Avatar billede pollas Nybegynder
27. oktober 1999 - 21:13 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Link til tekstfil.

Jeg har en hjælpemenu på mit website, som jeg har lagt ned i en txt-fil til download. Problemet er, at mens man normalt kan linke direkte til fx. en zip-fil, forstår browseren jo rent faktisk txt-formatet og læser bare filen ind. Jeg ville gerne have at man kunne downloade filen uden at skulle højreklikke på linket, hvad mine brugere sikkert ikke kan finde ud af.

Er der en måde, hvorpå man med garanti fremtvinger en gem som-box?
Avatar billede micman Nybegynder
27. oktober 1999 - 21:23 #1
Har du prøvet at gemme filen i et andet format ent .txt?
Så vil den downloade den i stedet, men jeg kan ikke huske om den så virker ordenligt når den er downloadet!
Avatar billede micman Nybegynder
27. oktober 1999 - 21:23 #2
Der skulle stå::::::: end .txt
Avatar billede pollas Nybegynder
27. oktober 1999 - 21:52 #3
Jeg har i øjeblikket kaldt den help.zip, og det virker i princippet ok. Bortset fra, at Notesblok ikke liige lister zips som standard. Og som sagt - mine brugere er ikke de store hajer...
Avatar billede micman Nybegynder
27. oktober 1999 - 21:57 #4
Nej, men det jeg mente var at gemme den som et eller andet fil format som ikke eksisterer!
Avatar billede cyberesben Nybegynder
27. oktober 1999 - 22:00 #5
måske hvis du kører apache server så kan du lave en .htaccess fil
Avatar billede pollas Nybegynder
27. oktober 1999 - 22:00 #6
Jo, meget fint, men om jeg kalder den xxx eller zip er jo ligegyldigt. Begge dele virker, filen ryger til download, men Notesblok viser IKKE andet end .txt som standard.
Avatar billede micman Nybegynder
27. oktober 1999 - 22:01 #7
Ja ok, det var det jeg var i tvivl om...
Avatar billede pollas Nybegynder
27. oktober 1999 - 22:02 #8
>cyberesben: Jeg ligger på et alm. NT-server.
Avatar billede cyberesben Nybegynder
27. oktober 1999 - 22:04 #9
så kan du ikke
Avatar billede mike@work Praktikant
27. oktober 1999 - 22:44 #10
Jo du kan.... Jeg har netop (JA - Netop i dag) siddet i samme klemme, og jeg fiksede det på denne måde - dog er der et krav der skal være opfyldt; fysisk adgang til serveren !!!!!

1. Start din MMC op (Microsoft Management Consol)
2. Vælg dit site (hvis der er mere en et)
3. Gå ind i properties -> HTTP Header
4. Tryk på den nederste knap på denne skærm 'File Type'
5. Tilføj din egen Mime type med følgende:
  Associated Extention: .txt
  Content type: Application/HelpFile

6. Tryk 'OK' og gå ud af MMC'en

Du kan nu linke til hvilken somhelst *.txt file og den vil promte med en download !!!
HUSK BLOT: det vil for alle dine txt-filer gælde, at de vil ALRDIG mere blive vist i en browser (Gælder kun det site du har ændret)...  Du har godt nok samme mulighed ned på folder-niveau, men jeg ved ikke om det virker KUN for den folder !?!?!?

Hvis du ikke har fysisk adgang, så kan du ikke gøre noget ved det...

Du burde kunne lave noget ligende i ASP, men jeg ved det ikke (Jeg forsker selv i det pt)

Mike er for vildt ude !
Avatar billede mike@work Praktikant
27. oktober 1999 - 22:50 #11
Hvis man som MicMan siger "at gemme den som et eller andet fil format som ikke eksisterer!", så skere der ikke noget i IE. IE er desværre af den opfattelse at den har lov til at vælge MIME type ud fra indhold, frem for extention/Surfix - Hvor netscape er noget bedre....

IE læser en txt fil ind i browseren selv om du kalder den text.detteerentextfil
Det gør netscape trods alt ikke.

Den eneste måde er som du selv har fundet ud af, lav den om til en kendt extention/surfix, men det virker jo heller ikke efter hensigten !

Mike er endnu mere for vildt ude !
Avatar billede pollas Nybegynder
28. oktober 1999 - 01:02 #12
Det kniber med den fysiske adgang, så løsninger i ASP hører man gerne om... :-)