Avatar billede spiffed Nybegynder
16. april 2005 - 19:18 Der er 34 kommentarer og
1 løsning

ikke muligt at formatere!

hejsa.

jeg vil gerne formatere min harddisk og lave nye partitioner.
jeg får bare ikke lov (da der er aktiviteter i gang)

hvad er det lige jeg overser?
Avatar billede rebecca Novice
16. april 2005 - 19:23 #1
Prøv at følge denne vejledning.:::

Installering/Repair:

1:  Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP cd. Husk at din bios skal stå til at være cd-rom som first bootdevice. (For at komme ind i BIOS, skal man typisk trykke på Del-tasten under opstart af PC'en. Se i manualen til dit bundkort eller her: http://www.kamputec.com/bios/setupkey.htm hvis du er i tvivl. Der er dog en lille fejl på siden ,hvor linket fører til. På Dell maskiner er det F2 for at komme i BIOS... Ældre (meget, meget gamle) er det CTRL+Enter.
Inde i Bios går du til  "Advanced Setup Page".  Der sætter du 1'st Boot Device til CDROM
Tryk F10 for at gemme indstillinger, Y/N  ( tryk Y tasten for ja) (N tasten for nej)
Når det hele er overstået sættes 1'st Boot Device tilbage til det oprindelige.

Kan du ikke boote på din cdrom, eller vil du ikke pille inde i bios, kan du hente bootdisketter til xp (6 stk.)  (se link her)
Sæt din WindowsXP - CD i CD-Rom-drevet og tænd for din PC. Efter nogle sekunder så skriver den tryk på en tast.
For at starte windows installationen så trykker du enter og så kører det hele derfra.

2:  Nu skal du trykke på I Agree/Godkende Licens' (F8)

3:  Spring det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsæt din installation (nyinstallation)

4:  Nu kan du så vælge, hvilket drev/partition din nye installation skal ligge på, og her er det gerne dit C drev, med mindre du kører dualboot.

5:  Nu fortæller den dig, at der er et styresystem på dette drev/partition, og om du vil slette det (L = formatering)
eller om du vil lave en Repair (R)

6:  Og hvis du har valgt R = Repair vil du se at den laver en helt ny installation, og du mister ikke dine data,
og  du beholder alle dine indstillinger og dit skrivebord intakt, men nu har du sluppet for alle "dine" fejl og mangler.

7:  PS: husk at have din CD-Key klar, da denne skal bruges da det jo er en "nyinstallation" og under installationen skal du sætte
det hele op igen, og her tænkes på netværk og tastatur + div.

8:  Hvis du har valgt L = Formatering, vil du nu se at, den går i gang med at formatere dit drev/partition og bagefter starter den op med at lave en helt ny installation, hvor alt det gamle på drevet/partitionen bliver slettet.

9:  Efter 40 minutter vil du igen være på nettet med en helt ny installation af WindowsXP , sørg lige for at lukke for DCom før du går på nettet (se punkt 11.)

10: Når Formatteringen/Installeringen/Reparationen er fuldført skal man lige huske at sætte BIOS'en tilbage igen.

11: luk Dcom http://grc.com/files/DCOMbob.exe FØR DU GÅ PÅ NETTET!!
Kør det, tryk på fanebladet "DCOMbobulate me" tryk på "Disable DCOM" og genstart
læs mere om dcom her : http://www.spywarefri.dk/tipsogtricks.htm#DCom

12: Og så som det sidste: Ind og checke for Windows Updates, som skal installeres påny.

Eller endnu bedre:
Allerede før formatering/install/repair af Windows XP er det en god ide at have downloaded i hvert fald SP1a og have den liggende på et andet drev eller på CD, så den kan blive kørt ind før tilslutning til internettet.

SP1 kan fåes separat her:
http://www.microsoft.com/windowsxp/pro/downloads/servicepacks/sp1/sp1lang.asp
eller her:
http://intern.sdu.dk/it-service/tjenester/ftphotel/ftpindhold/

her er et link til nogle vigtige kritiske updates som er kommer efter SP1, samlet i een pakkepakke på ca. 10 mb. :
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyId=D531BF00-D7BE-48E3-ABCC-961602BD72C2&displaylang=da

Stadig er det nødvendigt efterfølgende at checke om der er kommet nye updates (Windows Updated)

PS:  Når installationen er færdiggjort vil punktet "winxp setup" pr. automatik blive ændret til "Microsoft XP home/Pro"
Avatar billede thesurfer Nybegynder
16. april 2005 - 19:41 #2
Du skal måske slå Systemgendannelse fra først..

Højreklik på Denne Computer på skrivebordet, vælg Egenskaber og fanebladet Systemgendannelse og sæt flueben i Deaktiver systemgendannelse. Klik ok og genstart.

