i OEM maskiner - altså maskiner der købes samlet med alt i (i modsætning til at man selv går ud og køber de enkelte dele, for derefter at gå hjem og samle computeren selv).
Så det er ganske sandsynligt at det er et sådan kort der sidder i en maskine fra Aldi, og det er der absolut intet galt i. Aldi har somregel nogle ganske gode maskiner til salg.
Avatar billede lakso Nybegynder
19. april 2005 - 16:19 #6
Nå hov, så slet ikke det ikke være den org. poster der nævnte Aldi.. =)
Avatar billede grohnheit Nybegynder
19. april 2005 - 17:09 #7
ja, det er en aldi maskine, men det ændre da forhåbeligt ikke ved grafik kortet....

Og tak til alle svarene......

vi lukker bare nu....
Avatar billede huset Praktikant
19. april 2005 - 17:31 #8
øhhh tak for point!

mon lakso deler
Avatar billede huset Praktikant
19. april 2005 - 20:48 #9
Takker