Avatar billede Slettet bruger
18. april 2005 - 11:32 Der er 17 kommentarer og
3 løsninger

Kan det virkelig passe, eller er der noget galt?

Hej

Jeg er ejer af en Pentium 4 3,2ghz med 512 mb ram. Computeren har derudover ATI Radeon 9800SE 256 mb grafikkort.

Jeg har fået at vide at dette er en ganske fornuftig computer, men alligevel kører den virkelig langsom, selvom at jeg lige har formateret.

For eksempel hakker computeren i Roller Coaster Tycoon 3, når grafikken selv er sat til standart.

Jeg syntes faktisk at det er lige før at min gamle AMD Duron 650 kørte bedere.

Nogle idéer, eller er computeren bare ikke bedere?!?

MVH Jimmi Kolmorgen
Avatar billede ejoergensen Nybegynder
18. april 2005 - 11:36 #1
DU har glemt at installere driver til grafikkortet? opdatere din bios (hvis nyere findes)
Avatar billede retaxes Nybegynder
18. april 2005 - 11:47 #2
jeg ville jo nok forsyne den med noget mere ram, bios behøver man ikke at opgradere, inden du opgraderer bios skal du på ind på fabrikantens site og se om en opgradering kan forbedre noget.
Avatar billede tubber Juniormester
18. april 2005 - 11:54 #3
Dobbelt mængde ram som retaxes siger vil nok hjælpe.
Det kunne også hjælpe at få chekket din swap fil størelse.....
Hvis du har f.eks. en 200gb disk som en stor partition med både win, programmer og spil kan det også sætte ydelsen ned....

og så til sidst er grafikkortet sat ordenligt op ?
Her er en guide til ATI grafikkort:
http://www.tweakguides.com/ATICAT_1.html
Avatar billede lillekiller Nybegynder
18. april 2005 - 11:56 #4
den skal da kunne køre det meste flydene med 512 mb ram. det må være drivere til bundkort eller andre drivere der gør den hakker. Roller Coaster Tycoon 3 er ikk det mest krævende spil. har du opdateret win, og indstalleret de nyeste drivere, så skal den køre uden at hakke. jeg har lige lavet en 1,5 ghz til en ven, og den spillede jeg da mohaa på helt flydene, med 512 mb ram. bliver den meget varm?
Avatar billede majsmarken Nybegynder
18. april 2005 - 12:08 #5
Min knægt ruller med RCT3 - fin grafik - 1024 opløsning.
800Mhz / 256 Mb RAM / 32Mb Grafikkort (Matrox "et eller andet")

Så det med korrekte driver(s) til din hardware må det nok være sagen...
Avatar billede tubber Juniormester
18. april 2005 - 12:24 #6
Ja når der er 2 der kan kører det flydende med mindre så er det nok ikke mængden af ram :)
Avatar billede ejoergensen Nybegynder
18. april 2005 - 12:35 #7
nej, 512 er normalt rigeligt, men det kræver den rigtige driver til kort og og directX i nyeste version.
Avatar billede Slettet bruger
18. april 2005 - 13:09 #8
Hej

Dejligt med en masse indlæg. Som sagt har jeg netop lige installeret Win XP (sp2) samt McAfee og Office, og det burde jo ikke være skyld i noget...

Som jeg skrev kører blandt andet RCT3 ikke spor tilfredsstillende, men det er ikke kun spil der er problemer... Det tager lang tid for computeren at starte op og der kan godt gå et par minutter før windows er "oppe i gear"...

Jeg er hjemme om en lille times tid, så vil jeg undersøge at opdatere bios'en og hvad fabrikanten siger.

Grafikkortet er købt for under en månede siden og de drivere der var med er installeret... Kan ikke rigtig finde ud af hvad der er jeg skal tage fra ATI's hjemmeside, er det CATALYST eller er det bare driveren?!?

Tusind tak for jeres indlæg indtil videre...

MVH Jimmi Kolmorgen
Avatar billede retaxes Nybegynder
18. april 2005 - 13:18 #9
Jeg vil stadig hævde at mere ram er af det gode (brugert selv 2Gb), jeg kører tunge grafiske arbejder og det tager for lang tid med opdatering, scrolling af tekst/billeder.