Prøv så igen..
Avatar billede Slettet bruger
16. april 2005 - 19:47 #3
Vil det sige at hele harddisken skal slettes ??
Avatar billede thesurfer Nybegynder
16. april 2005 - 19:48 #4
hehe.. hvis det er, kan det ikke gøres fra Windows :-)
Så skal man starte op på cd'en, og formatere harddisken derfra..
Avatar billede Slettet bruger
16. april 2005 - 19:51 #5
"hehe.. hvis det er, kan det ikke gøres fra Windows " Hvor i ligger det morsomme ??
Avatar billede thesurfer Nybegynder
16. april 2005 - 19:52 #6
At man prøver på at slette Windows, *fra* Windows :-)
Avatar billede thesurfer Nybegynder
16. april 2005 - 19:54 #7
.. det ville være som at save den gren man selv sidder på :-)
Avatar billede Slettet bruger
16. april 2005 - 19:54 #8
Efter min bedste vurdering har enten du eller jeg fået for meget sol i dag

"At man prøver på at slette Windows, *fra* Windows :-)" hvad bygger du det på ??
Avatar billede haverslev Novice
16. april 2005 - 20:00 #9
Udfra teksten i spg: jeg får bare ikke lov (da der er aktiviteter i gang)
Vil jeg også mene, at spørger prøver at slette/formatere et kørende system, altså ikke med boot fra cd`en.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
16. april 2005 - 20:01 #10
Spørgsmålet er oprettet i Windows XP kategorien.. han siger "jeg får bare ikke lov (da der er aktiviteter i gang)".. Det tyder på, han prøver på at formatere harddisken fra Windows..

Jeg tror ikke, at han bootede op i DOS, via en Win98 bootdisk, og fik den besked :-)

..ved dog ikke, om WinXP boot cd'en kunne finde på sådan noget...

Det kunne jo egentligt også være en ekstra harddisk, at han prøver på at formatere.. så kan Systemgendannelse igen være problemet/svaret..
Avatar billede majsmarken Nybegynder
16. april 2005 - 20:17 #11
Her er tilsvarende med billeder:
http://www.helgec.dk/xp-install.html
Avatar billede majsmarken Nybegynder
16. april 2005 - 20:18 #12
<spiffed>: Ruller det så ?
Avatar billede spiffed Nybegynder
16. april 2005 - 20:28 #13
så vidt så godt! har deaktiveret gendannelse og fjernet partitionerne -d -g via install cd. disken består nu af -c og swap-f kan stadig ikke slette c!

*ja det ruller ;)
Avatar billede thesurfer Nybegynder
16. april 2005 - 20:31 #14
Prøver du på at slette Windows, fra Windows, eller fra boot cd'en?
Avatar billede majsmarken Nybegynder
16. april 2005 - 20:35 #15
(Den ska' jeg lige ha' igen?)
Avatar billede spiffed Nybegynder
16. april 2005 - 20:45 #16
alt foregår via xp cd'en
Avatar billede spiffed Nybegynder
16. april 2005 - 20:46 #17
beklager mine manglende pc-tekniske egenskaber.
derfor jeg er her :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
16. april 2005 - 20:48 #18
"deaktiveret gendannelse og fjernet partitionerne -d -g via install cd. disken består nu af -c og swap-f kan stadig ikke slette c!"

Du har smidt cd i drevet og genstartet computeren, ikke sandt?
Windows XP kører ikke, vel?
Avatar billede thesurfer Nybegynder
16. april 2005 - 20:49 #19
Fra boot-cd'en, kan du formatere alle drevene.. og jeg mener at du også kan oprette partitionerne, som du vil..

Hvis du sletter partitionerne, skal de oprettes, før de kan formateres..
Avatar billede spiffed Nybegynder
16. april 2005 - 20:56 #20
altså når jeg "booter" fra cd tillades det ikke at slette c partitionen hvor windows ligger...

men måske jeg kan prøve at formatere fra kommando
Avatar billede haverslev Novice
16. april 2005 - 21:06 #21
Du skal starte op på cd`en (Boote) Tryk på en tast for at starte installationen.

Formatering / nyinstallation af Windows xp:

1:Det første du skal gøre, er at boote op på din Windows XP cd
(husk at din bios skal stå til at være first bootdevice på cd rom drevet.)
Kan du ikke boote på dit cd-rom drev eller ikke vil pille inde i bios,  kan du hente bootdisketter til Windows Xp.

2:Og nu skal du trykke på I Agree/Godkende Licens' (F8)

3:spring det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsæt din installation (nyinstallation)

4:Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev med mindre du vil kører dualboot.

