Avatar billede gurumaster Nybegynder
16. april 2005 - 01:22 Der er 14 kommentarer og
3 løsninger

Fjernelse af codec

Er det muligt at slette diverse codec som man har fået installeret på sin maskine. OS=XP home.
Problemmet er, at min fars computer pludselig ikke kan afspille streaming video fra f.eks. DR's hjemmeside.
Det kunne den i starten da maskinen var ny.
I tidens løb har han så fået installeret foskellige codec'er,
og jeg tror at der er blevet "blandet for meget sammen".
Er det muligt at finde ud af hvilke codec der er installeret,
og hvordan kan de afinstalleres ?
Avatar billede kalp Novice
16. april 2005 - 01:30 #1
En del af dem burde kunne fjernes via. tilføj og fjern programmer
Avatar billede kalp Novice
16. april 2005 - 01:30 #2
har du installeret forskellige afspillere skal disse også afinstalleres. fx divx afspillere.
Avatar billede tubber Juniormester
16. april 2005 - 01:45 #3
Gå i C:\WINDOWS\system32 og slet de codec du ikke vil ha (ofte .ax) og så skal du igennem registreringsdatabasen.......

Har du f.eks. installeret et codec pack og afinstallere det igen er det ikke sikkert den tager det hele med.......
Du kan få forskellige tools der kan ryde op i regdb for dig, som burde finde de entrys der skal slettes når du nu har slettet ax filerne da der så ikke er noget til de henvisninger i regdb......
Avatar billede kunukn Nybegynder
16. april 2005 - 02:27 #4
Hvis der skal se video fra Dr's side, (de understøtter windows mediaplayer)
Du kan gennem dette program få hjælp til automatisk at hente og installere manglende codecs.

bl.a. kan du prøve at køre dette program
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyId=DE1491AC-0AB6-4990-943D-627E6ADE9FCB&displaylang=en

Der er forskellige muligheder til at få support således at videon kan køre gennem dette program. Her er forskellige mulige årsager til at videon'en ikke kører som det skal.
http://www.microsoft.com/windows/windowsmedia/mp10/faq.aspx#TOC_PlaybackIssues

Når du afspiller en video, kan du ved at højreklikke og dernæst vælge properties se hvilken codecs der er i brug. Og når videon ikke kører som det skal, kan du se hvilken codec den bruger som fejler. Dermed ved du hvilken codec du burde fjerne og dernæst prøve at køre videon igen.

Udmærket freeware program til at fjerne diverse directshow filters hvis du selv vil rode med det manuelt.
http://www.softella.com/dsfm/index.en.htm
Avatar billede espersen Novice
16. april 2005 - 11:13 #5
100% enig med tubber - tdog med en tilføjelse; både jeg selv og flere andre har måttet reinstallere Windows for at få det til at virke igen ;o|
Avatar billede tubber Juniormester
16. april 2005 - 13:14 #6
Det store problem med codecs er de ikke er til at uninstalle 100% inden man selv går ind og gør ting i regdb :(

Så det smarteste vil være at reinstallere windows.....lave en ghost af den......
Installer ET codec, se om det skal bruges eller ej......skal det skriv ned på PAPIR at det skal ind......kør din ghost ind, næste codec.....skal det bruges skriv ned og ellers ikke, kør ghosten ind igen......og vidre indtil du har fundet de codecs som du skal bruge.......og installer kun dem :)

Generelt er codec packs noget L O R T.......men jeg har dog fundet et der er ok, nemlig K Lite codecpack........men har du kun brug for 1 eller 2 codecs så installer dem enkeltvis.....
Avatar billede espersen Novice
16. april 2005 - 13:36 #7
enig enig ; har lavet denne pakke som IKKE giver problemer og ikke indeholder noget unødvendigt:

Når et filmklip ikke kan afspilles korrekt ; dvs. med manglende lyd og billede, dårlige farver o.l. så mangler du højsts sandsynligt det rigtige Codec!

For 99% vedkommende kan du nøjes med :
DivX 5 (+ evt. DivX 3.11 alpha):

LÆS denne inden installation: http://spywarefri.dk/tipsogtricks.htm#divx
hent DivX-codec:http://www.divxmovies.com/codec/

Hent Xvid-codec: http://www.xvidmovies.com/codec/

Hent AC3-Lyd-codec: http://ac3filter.sourceforge.net (efterspørges/bruges ret ofte)

Hvis en .avi-fil herefter fortsat ikke vil vises eller afspille lyd, så skal du benytte programmet G-Spot, som fortæller dig præcis, hvilket codec du mangler (som så kan findes på ovenstående eller Google): http://www.headbands.com/gspot/download.html

Skulle en AVI-fil være beskadiget, kan du dels checke og/eller reparere den med DivFiX og eller AVImedic. fremgangsmåde: prøv at lave en kopi af din fil og fiks værktøjet/værktøjerne:
AVImedic : http://www.geocities.com/avimedic/download.html
DivFiX : http://www.divx-digest.com/software/divfix.html

(Glem alt om at bruge diverse "smarte" codecpakker - de medbringer alt for tit alt muligt snavs og problemer)

Lad det være en konklusion at det er næsten umuligt at få fjernet, da der også medfølger diverse forældede systemfiler, som gør at hele systemet går i ged hvis de fjernes.

Via programmet Gspot herover kan du også få vist de codecs der er i systemet - men selv om du får fjernet alt og evt. reintalleret tror jeg det er nytteløst....
Avatar billede halvamatoer Nybegynder
16. april 2005 - 13:42 #8
Har det løst dit problem? - Hvis det kun er DR, det drejr sig om har jeg før oplevet at det kan være Firewall (F.eks Norton, som gør det). Ligeledes kører DR, med en Active-X komponent nu på Liveradio - denne kan fjernes.
Avatar billede halvamatoer Nybegynder
16. april 2005 - 13:43 #9
og geninstalleres
Avatar billede gurumaster Nybegynder
16. april 2005 - 19:31 #10
Mange tak alle sammen for de forskellige forslag.
De vil blive afprøvet i løbet af weekenden, og så vender
jeg tilbage når jeg har fundet løsningen...
Avatar billede espersen Novice
16. april 2005 - 20:15 #11
prøv først halvamatoer's forslag ; dernæst resten ;o)
Avatar billede gurumaster Nybegynder
19. april 2005 - 18:12 #12
Hej igen...
Nu har jeg været igennem alle Jeres gode forslag, men desværre har det ikke afhjulpet problemmet, så jeg er nok desværre nødt til, at geninstallere XP. Suk...
En systemgendannelse virkede heller ikke.
Nå, men tak for hjælpen allesammen, I kan evt. lægge et svar, så kan I dele points.
Avatar billede tubber Juniormester
19. april 2005 - 18:18 #13
Kommer et her :)

Så gør det når du installere, først windows.
Derefter sp2 og diverse opdateringer.
Virusprogram

Lav dernæst en ghost og gør det med de codec et af gangen, start ud med dem espersen henviser til.....så du finder de codec du skal bruge og ikke flere....
Avatar billede espersen Novice
19. april 2005 - 20:43 #14
;o) - surt show

ja, hvis du mangler et codec alligevel - så smid en kommentar herinde - så skal vi nok hjælpe dig !
Avatar billede halvamatoer Nybegynder
26. april 2005 - 18:57 #15
Den hårde måde er jo altid en løsning :-)
Avatar billede gurumaster Nybegynder
27. april 2005 - 18:40 #16
Points...værsgo' og tak for hjælpen.
Håber at fordelingen er OK
Avatar billede espersen Novice
27. april 2005 - 18:57 #17
så lidt ;o)  og tak