Da det nu er en P4 3,2 (samme som jeg har), så gå ind i bios og trim den, se bl.a. efter du kan enable HT (Hyper Treading), det ksn måske gi' dig det sidste skub.
Avatar billede tubber Juniormester
18. april 2005 - 13:18 #10
Det er catalys du skal ta fra deres side.....
Ellers kig på den der opsætningsguide jeg linker til der mener jeg der er link til catalyst driveren og også hvad den sidste nye hedder......

Vent med bios update til du ved om der er nogle forbedringer du har noget at bruge til.......
Avatar billede lillekiller Nybegynder
18. april 2005 - 13:25 #11
ja en blok ram mere på 512 ville helt sikkert gavne, men pcen skal da køre hurtigt og afvikle spil flydene, osse med 512 mb. jeg har en A64 3000+ og den kører farcry fint i 1024x768 med 512 mb ram. forskellen med 512mb mere er jeg undgår 1/2 sek swap på hardddisk nogle få gange i spillet.
Avatar billede Slettet bruger
18. april 2005 - 14:44 #12
Jeg er netop nu ved at opdatere mit grafikkort. Så må vi se om det gør nogen forskel...

Ja, det kan muligvis godt være 512 mb er for lidt... Overvejer også at købe mere, men jeg vil stadig bare mene, at de fleste ting skal køre pænt på computeren. Selv ganske almindelige windows programmer kan tage lang tid at åbne...

Jeg har fundet adressen til mit bundkort. Er der nogle af disse ting som jeg bør have installeret eller undersøgt: http://www.intel.com/design/motherbd/lc/index.htm
Avatar billede tubber Juniormester
18. april 2005 - 14:53 #13
Du bør installere alle dem der er på den her side:
http://www.intel.com/design/motherbd/lc/lc_drive.htm

Du finder den tabel der passer til dit styresystem og så henter driverne dertil, der er nogen af dem der også er en vejledning til hent den og følg den.
Avatar billede majsmarken Nybegynder
19. april 2005 - 08:23 #14
Har du overvejet om der skulle være noget 'snavs' / 'virus' på din putter.
Har du iøvrigt rullet WindowsUpdate (jo du HAR SP2 - fint nok) ?
Avatar billede icemadsen Nybegynder
19. april 2005 - 21:41 #15
det kan også være et helt andet sted du skal kigge efter fejlen.. langsomme harddiseke har det med at tage længere tid om at sende data.. hvor gammel er din harddisk?

eventuel tjek din harddisk score med pcmark02....
Avatar billede Slettet bruger
24. april 2005 - 09:41 #16
Jeg har været igennem det meste af computeren efterhånden og installeret nye drivere... Det har gjort at computeren er blevet en anelse hurtigere... Jeg er kommet til den konklusion som mange af jer andre at det nok er en ramblok som lige mangler... Det vil jeg også investere i...

Mht RCT3, så må jeg nok erkende, at det er fordi at banen var uhyggelig stor.

Men mange tak... Hvis I alle sammen lige laver et svar, vil jeg dele points ud til jer alle...
Avatar billede tubber Juniormester
24. april 2005 - 11:55 #17
Kommer et her :)
Avatar billede icemadsen Nybegynder
24. april 2005 - 12:53 #18
også her
Avatar billede majsmarken Nybegynder
24. april 2005 - 13:14 #19
Citat [19/04-2005 08:23:25]:
"Har du overvejet om der skulle være noget 'snavs' / 'virus' på din putter."
Avatar billede ejoergensen Nybegynder
27. april 2005 - 16:02 #20
selvfølgelig er 2x512 bedre end 1 x 512, men alm. windows programmer skulle det ikke betyde noget for (office er undtagelsen!), det er først når grafikken tager fat for alvor som f.eks. i spil, at der er rambehov. De nye drivere betyder mere. Virusscannere og andre systemværktøjer som kører samtidigt med sløver også meget.
Du kan også gå ind og se på hvad der egentligt starter af programmer hver gang, om du kan undvære nogen af dem, Det hjælper hver gang!