Avatar billede x-pander Nybegynder
18. april 2005 - 14:04 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Hvornår blev den første farvefilm vist?

Hej.

Hvornår blev den første farvefilm vist i TV? Det behøver ikke at være på dansk TV, men bare hvornår der blev en film i farve.
Avatar billede x-pander Nybegynder
18. april 2005 - 14:12 #1
Jeg kan også bare komme med et bud... Jeg ved godt nok ikke noget om det men, omkring 1950? Tidligere, senere?
Avatar billede spif2001 Nybegynder
18. april 2005 - 14:14 #2
http://www.factmonster.com/ipka/A0150210.html

En film tidslinie - det kommer vist lidt an på hvordan man definerer "den første farvefilm"...
Avatar billede atra Nybegynder
18. april 2005 - 14:15 #3
http://www.cs.auc.dk/education/archive/2001/inf2/tmk2.pdf  <-- side 22

der står det var år 1908
Avatar billede x-pander Nybegynder
18. april 2005 - 14:17 #4
Der står kun noget om 2 farvet-process i 1935... :/
Avatar billede x-pander Nybegynder
18. april 2005 - 14:19 #5
Der står det jo, sort på hvidt, :P

1908, okay. Rimelig tidligt? Thx Atra, læg et svar.
Avatar billede screem_brille Novice
18. april 2005 - 14:48 #6
atra nu har jeg ikke kigget på dit link, men siger det noget om hvordan de definenerede en spillefilm ? *S*
Avatar billede atra Nybegynder
18. april 2005 - 14:56 #7
Der står første Farvefilm. mon ikke det er en spille film og ikke en (dokumentar eller andet) ;-)
Avatar billede x-pander Nybegynder
18. april 2005 - 15:00 #8
det var bare en hvilken som helst udseendels, bare den var i farver.
Avatar billede belle Nybegynder
18. april 2005 - 15:00 #9
men de første film blev jo ikke vist på TV Og det er jo det spørgsmålet går på.
Avatar billede screem_brille Novice
18. april 2005 - 15:01 #10
så er dit svar også forkert, da farve tvét IKKE var opfundet i 1908, de første farve udsendelser der blev sendt var såvidt jeg husker fra BBC og var vist engang i halvtredserne, DR begynde med farve i 60 eller 61  (mener jeg, kan huske forkert)
Avatar billede screem_brille Novice
18. april 2005 - 15:02 #11
her står at den første farve tv udsendelse var i 53 fra NBC (hmm mente det var BBC *G*) http://www.novia.net/~ereitan/Color_Cameras.html
Avatar billede belle Nybegynder
18. april 2005 - 15:03 #12
her står der noget om den første farveTV udsendelse. det var i 1928.
http://www.guinnessworldrecords.com/content_pages/record.asp?recordid=47901

Det lyder ikke som det mest underholdende men det var dog i farver
Avatar billede screem_brille Novice
18. april 2005 - 15:08 #13
belle men det var en studio udsendelse, og der var ikke tv på markedet som kunne bruges dertil (det var mere en test, en egenlig udsendelse), kan huske fra min uddannelse (er udlært radiomekaniker) at vi fik at vide at det var engang i halvtredserne, at både folks tv, og udsendelser begyndte med farver begyndte
Avatar billede x-pander Nybegynder
18. april 2005 - 15:20 #14
Jamen, kan du ikke finde det et sted scream_brille?
Avatar billede screem_brille Novice
18. april 2005 - 15:45 #15
Avatar billede aaron Nybegynder
18. april 2005 - 15:59 #16
Her er et link til en anden side om farveTV'ets historie med links til andre lignende sider:

http://www.ev1.pair.com/colorTV/

Det officielle "fødselsår" er tilsyneladende 1954, hvor man begyndte at sende farveudsendelser regelmæssigt til de få, der havde råd til at købe de meget dyre modtagere.