Avatar billede jonas_soon Nybegynder
30. marts 2001 - 21:14 Der er 2 kommentarer og
3 løsninger

Ekstra harddisk - jumper opsætning

Jeg skal installere en ekstra harddisk i min PC. Mit CD ROM sidder i serie med min gamle harddisk som slave. Jeg har fået at vide min nye harddisk skal side i serie med den gamle harddisk som slave, mens CD ROM drevet skal sidde direkte på motherboardet.
Hvordan skal jumperen sidde i CD ROM drevet og er det overstående rigtigt?
Avatar billede krusell Nybegynder
30. marts 2001 - 21:17 #1
Jumper settings står på cd-drevet.
Og cet er sådan set lige meget, hvordan de sidder.
Jeg har mine HD på master begge to og mine cd-drev som slave. Og det funger fint.
Avatar billede makse Nybegynder
30. marts 2001 - 21:18 #2
Ja det lyder rigtigt nok.
CD-Rom drevet skal jumpes som Master, og så sidde på den sekundære controller, på bundkortet.
Avatar billede krusell Nybegynder
30. marts 2001 - 21:19 #3
Så hvis du lader din gamle hd og dit cd-drev side som det gør og bare sætter din  nye HD på controller nr.2 som den er (standart burde være master på HD), så skulle det kører fra starten.
Men hvis du gerne vil have cd for sig, skal du sætte den nye hd til slave og cd som enten master, cable select eller slave.
Cable select og slave, er sådan set kun hvos der sidder andet på kablet.
Avatar billede krusell Nybegynder
30. marts 2001 - 21:21 #4
Er det ikke ligegyldigt hvor cd-drevet sidder?
Jeg ved godt, at man kan få en minimal teoretisk bedre ydelse, hvis man sætter det op, sådan, men er det nødvendigt? Er det ikke bare nemmere, at smække HD ind som den er.
Så slipper man for at flytte jumpere.
Avatar billede kj12 Nybegynder
30. marts 2001 - 23:36 #5
hvis din nye hd er hurtigere end den gamle ville det være at fortrække at den bliver dit c-drev da maskinen derved bliver hurtigere. hvis det er tilfældet eller du beslutter at sætte dit nye drev som master på det sekundære kabel kan du i cmos ændre opstarts drev så den starter op på dit nye drev. derved kan du så skifte opstartsdrev ved at ændre i cmos.(dette ville være den hurtige og næmme løsning da du ikke skal ændre jumpere)