Avatar billede pingvinn Nybegynder
15. april 2005 - 10:29 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

kan man selv lave sin windows xp opstarts cd?

Grunden til spørgsmålet er, at jeg med meget stor interesse læser en del inde på eksperten og hver gang der er problemer med styresystemet anbefales det at køre windows cd'en. Men mit problem er, at jeg for en lille måned siden købte ny computer (hp pavillion a809.dk) og der var ingen windows cd, det hele var installeret i forvejen. Hvad sker der den dag styresystemet "crapper" og jeg har brug for filer til at genoprette skaden? Det skal nævnes at maskinen var partitioneret i to diske fra start, hvoraf den indeholder HP_Recovery.
Avatar billede dragonknight Juniormester
15. april 2005 - 10:37 #1
Der må som minimum være en medfølgende recovery CD, som kan gendanne din disk til det den var ved modtagelsen af din computer.
Avatar billede tubber Juniormester
15. april 2005 - 10:40 #2
Sidder der ikke også et klistermærke på din computer med en seriel nummer til windows ?

Gør der det, (f.eks. til xp home) må du låne en xp home af en kammerat og installere der fra bare du bruger det nummer der sidder på din computer så er det stadig en lovlig win der er der på.......
Fordi jeg lige nævner det er er fordi de der recovery cd'er kan være temmeligt trælse og det er ikke sikkert man kan lave sine egne indstillinger med dem.....
Avatar billede sascha Nybegynder
15. april 2005 - 10:48 #3
problemet er formentlig at det er en præinstalleret windows hvor man formatere hele harddisken og ikke f.eks. kan reparere og hente filer fra windows-cd'en.
Havde samme problem men købte en xp-pro upgradering for 800,-kr installerede og registrede den og det virker som det skal.Se http://www.eksperten.dk/spm/603032
Avatar billede mirro Nybegynder
15. april 2005 - 11:03 #4
Smut på biblioteket og lån Datatid nr 8 fra 2004 - der er en artikel om hvordan du laver ovenstående cd :)

Har dog endnu ikke fået den prøvet endnu, men et plejer at virke det de skriver...

Om ikke andet så koster det ikke noget at låne bladet ;)
Avatar billede leif Seniormester
15. april 2005 - 13:45 #5
Som dragonknight skriver har jeg kun erfaring med at til HP's udstyr følger der en Recorvery CD med, gør der ikke det kan du normalt kontakte dem og få det tilsendt evt. for et mindre beløb ! (Dette har været normal praksis)
Avatar billede pingvinn Nybegynder
15. april 2005 - 16:48 #6
tak for svarene....og nej der er ikke en medfølgende recovery cd, hvilket jeg også synes er mærkeligt, men jeg prøver de forslag der er kommet....jeg er ny udi pointgivning m.m, så hvordan giver man point?
Avatar billede dragonknight Juniormester
15. april 2005 - 16:50 #7
Du beder dem du syntes fortjener points om at lægge et svar, og når det er gjort, så markerer du deres navne til venstre, og klikker på accepter.
Avatar billede KurtBV Praktikant
16. april 2005 - 06:43 #8
jeg har også set at det hele ligger på et drev d, men om man kan brænde det ud der fra ved jeg ikke.
Avatar billede tubber Juniormester
16. april 2005 - 06:58 #9
Man skal desværre ikke bare brænde ud :( i de fleste tilfælde får man en dårlig XP cd......det bliver slet ikke den recorvery cd, jeg kunnne forstille mig man lige skal fyrer en komando af i dos prompten eller i kør for at den laver det der skal brændes........