5:Og nu fortæller den dig, der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L = formatering) eller du vil lave en (R = Repair) - tryk på L.

6:Og den går i gang med at formater dit drev og bagefter starter den op med at lave en helt ny installation.

7:Efter ca. 40 minutter vil du igen være køreklar med en helt ny installation af Windows xp.

OBS: Husk at slå den indbyggede firewall til og hent alle Windows updates efterfølgende.
Det en god ide at have downloadet SP2 og have den liggende på et andet drev eller brændt ud på CD, så den kan blive kørt ind før tilslutning til internettet - (kun hvis din Windows XP-CD IKKE er incl. SP2)

SP2 kan hentes her:
http://www.microsoft.com/danmark/products/windows/windowsxp/SP2_Default_sp2.asp
eller her:
http://intern.sdu.dk/it-service/tjenester/ftphotel/ftpindhold/
Avatar billede majsmarken Nybegynder
16. april 2005 - 21:10 #22
<haverslev>: Som der også står ved [16/04-2005 19:23:11] og versionen med billeder [16/04-2005 20:17:51]
Avatar billede spiffed Nybegynder
16. april 2005 - 21:11 #23
jeg blev ved første forsøg tibudt at installere på d og ikke på c! men nu har jeg jo fjernet d så prøver da lige igen..
Avatar billede haverslev Novice
16. april 2005 - 21:22 #24
majsmarken > han er jo åbenbart ikke fået det korrekte ud af det !
Avatar billede Slettet bruger
16. april 2005 - 22:36 #25
"thesurfer" Pudsig så tavs du blev
"spiffed" Tag nu og læs hvad der står på http://www.helgec.dk/xp-install.html
eller for at gøre det kort, boot op på din cd, slel ALLE partitioner, opret en partition til dit styresystem på f.eks 10 Gb, vælg at formatere og installere din installation på den partition. Hvis du gør som beskrevet findes der kun en partition nemlig C:
Avatar billede spiffed Nybegynder
16. april 2005 - 23:38 #26
Det mener jeg også at have gjort *helgec* jeg får bare ikke lov til at formatere c< og derfor har jeg nu 2xp på et nyoprettet formateret d< og oprindelige c<
Avatar billede spiffed Nybegynder
16. april 2005 - 23:41 #27
så er det måske et formateringsprogram jeg skal prøve
Avatar billede spiffed Nybegynder
17. april 2005 - 00:10 #28
jeg tror nok det er fordi jeg ikke booter fra cd'en får en anden xp om lidt tak for hjælp alle

jeg er i hvert fald blevet mere oplyst
Avatar billede rebecca Novice
17. april 2005 - 07:30 #29
spiffid>>>Hvis du booter med de 6 disketter til XP burde resultatet blive det samme som hvis du booter med CD'en, når den har bootet og du følger vejledningen som jeg eller en af de andre har lagt burde der ikke være nået problem med formatering, hvis der alligevel er så slet alle partionerne som er på din HD F.eks C og D (Husk backup FØR DU SLETTER), opret en eller flere nye partioner og vælg C drevet til at Installere XP på derefter klare XP selv formateringen af drevet.

Ps....Hvad prøver du at Installere fra???
Avatar billede johnstigers Seniormester
17. april 2005 - 11:21 #30
Du skal ikke vælge at formattere direkte - du skal FØRST slette drevet - oprette igen og SÅ formattere. Så SKAL det virke med at formattere.
Avatar billede spiffed Nybegynder
17. april 2005 - 18:14 #31
den er klaret nu vha vejledningerne :) tak!
Avatar billede thesurfer Nybegynder
17. april 2005 - 18:58 #32
helgec> Ang din kommentar 16/04-2005 22:36:00:
Jeg loggede af, omkring 16/04-2005 21:10:20 .. det var den sidst besked jeg så..

Var der noget du ville?
Avatar billede Slettet bruger
17. april 2005 - 19:06 #33
Vil og vil er måske så meget sagt, men havde jeg siddet og forsøgt at gøre en mand til grin "16/04-2005 19:48:59" så ville jeg nok lige ha´kommenteret min fejltagelse da det viste sig at mit spørgsmål var berettiget. Men jeg misforstår måske stadig noget ?
Avatar billede thesurfer Nybegynder
17. april 2005 - 19:20 #34
1) Jeg prøvede ikke på at "gøre en mand til grin"
2) Der var/er ingen fejltagelse, fra min side

Jeg mener at situationen er, næsten lige så sjov, som det her: http://frip.dk/thesurfer/img/misc/ironiskreklameplacering.jpg (læg mærke til reklamen)
Avatar billede johnstigers Seniormester
17. april 2005 - 20:14 #35
hehe - ja den er ret komisk :)