Avatar billede lawaetz Nybegynder
18. april 2005 - 14:32 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

mac eller windows?

Jeg kunne godt tænke mig at høre nogen gode argumenter for at jeg skulle vælge en af modesmarte mac computere frem for en tradionel bærbar... hvad er mine begrænsninger hvis jeg vælger mac? vil jeg f.eks. stadig kunne køre windows baserede programmer?
Avatar billede huset Praktikant
18. april 2005 - 16:47 #1
Avatar billede john.doe Nybegynder
19. april 2005 - 08:21 #2
Udvalget af programmer/spil til mac er begrænset.
Der er ikke mange andre end grafikkerer der kan bruge den til noget.
Hvis du skal flytte dokumenter fra en pc til mac, skal de først konverteres.
med mindre du skal bruge den grafisk, vil jeg ikke anbefale en mac.
Omvendt kan du stort set få ligeså modesmarte pc'er.(eller mere smarte)
Avatar billede 3xs Nybegynder
19. april 2005 - 14:00 #3
Udvalget af SPIL til mac er måske begrænset. Bruger du dog computeren til alle mulige andre ting - Internet, mail, officepakke, film, billeder mv, så er det ikke den store forskel. Brugerfladen er anderledes, men det er et spørgsmål om tilvænning. Spørger du Mac brugere, vil de til enhver tid foretrække mac styresystem, ligesom PC-brugere oftest foretrækker windows.
Rent grafisk - Billeder, film mv. er Mac'en stærkere, derfor er de mest udbredt blandt sådanne brugere. Der er dog flere og flere private der anvender mac istedet. Programmerne til almindeligt brug (måske 95% af brugerene) dækker alle behov. Eksempelvis er der ikke nogen videre forskel på Officepakken, mest rent designmæssigt.
Det med dokumenter fra PC til Mac er en skrøne!!! Der er ingen problemer i at anvende dokumenter flyttet fra PC til mac what-so-ever. Derimod kan der være småting der er anderledes hvis man åbner dokumenter på en PC fra en Mac - ligesom der kan være hvis man åbner dokumenter i forskellige windows versioner.
Hvad angår det smarte, så er det vel en smagssag. Jeg, personligt, mener ikke at der findes ret mange pc'ere, som er smartere end mac.
Derudover mener jeg, at der er klart færre problemer med Mac i det daglige. De fleste jeg kender der har PC, klager ofte over småproblemer, problemer med forskellige typer Hardware der ikke passer sammen, Drivere osv, som ikke passer sammen. Sådanne problemer har jeg faktisk ikke nogen af. Min Mac er nu halvandet år gammel, og jeg har end ikke overvejet at formatere, det er ikke nødvendigt.
Der er dog en enkelt ting man skal være opmærksom på - det er ikke altid lige let at få råd og vejledning, eks. ved opsætning at netværk. Ringer man eks. til Stofa, så ved de generelt ikke ret meget om Mac, men man løser det jo alligevel på en eller anden måde. Jeg bruger altid dette forum, hvis jeg har et problem. Det er den bedste rådgivning man kan få.

Det sidste du spørger om, er omkring at køre Windows baserede programmer. Hvis du endelig skal bruge windows programmer, findes der et program der hedder Virtuel PC. Det er en brugerflade der starter op som et program. Derefter er det som at være i Windows brugerflade. Her kan alle pc programmer køres fra, på lige vis med en alm PC. Det skal siges, at hastigheden er lidt langsommere. Jeg bruger det kun til at køre et statistik program, som ikke findes til Mac, ellers ikke. De fleste netbanker er efterhånden også konvertible med Mac styresystem.

Alt i alt, så ville jeg aldrig købe en PC. Det tager lidt tid at vænne sig til et nyt styresystem, men derefter vil man ikke tilbage igen.
Avatar billede egonspock Seniormester
20. april 2005 - 04:29 #4
Jeg kan ikke huske hvornår jeg sidst har konverteret et PC-format til Mac, eller omvendt. Og jeg bruger begge til dagligt, og slet ikke til grafik. Og jeg ved heller ikke hvad det er for et program man skulle mangle, måske Access? Ja, det findes ikke til Mac, det er det alt for ringe til ;-)
Avatar billede benjisan Nybegynder
25. april 2005 - 22:04 #5
"Udvalget af programmer/spil til mac er begrænset."

Skrøne!!

"Der er ikke mange andre end grafikkerer der kan bruge den til noget."

Sludder og vrøvl!

"Hvis du skal flytte dokumenter fra en pc til mac, skal de først konverteres."

Nixen bixen!

Hvis du ikke ved noget om spørgsmålet, så lad være med at svare på det! ;-)
Avatar billede macpcadvice Nybegynder
28. april 2005 - 15:47 #6
Jeg er ening i at det er noget vrøvl at programmer/spil er begrænset til mac. Det er nok nærmer pirat versionerne der ikke er så mange af.

En anden til som er meget vigtig at frem hæve til fordel for mac er at der ikke er virus (i alt fald ikke alle dem der er til PC) Jeg har arbejdet som MAC/PC teknikker i snart 10 år og har kun oplevet 1 virus til MAC. Jeg ved godt at de fleste PC nørder vil sige at det er et spørgsmål om tid inden de kommer til mac, og det kan der nok være noget om, men det har man sagt i snrt mange år.
Avatar billede 3xs Nybegynder
28. april 2005 - 19:31 #7
Jeg har haft mac i snart 15 år. jeg har kun en gang opdaget at en fil havde sneget sig ind i mit styresystem. Så ellers - ingen virus...